i stort & smått

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
planet x
Posts: 10
Joined: 2016-01-22 20:03:38
spamtest: JA

Re: i stort & smått

Post by planet x »

Tyvärr inget klart väder här och inte i sikte heller, men jag hittade denna idag där kan alla se att det finns något till höger om solen.
https://www.youtube.com/watch?v=EsSDGieQo_Y
/janne
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: i stort & smått

Post by Hans Bengtsson »

I slutet av videon du länkade till ser man tydligt vad det handlar om, det är en helt vanlig bisol, en av de allra vanligaste halokomponenterna.

Mvh
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: i stort & smått

Post by Håkan N »

Janne !

Jag tittade på Youtube med när du tog upp saken.
Som du sa, det är otaliga filmer och de verkar se Niburi. Men alla vet om internets galenskaper i stort & smått.
Denne man från Alaska som du hänvisar till, men tja, vad säger man.
Enklast är väl fråga folk här i Sverige, våra amatör astronomer ;
-Finns Niburi bredvid solen nu ?
Svar, ja eller nej.
Svaret lär tyvärr blir nej.
( jag har inte sett nåt i alla fall )
Min polare Don i USA som jag visade svaret ifrån har obsat i 50 år och har otaliga teleskop.
Han säljer okular till vardags och är inte anslutet till NASA som hemlig agent och skulle verkligen gilla en ny upptäckt, men som han sa och de rön nu som ev nämns att om att det 'kan' vara en planet i Kupierbältet.
Men detta kan dom ju inte ens se med dagens stora teleskop.
Du måste fråga dig själv rimligheten här, men jag läste en bok i ämnet för många år sedan, Sitchins den 12'e planetet varav jag kollade upp detta nu och såg nåt i våras om Nemisis som jag hade uppe här tror jag tom på Astronet ( brun dvärg ide )

-Skulle ett negativt svar från våra amatörer övertyga dig ;-)
Men ibland är det kul att tro eller hoppas på nåt udda.
Oftas ä verkligheten mest jobb.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: i stort & smått

Post by Håkan N »

Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: i stort & smått

Post by Håkan N »

Ang 'planet X', eller nu kallas den 9'e planeten.

Det var en astronom på Tv4'a i saken, samt norrsken idag torsdag.

Det talas här om 'bevis' för dess ev existens och astronomen på Tv'en sa om vi var en enhet från solen låg denna ev planet långt ute.
Enl filmen nedan talas det om omlopps bana på 20 tusen år och en massa långt större än Jordens.
Caltec som gjort filmen vet jag en person R. Genet som jobbar med stora teleskop ( bla i kolfiber ) som brukar vara på Keck i Hawaii. Men vad jag hört från han innan var det sökande efter expo planeter.
Vet inte hur det gick för Caltech anf tunna speglar i kolfiber men han sa prata med Bartel istället.
Han sa inget då förra året om detta.
Men det finns fler som motsäger detta att denna storlek borde den setts långt tillbaka.


http://www.popularastronomi.se/2016/01/ ... -utkanter/
http://www.findplanetnine.com/p/blog-page.html

Notering.
Att denna planet då ska synas med blotta ögat nu eller intill solen är totalt felaktigt.
Må hända den kan finnas, vi får se.
planet x
Posts: 10
Joined: 2016-01-22 20:03:38
spamtest: JA

Re: i stort & smått

Post by planet x »

Ok, då är både du och han blinda. Nu är den ju synlig över hela världen mitt på dagen också.
De som vill se den kan gå in på youtube och skriva nibiru så kommer det fram massor om detta, eller varför inte gå ut och titta mot solen så ser ni själva.
https://www.youtube.com/watch?v=a91Ni6y5STo
/janne
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: i stort & smått

Post by ThomasK »

Bilderna rullade lite hastigt men vad jag kunde se kan nog de flesta, om inte alla, "extra solar" i filmen förklaras med reflexer i kameraoptiken eller olika halofenomen. Vissa av bilderna i filmen var ju på månen också...
Thomas Karlsson
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: i stort & smått

Post by Jonas »

planet x wrote:Ok, då är både du och han blinda. Nu är den ju synlig över hela världen mitt på dagen också.
De som vill se den kan gå in på youtube och skriva nibiru så kommer det fram massor om detta, eller varför inte gå ut och titta mot solen så ser ni själva.
https://www.youtube.com/watch?v=a91Ni6y5STo
/janne
janne,

Tyvärr tror jag du befinner dig i fel forum för att diskutera nibiriu och andra fantasiobjekt.
I denna grupp håller vi oss (relativt) strikt till vetenskapliga fakta, vilket innebär att det inte räcker med att man påstår sig ha sett det ena eller andra utan måste också bevisa det genom bilder, mätningar etcetera.

Naturligtvis är det helt i sin ordning att man frågar vad det är för objekt man kan tänkas ha sett men då får man även ta emot och bearbeta dessa svar på ett seriöst sätt - inte bara förkasta dem.

Med största respekt för det du tror på, passar därför inte denna fantasifulla diskussion in i detta forum. Det skulle därför vara bättre att du tar den till en annan plats på nätet. Det finns väldigt få här som tror på dessa fantasier så du kommer nog att stå ganska ensam i din argumentering.

Om du däremot är öppen för att vara lyhörd för de förslag på vetenskapliga förklaringar - och tar med dem i dina teorier, blir det en bättre diskussion då olika åsikter och fakta kan mötas i en seriös diskussion.

