Spam storm just nu ...

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
User avatar
rudibr
Posts: 144
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by rudibr »

Hej Jonas,

Så er det fikset. Du kender jo alle Q&A, samme som du lavede for mig på svensk ;-)

Jeg har også testet, ny bruger "rudi_test".

I må gerne slette denne nye bruger, "rudi_test" og fjerne mine admin rettigheder igen.

Så bliver det spændende at se om det hjælper. På astronet.dk er der kun sluppet een eneste spammer igennem de sidste tre måneder :good:
/Rudi
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by Jonas »

rudibr wrote:Hej Jonas,

Så er det fikset. Du kender jo alle Q&A, samme som du lavede for mig på svensk ;-)

Jeg har også testet, ny bruger "rudi_test".

I må gerne slette denne nye bruger, "rudi_test" og fjerne mine admin rettigheder igen.

Så bliver det spændende at se om det hjælper. På astronet.dk er der kun sluppet een eneste spammer igennem de sidste tre måneder :good:
Hej Rudi,

Utmärkt! Stort tack för hjälpen!

Jag tycker nog du kan ha kvar rättigheterna eftersom du får saker gjorda! :good:

Ha en fin kväll!

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Spam storm just nu ...

Post by ThomasK »

Tack Rudi. Ska bli spännande att se. Jag fick spärra över 50 nya användare idag som reggats de senaste 2 dagarna från samma ip-adress. De är alltså inte bara problem med spam i forumen utan också många skräpanvändare som kommer in.
Thomas Karlsson
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by Jonas »

ThomasK wrote:Tack Rudi. Ska bli spännande att se. Jag fick spärra över 50 nya användare idag som reggats de senaste 2 dagarna från samma ip-adress. De är alltså inte bara problem med spam i forumen utan också många skräpanvändare som kommer in.
Bra jobbat Thomas!

Ett närliggande ämne: När jag var inne i medlemsförteckningen för något halvår sedan, fanns det många användare med lite skumma namn som aldrig skrivit något på forumet.
Kan det vara vilande spammare? (Vad vet jag mitt arma fä :D )

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Spam storm just nu ...

Post by ThomasK »

Jo precis. I förebyggande syfte brukar jag då och då gå igenom dem och har spärrat såna som är reggade från kända spam ip-adresser.
Thomas Karlsson
User avatar
rudibr
Posts: 144
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by rudibr »

ThomasK wrote:Tack Rudi. Ska bli spännande att se. Jag fick spärra över 50 nya användare idag som reggats de senaste 2 dagarna från samma ip-adress. De är alltså inte bara problem med spam i forumen utan också många skräpanvändare som kommer in.
Det var så lidt...

Godt hvis du har fundet disse "sleepers", der er jo nok sluppet flere igennem gennem tiden.
/Rudi
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: Spam storm just nu ...

Post by gerard »

ThomasK wrote:Tack Rudi. Ska bli spännande att se. Jag fick spärra över 50 nya användare idag som reggats de senaste 2 dagarna från samma ip-adress. De är alltså inte bara problem med spam i forumen utan också många skräpanvändare som kommer in.
hej Thomas
inte vet väl jag, men kan man inte lägga in kod som helt enkelt bara tillåter en användare per IPadress ?
- vad har man datorer till om inte just sånt här....automatisera !?
vänligen,
gerard
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Spam storm just nu ...

Post by ThomasK »

gerard wrote: hej Thomas
inte vet väl jag, men kan man inte lägga in kod som helt enkelt bara tillåter en användare per IPadress ?
- vad har man datorer till om inte just sånt här....automatisera !?
Det kan man säkert om man vet hur man gör. Själv har jag inte den kunskapen eller för den delen åtkosten av Astronet-servern. Problemet med många reggade användare på samma IP-adress har också bara varit senaste veckan. Men förhoppningsvis har de flesta problem med falska användare och spam försvunnit efter Rudis åtgärder.
Thomas Karlsson
User avatar
rudibr
Posts: 144
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by rudibr »

Jeg kender heller ikke til sådan en feature i phpBB.
Og selvom den fandtes, så ville jeg ikke bruge den, da jeg ved at flere brugere anvender Tor browser eller lignende, hvilket jo vil give “mærkelige” IP adresser.
Så en ip range blokering, vil med stor sandsynlighed genere disse brugere.

Der findes flere anti-spambot plug-ins til phpBB, som anvender en fælles database over kendte spambot ip adresser. Jeg har ikke prøvet at bruge disse plug-ins.

Som sagt, så forsvandt spambot problemet som dug for solen, den dag jeg aktiverede Q&A på astronet.dk

Mit gæt er, at astronet.se også kun i meget begrænset omgang, vil være plaget af spambots fremover.

Eneste problem jeg kan se, er at der måske stadig liggen en del “sleepers”, som er kommet ind for lang tid siden.
/Rudi
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by DHEB »

Jag har inte kollat regelbundet under de senaste veckorna, men utifrån de få besök jag gjort kan man tolka att ändringarna verkar ha haft positiv effekt. Tack ni som jobbade!
User avatar
rudibr
Posts: 144
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by rudibr »

Ja, det ser ud til at have hjulpet. Og det var da så lidt, det var jo en lille nem operation.
Jeg er kun glad for at kunne hjælpe, bare sig til hvis der skulle være andet.
/Rudi
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by Katarina H »

Nu satte det igång igen. Kan någon med behörighet stoppa "clinton" som säljer äktenskapsintyg och annan dårskap?!
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by Jonas »

Rudi, tror du att du kan fixa detta på samma sätt som du gjort på astronet.dk?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
rudibr
Posts: 144
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by rudibr »

Hej,

Jeg så godt for et par dage siden, at én skrev om noget medicin. Det så ud til at være et menneske og ikke en spambot.
Selv med Q&A er det svært at garantere sig mod onde/dumme mennesker.
En løsning kunne være, at nye brugere skal godkendes manuelt af en administrator, men det er tidskrævende at håndtere.

Hvis det var en spambot, der var sluppet igennem, så har den jo gættet et eller flere Q&A, og de skal blot fornyes allesammen.
/Rudi
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by Jonas »

Tack för info Rudi.
Jo, det är väl som du säger. Vi får helt enkelt ta bort dem när de dyker upp.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Post Reply