Förslag på förbättringar för astronet

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by Bengt »

Funderar ,börjar bli många duktiga fotografer och variabel experter här på forumet. Forumet ökar glädjande explosivt .Skulle man inte kunna ha en karta där man sätter ut positionen var alla är ifrån?. Gärna med namn, och för de som vill kontaktuppgifter.Underlättar för nybörjare ta kontakt med folk i dess närhet för att öka spridningen. Kanske även en länk sida med folks hemsida hade varit bra haft i kanten?

Bengt
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by Bengt »

Det är glädjande vi fått in många bilder sista tiden. Men jag ställer mig ändå frågan är det inte möjligt att skapa en funktion i Astronet så det inte tvunget att det hamnar på huvudsidan alltid.
Förr på Yahoo tiden hade SAAF diskussionssida mappar man kunde lägga sitt material som man kunde gå in i och se enskild fotografs stoff. Vissa bilder har jag själv märkt vill man kanske mer ha in i sin "mapp" här som referensstoff utan tvunget malas runt av astrofotosnack.
På fotosidan har man valt ha olika grenar av kritik . Tycker det kan vara dax fundera på liknande även här.
Lätt missa även icke bildbaserade trådar när det går så snabbt och föser bort dessa. De borde kanske ha egen lista på huvudsidan?
Som sagt ingen kritik mot vad som hänt nu bara ett konstaterande vi har fått fler bildinlägg i perioder vilket ju är positivt i sig. Men kanske får man fundera på om nuvarande form är den bästa?

Bengt
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by HanssonJ »

Bengt wrote:Det är glädjande vi fått in många bilder sista tiden. Men jag ställer mig ändå frågan är det inte möjligt att skapa en funktion i Astronet så det inte tvunget att det hamnar på huvudsidan alltid.
Förr på Yahoo tiden hade SAAF diskussionssida mappar man kunde lägga sitt material som man kunde gå in i och se enskild fotografs stoff. Vissa bilder har jag själv märkt vill man kanske mer ha in i sin "mapp" här som referensstoff utan tvunget malas runt av astrofotosnack.
På fotosidan har man valt ha olika grenar av kritik . Tycker det kan vara dax fundera på liknande även här.
Lätt missa även icke bildbaserade trådar när det går så snabbt och föser bort dessa. De borde kanske ha egen lista på huvudsidan?
Som sagt ingen kritik mot vad som hänt nu bara ett konstaterande vi har fått fler bildinlägg i perioder vilket ju är positivt i sig. Men kanske får man fundera på om nuvarande form är den bästa?

Bengt
Tror att det kan vara en bra idé att dela på bilder och textlänkar på förstasidan. Risken är som Bengt säger att under högsäsongen för bilder kan intressanta textlänkar "dränkas" i mängden bilder. Sedan kanske det är dags att börja ha lite olika inriktningar på bilder - "snygga bilder för visning", "bilder för bildbehandlingsdiskussion", mm. Samtidigt är det ju så att det är mångfalden som ofta berikar ett forum. Det får ju inte heller bli så att "regelverket" blir så krångligt så att ingen lägger in några bilder.

Men en diskussion kring förbättringar (av ett redan mycket bra Astronet :good: ) är ju alltid trevlig och kan liva upp stämningen lite :D .

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by Timo »

Bengt skrev:
Det är glädjande vi fått in många bilder sista tiden. Men jag ställer mig ändå frågan är det inte möjligt att skapa en funktion i Astronet så det inte tvunget att det hamnar på huvudsidan alltid.
Först vill jag säga att det är trevligt att vi får in nya astrofotografer, variabelobservatörer m.fl. andra här på forumet.
Tänker då närmast på Aron och hans entusiasm.
Men som både Bengt och HanssonJ skriver så kanske det vore på sin plats med en del förändringar på forumet. Men det mesta hänger ju på Robert och han har inte all tid i världen att fixa allt vi ber om.
Mitt personliga förslag tills vi hittar andra alternativ är att man inte lägger ut så många bilder på en gång så de tar upp hela framsidan av astronet utan kanske bara ett par och istället länkar till de andra i texten. Har sett att man ibland gör så i andra forum. Detta för att alla/de flesta av oss har en chans att få sitt inlägg synligt på förstasidan åtminstone i några dagar.
Aron - inget illa ment mot dig men vi har inte, vad jag kommer ihåg, haft någon som lagt ut så många bilder på en gång så det är bra att den frågan nu kommer upp och kan tyckas till om.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by Bengt »

Bra förslag Timo!
Robert har inte tid just nu vet jag . Hans flytt tar nog all hans tid vilket är förståeligt. Sunt omdöme hos alla oss på forumet får nog råda framöver.
Kan tycka att det finns få anledningar till att någon astrofotograf behöver lägga in mer än 2 bilder per dygn.

Om inte tycker jag moderatorerna på forumet ska ha full rätt rensa bort om det blir för stora massinlägg i framtiden.
Mest av hänsyn till att de astrofotografer som lagt ner stor möda och energi på en bild ska få chans till bildrespons utan att dränkas bort av massinlägg.

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by Robert »

Sista stora flyttlasset går på lördag så lite upptagen med det nu :)

Är ganska natruligt att man som ny vill lägga in sina astronomibilder som man har jobbat mycket med. Har hänt förut och lär ju hända igen. SKall göra lite förbättringar för detta. HAr även tänk på bygga lite filterfunktioner på flörstasidan. Som man kan slå på och av.

Tex bara visa x bilder per användare är en. Eller för poster ta bort tex galleriposterna om man vill se de vanliga ämnena.

Utöökade de senaste bilderna nu till 25 :)
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by Pzyber »

Det där med att varje fotograf bara har sin senaste bild om den är tillräckligt aktuell visandes på förstasidan lät som en bra grej. Då är det de 10 senast aktuella fotograferna eller liknande som visas där. Bör ju bli balanserat och bra.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by glappkaeft »

Hur ser det ut med stöd för LaTeX på astronet? Jag håller på att skriva ett längre artikelliknande inlägg och gjorde ett snabbtest som tyder på att det inte finns. Det går ju nästan lika bra med online LaTeX servrar som konverterar till bilder men jag tänkte bara kolla ifa det lätt går att ordna (finns inbyggt i många forumsystem).
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by HanssonJ »

glappkaeft wrote:Hur ser det ut med stöd för LaTeX på astronet? Jag håller på att skriva ett längre artikelliknande inlägg och gjorde ett snabbtest som tyder på att det inte finns. Det går ju nästan lika bra med online LaTeX servrar som konverterar till bilder men jag tänkte bara kolla ifa det lätt går att ordna (finns inbyggt i många forumsystem).
Ni får ursäkta inlägget men jag kunde inte låta bli att skicka med den här länken http://talklikeaphysicist.com/2008/03/02/ - scrolla lite neråt.

Mvh

Jörgen :green:
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
Post Reply