Med vänlig hälsning,

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
planet x
Posts: 10
Joined: 2016-01-22 20:03:38
spamtest: JA

Re: i stort & smått

Post by planet x »

Jag märker att det är fel forum för detta, jag har själv bilder i min mobil som jag har tagit och där ser man helt säkert 1 sol och 1 något annat, den är stor, större än vår måne och det lyser blått runt den, men det är säkert bara mina ögon som är konstiga.
Ha det bra alla och adjö.
/janne
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: i stort & smått

Post by Håkan N »

Janne !

Innan du signar av till likasinnade ;-)
-Kan du inte lägga upp din bild från din mobil där vi ser planet X.
Sånt här fascinerar där NASA och hela observerings världen inget ser men vissa tar upp mobilen och skjuter av ett kort.
Du verkar säker på din sak, och vissa tror ju på Jesus och tomten med. Inget fel i det.
Men har du nån form av din bevis tes, visa oss.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: i stort & smått

Post by Peter R »

Hej,

jag har också en del vänner som tror stenhårt på Nibiru trotts att jag har förklarat att det skulle krävas en osannolik ljusstyrka för att den ska synas mitt på dagen och så nära Solen.
Vi som håller på med astronomi vet att Merkurius, Venus och månen kan vara extremt svåra att upptäcka i skymningsljuset t.o.m. när solen är en bra bit under horisonten.
Fotograferar man solen så får man alltid reflektioner på grund av inre speglingar på linsytorna och dessa fördelar sig symetriskt i förhållande till bildens centrum.
Detta går lätt att konstatera om man får se hela bilden men i klippet är det bara ständiga inzoomningar på stillbilder.
Hade de visat ett videoklipp tagen på fri hand så hade "Nibiru" kontinuerligt ändrat avstånd till solen i takt med rörelser och skakningar.
Speglingarna kan vara blå, lila, röda, gröna eller vita beroende på antireflexbehandlingen, precis som i klippet du hänvisar till där "Nibiru" skiftar färg.


Inom naturvetenskap brukar man godta det som enklast förklarar ett fenomen.
Här kan du se hur lätt det är att få in dessa effekter i linsen och hur enkla de är att förklara: https://www.metabunk.org/explained-two- ... ion.t6932/ .
På vilket sätt skiljer sig dessa ljuspunkter från de som du hänvisar till i Youtubeklippet och som du tror är en planet? Är det så att du absolut inte tror att det kan uppstå speglingar i linsytor?

Det finns även rapporter om atmosfäriska fenomen med 2 eller kanske 3 "solar" men det rör sig då om brytningar i atmosfären eller i vattendroppar/iskristaller.
De går att fotografera och då är det inte frågan om reflexer inne i optiken men de är sällsynta och ofta kortlivade.

/*Peter R
planet x
Posts: 10
Joined: 2016-01-22 20:03:38
spamtest: JA

Re: i stort & smått

Post by planet x »

Hej. Ja nu har det gått en tid sedan jag var inne här och mycket har hänt sedan dess.
Nu finns det väl ingen som inte har börjat undra vad det är som händer på himmelen.
Massor av färger som aldrig i vår levnad har setts tidigare mm.mm.
Jag har en adress som dom som, är intresserade kan titta på.
Bombshell Discovery of Binary Sun During Mercury Transit-Planet X-System Seen on Skycam

Sök det på youtube så kommer ni rätt.
/janne
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: i stort & smått

Post by Håkan N »

Janne !

Jag tror det är dags för dig att kontakta Svenska solteleskopet på La Palma och passa på ta lite semester ;-)
Det finns grejjer att hyra hos Göran H's familj på västsidan där har du solen hela dagen att titta på själv dessutom.
Det finns inget den horizonten kommer dölja.

Sedan återkommer du med egen info, spännande !

Betänk alla som studerade Mercury transit nu senast, borde det inte vara full dokumentation på hela amatör sidan om du tror pro sitter i konspiration.
Har du nån klubb närliggande kring dig ?

http://www.solarphysics.kva.se/index_sv.html
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: i stort & smått

Post by Håkan N »

Kolla in detta med Stephen Hawkings.
Det räcker med de första 15-20 minutera.

De gör ett exempel på sandkorn vs stjärnor i vår galax.
Mycket bra, får en att tänka..

https://www.youtube.com/watch?v=J5YDOaij4Zs
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: i stort & smått

Post by Håkan N »

417 ton sand ger mängden stjärnor i vår galax om 1 stjärna motsvarar 1 sandkorn, betänk mängden massa i 300 biljoner stjärnor i 1 galax, och lägg då till säkert lika många galaxer i universum och betänk massan..
Nu vet ju ingen hur många galaxer det finns, men ponera lika mängd.
En människa kan givetvis inte förstå vidden av detta, alltså deras sandhög x ( ex ) 300 biljoner till sandhögar.

Ang massa, sett på nätet om stjärnor så stora det skulle ta oss nu tusentals år att åka runt en av dessa jättar

Massan, vad kommer den ifrån till allt detta kan man stilla fråga sig.

Lägg sedan till teorin att vårt univerum är bara en av otaliga till i ett cellverk..

Allt medans människan schafsar om bagateller som inom kort är helt borta.
Utan att gå djupare.. är det stort !
Post Reply