Astronomiguiden nere

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Astronomiguiden nere

Post by Timaoes »

Robin Andersson wrote:Hålled med ovanstående, i alla fall de positiva kommentarerna. Tycker också att AG är enorm bas med fakta och liknande. Jag har själv också varit alltid nöjd med utseendet och inte heller haft några som helst problem med regler eller sådant.
Får väl sälla mig till Robins skara. Jag tillhör dem som tillbringat en förskräcklig massa tid på AG de senaste åren och jag insåg först när det stängde hur viktigt det blivit för mig. Jag har gått från absolut nybörjare till tämligen fullvuxen amatör med hjälp av alla de vänliga själar som huserat därinne, och siten ligger mig därför varmt om hjärtat.

/Johan
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronomiguiden nere

Post by Hans Bengtsson »

Oavsett vad man tycker om AG, så kan man rent sakligt konstatera att forumet under senare år haft en enorm betydelse för svensk amatörastronomi och för att rekrytera nya amatörastronomer. AG har varit en drivande kraft ur den synvinkeln, faktiskt på ett helt annat sätt än vad de rikstäckande föreningarna lyckats med. Jag har hållit på i den amatörastronomiska branschen i över 40 år, och inte sedan SUAA (som senare blev SAAF) bildades i början av 70-talet har det hänt något lika genomgripande som AG inom svensk amatörastronomi.

Sedan kan jag även hålla med om att AG efter hand blev tekniskt sämre, kanske för att det blev för mycket lappa och laga. Förändringar blev ofta försämringar. Mot slutet var det egentligen bara själva forumdelen som fungerade väl - men aktiviteten där var å andra sidan hela tiden obruten och tjänade sitt syfte. Att det skulle ha funnits några särskilda "regler" som störde och som det talats om i tidigare inlägg, känner jag inte igen, jag vet inte riktigt vad som åsyftas.

Vi får se vad som händer med nya AG när sidan startas upp, det blir intressant att följa. Förmodligen kommer det att ta tid för forumet att återta all mark som tappats under uppehållet, hur väl detta lyckas står skrivet i stjärnorna.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Astronomiguiden nere

Post by MikkoK »

Väl skrivet Hans!
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronomiguiden nere

Post by Robert »

Astronomiguiden har sina fel och brister och fördelar precis som Astronet har andra fel brister och fördelar. Även om många är på båda ställena så finns det en del som bara är på AG eller bara Astronet. Det finns definitivt plats för båda och tillsammans har vi ett större uppfångningsområde för blivande amatörastronomer.

Jag hoppas AG kommer igång snart och skall bli intressant att se vad som händer i framtiden.

Både AG och Astronet/SVO har mycket som SAAF borde ha tycker jag. För min egen del har jag erbjudit samarbete med SAAF flera gånger och det har alltid möts positivt när jag har frågat, men inget har hänt.
Paul Schlyter
Posts: 78
Joined: 2011-03-21 11:50:00
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Astronomiguiden nere

Post by Paul Schlyter »

"Både AG och Astronet/SVO har mycket som SAAF borde ha tycker jag. För min egen del har jag erbjudit samarbete med SAAF flera gånger och det har alltid möts positivt när jag har frågat, men inget har hänt." --- tror detta speglar en tidsanda. Traditionella föreningar har överlag svårt att få tillräckligt med aktiva medlemmar nuförtiden. De samarbeten som sker startas ofta spontant, utan formellt medlemsskap.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronomiguiden nere

Post by Hans Bengtsson »

För närvarande sköts informationen om AG:s återkomst på ett exemplariskt sätt, snyggt både innehållsmässigt och grafiskt:

http://www.astronomiguiden.com/default.asp?gast=visa

Man kan också notera att gamla medlemmar nu i rask takt bekräftar sitt medlemskap. Det sänder goda signaler om AG:s framtid.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Astronomiguiden nere

Post by MikkoK »

Ja, glöm nu inte att bekräfta era medlemskap!
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronomiguiden nere

Post by Robert »

Om man nu kunde det. Den funktionen verkar lite buggig och man kan inte beg'ra nytt lösenord heller. I alla fall fungerar det inte för mig.

Det st¨r 'även att bekräftelsemail har skickats ut men något sådant har jag inte sett ännu. VI får väl se om jag raderas :)
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Astronomiguiden nere

Post by Jonas »

Robert wrote:Om man nu kunde det. Den funktionen verkar lite buggig och man kan inte beg'ra nytt lösenord heller. I alla fall fungerar det inte för mig.

Det st¨r 'även att bekräftelsemail har skickats ut men något sådant har jag inte sett ännu. VI får väl se om jag raderas :)
Exakt detsamma gäller även mig. Jag skrev ett mail till administratören (Åsa?) men har ännu inte fått svar. Jag antar de har lite annat att hitta på också så jag bidar min tid ;)

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronomiguiden nere

Post by Hans Bengtsson »

Åsa har nu på AG:s hemsida gett respons på dessa problem som tydligen uppstår om man vill byta lösenord.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Astronomiguiden nere

Post by MikkoK »

Konstigt, jag bytte lösenord (eftersom jag glömt mitt gamla) och allt funkade perfekt.
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Astronomiguiden nere

Post by MikkoK »

...tar det inte väldigt lång tid med att få igång AG?
Jag orkar helt ärligt snart inte vänta nåmer...
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronomiguiden nere

Post by Robert »

Det tar lång tid om man skall bygga en helt ny forummotor själv. Jag själv hade aldrig orkat/hunnit med ett så stort projekt nu. Som tur är finns det ju bra färdiga forummotorer för sådana som jag som inte orkar göra en egen :green:
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Astronomiguiden nere

Post by Robin Andersson »

MikkoK wrote: Jag orkar helt ärligt snart inte vänta nåmer...
Tålamod är nyckeln till framgång :D
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Astronomiguiden nere

Post by Timaoes »

Robin Andersson wrote:Tålamod är nyckeln till framgång :D
Förvisso :-). Är det någon som vet hur långt de har kommit. Själv trodde jag att allt skulle vara klart när räkneverken för trådar etc landade på 100 %, men då dök det ju retsamt nog bara upp ett nytt, denna gång med koordinater. Så är koordinaterna sista instans, eller kan vi räkna med ytterligare räkneverk?

/Johan
Post Reply