Vad har hänt med astronet.se

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Vad har hänt med astronet.se

Post by Starsoft »

Hej

Det verkar som att astronet.se har försvunnit?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Vad har hänt med astronet.se

Post by Robert »

Ja den försvann utan förvarning då jag var på semester på Öland.

Loopia hade trollat bort hanteringen av domänen till IIS som jag inte hade/(har ännu) någon kontroll över domänen.
Eftersom domänen låg hos IIS så fick jag inga varningsbrev om att tiden löpte ut.
Efter lite brevväxling fick jag information om hur jag kan betala för att förlänga och det gjorde jag i tisdags. Tog dock till idag innan betalningen gick igenom. Bankerna vill väl hålla på pengarna några dagar med för att tjäna ränta....
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Vad har hänt med astronet.se

Post by Starsoft »

Hej Robert, om du fyller i kontaktinformationen hos iis så bör du bli du informerad när något rörande din(a) domän(er) är på gång, det blir jag när det gäller hemlin.se efter att jag gjorde det.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vad har hänt med astronet.se

Post by Bengt »

Det var ju för väl det återigen funkar.

Tack Robert1

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Vad har hänt med astronet.se

Post by Robert »

Astronet.se förfaller till betalning 16 juni. Och av historiska skäl är det Martin Ohlsson som står som ägare och kontaktinformation...

Jag har stött på honom lite och han har sagt att han skjall ändram en hittils har det inte hänt och jag har inte fått betalningsinformation från IIS heller....
Vi får hoppas att Martin får igång papperskickandet snart så vi slipper upprepa förra sommarens fadäs :)


Förut låg domänen på Loopia och där hade vi båda konto med inloggning för att administrera. Sedan av någon orsak släppte Loopia domänen till IIS där ingen av oss har konto till domänen.
Domänen är dock knuten till Martins personnummer så han måste skicka in en blankett för att koppla ihop epost adresser mm så vi kommer in i webgränssnittet för att göra betalningar mm. Denna delem hoppas jag Martin skall göra snart efter en månad av slöa påstötningar :)
Paul Schlyter
Posts: 78
Joined: 2011-03-21 11:50:00
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad har hänt med astronet.se

Post by Paul Schlyter »

"Vi får hoppas att Martin får igång papperskickandet snart så vi slipper upprepa förra sommarens fadäs"

Då finns det alltså risk för att vi om några veckor är utan både Astronomiguiden och Astronet ???? Nedtiden för Astronet förra sommaren blev väl någon månad???

Kanske dax att öppna flera astronomifora, bara som reserv...
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Vad har hänt med astronet.se

Post by Robert »

Nedtiden för astronet.se var runt en vecka.
Och när domönen hade förfallit var det inga porblem att få förlängningsinformation via epost från IIS. Frågar jag efter det nu hänvidsar de bara till webinterfacet....

Det finns en reservväg med till astronet. http://astronet.alderaan.nu/

Jag tror inte det är någon större risk att astronet.se går ner men ville flagga för detta ändå.
Paul Schlyter
Posts: 78
Joined: 2011-03-21 11:50:00
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad har hänt med astronet.se

Post by Paul Schlyter »

Du får se över länkarna på startsidan lite. Några av dem pekar explicit på astronet.se -- de kommer att sluta fungera om man går in där via astronet.alderaan.nu om/när astronet.se skulle vara nere. Och det finns ju egentligen ingen anledning till att länkarna ska byta domän, man kan väl vara kvar i samma domän som man använde då man gick till startsidan?
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Vad har hänt med astronet.se

Post by Robert »

Har hårdkodat vissa länkar för att minimera vissa inloggningscookieproblem som några har haft tidigare om man går in via olika domäner. Det är dock styrt i en fil så jag behöver bara ändra på ett ställe om det skulle behövas.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Vad har hänt med astronet.se

Post by Robert »

Astronet.se är för övrigt förlängt i ett år till nu. Ni kan andas ut i sommar :)

Förfallodatum 2012-06-16
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Vad har hänt med astronet.se

Post by Robert »

Dags för detta nu igen. Martin har sagt att han skall föra över kontrollen men det har inte hänt ännu och har inte fått inbetalningsinfpormation av honom än i år!!!

Någon som har kontackt med honom och kan pusha på i detta ärende? !!!
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Vad har hänt med astronet.se

Post by Timo »

Vem är Martin Ohlsson som inte får loss tummarna !!!!
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Post Reply