Hej! Ny här.

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
Nozer
Posts: 8
Joined: 2019-01-04 18:28:18
spamtest: JA

Hej! Ny här.

Post by Nozer »

Passar på att säga hej!

Är en man på 42år från Västerås.

Har alltid varit nyfiken på allt som har med astronomi att göra, men aldrig kommit till skott.

Att det ens blev en start på det hela är mer slump än planerat 8)
Dottern som är 7år har fattat intresse för det här och tjatat om att hon vill ha ett teleskop...
Eftersom det lackade mot jul tyckte jag och frugan att det kan vara en utmärkt julklapp med ett enklare teleskop åt henne. Kompletterade även med en rätt vettig bok med stjärnbilder och förklaringar osv...

Sagt och gjort så inhandlades en billig modell för 600:-
Lyckan var total när julklapparna öppnades.
Lyckan var dock inte lika stor hos mig när jag insåg vilket jä*la skit det var jag hade köpt :evil:
Tanken var ngt billigt för att se om intresset fanns hos henne och då ev i framtiden satsa större på det här. Hade inte räknat med ngt mirakel för dom pengarna, men att titta på månen var väl iaf ett krav att det skulle klara av.
Tyvärr insåg jag tämligen omgående att det här bär sig inte att använda annat än möjligen som leksak i ngn sandlåda nånstans.

Då står man alltså med en dotter som är själaglad över sitt nya teleskop, som är helt oanvändbart...lycka till att förklara för henne att den största och bästa (enligt henne) julklappen inte går att använda.

Tänkte igenom det en stund och julaftonskvällen och natten ägnades åt att läsa spaltmeter om vad som kan vara vettigt istället.
Insåg att det är lika bra att investera lite mer om man ändå ska köpa. Så med tanke på mitt intresse (som dock aldrig provats i verkligheten) inhandlades ett "Skywatcher Explorer-130p SynScan AZ Go-To". Tanken är nu alltså att det är dotterns teleskop som pappa får låna 8)

Är säkert inte det bästa på ngt sätt. Men känns som en helt ok modell att börja med.
Ser verkligen fram emot "Go to funktionen" och att den kanske kan hjälpa till .


Så nu väntar vi bara på att molnen ska försvinna, vilket dom aldrig verkar göra :(


/Tobbe
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Hej! Ny här.

Post by timokarhula »

Hej Tobbe i Västerås,

Du och din dotter är välkomna till en VARF medlemsträff på torsdag den 10 januari kl 19 på Åkesta observatorium. Där får ni svar på alla era astronomirelaterade funderingar. Läs också dagens VLT-bilaga. :)

/Timo K
Nozer
Posts: 8
Joined: 2019-01-04 18:28:18
spamtest: JA

Re: Hej! Ny här.

Post by Nozer »

Hej Timo!

Har faktiskt tänkt dyka upp framöver och se vad ni håller på med :D
Jobbar dock tvåskift, så vi får se när tiden räcker till!


/Tobbe
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Hej! Ny här.

Post by timokarhula »

VARF träffas varje torsdag kväll under den mörka årstiden så någon torsdag borde passa er. :)

/Timo K
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Hej! Ny här.

Post by anivision »

Hej och grattis till di.., hrmm, dotterns teleskop!

Jag tror du gjorde samma misstag som många andra föräldrar gör. Det kan vara ett säkert sätt att döda sitt barns nyfikenhet på rymden att ge dom ett så billigt teleskop. Som tur är har din dotter en pappa som är lika intresserad och därför snabbt upptäckte sitt misstag.

Det andra telekopet du köpte är ett riktigt bra nybörjarteleskop. Här har ni chansen att upptäcka nebulositet och andra galaxer. När ni känner er varma i kläderna så kan man alltid gå vidare och köpa ett eller några bättre okular till.

En sak när det gäller moln... antalet molniga dagar efter ett teleskopinköp är direkt proportioneligt med prislappen på teleskopet ;)
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Hej! Ny här.

Post by magnahrl »

Hej Tobbe och välkommen hit!

Aj f*n jag trodde inte det fanns dessa Cristmas Trash Telescopes längre. Som du märkte är det inga egentliga teleskop. Optiken av dålig kvalitè och något rangligt stativ/montering som om man lyckas hitta något är det i stort sätt omöjligt att fokusera pga vibrationer. Det hela är bara ett dåligt skämt. Jag har tittat i såna eländiga pjäser när ett par missnöjda köpare bett om råd. De som tillverkar och säljer dessa leksaker borde sannerligen skämmas. De är ett effektivt sätt att döda ett spirande astronomiintresse. Klokt av dig att uppgradera till utrustning som är på riktigt och kan användas av dig och dottern och som ni kan ha mycket kul med :) Och vilken bingo att du/ni har nära till VARF och Åkesta observatorium. Jag har aldrig varit där men jag är övertygad du och dottern kommer få hjälp med alla frågor och få inspiration :)

Lycka till!

Magnus A.
Post Reply