Astrobisquit tänjer på gränserna

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Astrobisquit tänjer på gränserna

Post by Nokturner »

Halloj!

Vill dela en länk till en mycket underhållande kille som verkligen tänjer på gränserna, Astrobisquit i Storbritannien.

Vanligen handlar det om vad som är möjligt med sanslöst lågbudget astroutrustning, och han presterar där enastående resultat på ett vad jag tycker enastående underhållande sätt.

Men just i denna video, som fick mig att vilja dela med mig, pressar han på ett mycket underhållande och proffsigt sätt gränserna för själva fysikens lagar genom att i bästa BBC-stil, men mycket mer underhållande och roande, genom intervjuer med forskare och vetenskapsmän, presentera vad som möjligen just i detta nu är ett uppseglande paradigmskifte inom fysik och kosmologi!

Som jag tolkar det något som kan utmynna i inget mer, och inget mindre än en Grand Unifying Theory of Everything: alltså relativitetsteori, kvantmekanik (och strängteori) förenade i en enda. Kvantmekaniken sägs tom inom detta ramverk bli begriplig, vilket ju ingen tidigare menat att den är :-)

Klart att detta är kontroversiellt, som med allt nytt inom vetenskapen. Återstår att se om det vinner acceptans.

För mig var detta helt nytt, men det finns kanske många som redan hört talas om saken. I vart fall är videon klart underhållande och vänder samtidigt på ett skönt sätt runt det i varje fall jag vet om etablerad fysik.

38 minuter lång, bättre och roligare än varje vetenskapsprogram på TV!

Hans övriga videos är förstås också klart sevärda

Men här länken till hans senaste video, som han själv presenterar så här:

"Quest to find the next mind blowing breakthrough in our understanding of the Universe. After interviewing some of the world’s greatest minds (Prof Donald Hoffman, Prof Stephen Wolfram, Prof Gerard t’Hooft) we find what we think is the next leap forward in humanity's understanding of the Universe":

https://www.youtube.com/watch?v=PaRWSFrZcMc
Post Reply