Förslag på förbättringar för astronet

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by gost »

En sak jag tänkt på, eftersom jag jobbar med utveckling av GPS-programvara, är om det vore en idé med en gemensam karta (Google maps) där vi kan lägga in observationsplatser eller andra intressanta platser ur ett astrofotoperspektiv.

På varje plats kan man kanske ange en del upplysningar som kan vara bra att veta, så som parkeringsmöjligheter, skymd sikt i något väderstreck etc.

Frågan är om vi är för få och för utspridda i landet för att det skall vara intressant. Det skulle dock vara användbart om man besöker någon ny del av landet och någon annan varit där tidigare.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by Bengt »

Det finns en bra för skåne på aquillas hemsida. Antar du efterlyser en för varje landskap.Är det något liknande du efterlyser?

http://www.aquilastronomy.com/vagastroplatser.htm

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by Robert »

Googles kalender finns. Jag lade in den nyss på AAK's hemsida http://aak.astronet.se/program.php

Fast kanske bättre att ha något mer integrerat med forumet här. Finns säkert en uppsjö med phpBB kopplade kalendrar.
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by gost »

Bengt wrote:Det finns en bra för skåne på aquillas hemsida. Antar du efterlyser en för varje landskap.Är det något liknande du efterlyser?

http://www.aquilastronomy.com/vagastroplatser.htm

Bengt
Typ något sådant. Alla medlemmar skall själva kunna lägga in nya punkter så den blir självförsörjande.
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by Robin Andersson »

Här kommer två förslag till:

* I astrowiki. En flik som kanske heter "Filer" som länkar till filer som finns på astrowiki. Om inte jag nu är blind och har missat en sådan :D!

* Har lagt in kartor nyligen, som till exempel en karta över AB Tau. Filen heter AB_Tau-2x2 och det hade varit suveränt om man nu sökte på AB Tau och filen hittades.


"Inga resultat matchade frågan.

Skapa sidan "AB Tau" på denna wiki! "


mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Frazze
Posts: 652
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: förslag på förbättringar för astronet

Post by Frazze »

Robert wrote:
Går det att ordna så att man automatiskt hamnar på det sista inlägget i långa trådar?
Ja det skall gå att lösa. Har funderat på det själv men det har inte blivit av ännu.
Har nu löst det tekniskt. Får bara förbättra designen senare...
Du jobbar nog redan med designen av detta, men jag passar på och säger att jag skulle tycka det var snyggare att använda samma lilla ikon (med samma tooltip) som inuti forumet för att komma till senaste inlägget, nu ser man bara en massa "Sista" på hela framsidan.

Mvh
Daniel
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: förslag på förbättringar för astronet

Post by Robert »

Frazze wrote:
Robert wrote:
Går det att ordna så att man automatiskt hamnar på det sista inlägget i långa trådar?
Ja det skall gå att lösa. Har funderat på det själv men det har inte blivit av ännu.
Har nu löst det tekniskt. Får bara förbättra designen senare...
Du jobbar nog redan med designen av detta, men jag passar på och säger att jag skulle tycka det var snyggare att använda samma lilla ikon (med samma tooltip) som inuti forumet för att komma till senaste inlägget, nu ser man bara en massa "Sista" på hela framsidan.
l
Ja det är planerat att fixa till det.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by Hans Bengtsson »

Jag måste verkligen få säga att jag tycker Astronet har en otroligt effektiv och aktiv admin!

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by Robert »

Frazze wrote: Du jobbar nog redan med designen av detta, men jag passar på och säger att jag skulle tycka det var snyggare att använda samma lilla ikon (med samma tooltip) som inuti forumet för att komma till senaste inlägget, nu ser man bara en massa "Sista" på hela framsidan.
l
Nu är detta fixat.

Layouten får trimmas lite senare.

Vet inte om jag är så effektiv men ibland är det kul samtidigt som man har motivation och då händer det en hel del. Plus om man får feedback och idéer så kan det trigga igång förändringar som nu tex ;)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by Starsoft »

Hej, mera förslag. Kanske skulle man kunna lägga någon lämplig url under månbilden, t.ex. http://www.skyandtelescope.com/observin ... UTtime=now

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Frazze
Posts: 652
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by Frazze »

Robert wrote:
Frazze wrote: Du jobbar nog redan med designen av detta, men jag passar på och säger att jag skulle tycka det var snyggare att använda samma lilla ikon (med samma tooltip) som inuti forumet för att komma till senaste inlägget, nu ser man bara en massa "Sista" på hela framsidan.
l
Nu är detta fixat.

Layouten får trimmas lite senare.

Vet inte om jag är så effektiv men ibland är det kul samtidigt som man har motivation och då händer det en hel del. Plus om man får feedback och idéer så kan det trigga igång förändringar som nu tex ;)
Hej.
I Firefox så får jag en ful ram runt ikonen, men den syns inte i t.ex Chrome eller Safari.

/Daniel
Attachments
forum.jpg
forum.jpg (94.45 KiB) Viewed 5362 times
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by Robert »

Frazze wrote: Hej.
I Firefox så får jag en ful ram runt ikonen, men den syns inte i t.ex Chrome eller Safari.

/Daniel
Jo jag såg det med. Ramen försvann dock när jag upgraderade till FireFox 4.0 :)

Just nu jobbas det på en uppfräschning av designen där det går bra framåt mycket tack vare de 2 nya "medarbetarna" som hjälper till.

Stort tack till Göran Strand (gost) och Kent (anivision) som numera hjälper till med Astronets utveckling.
Det känns bra att flera hjälper till med detta.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by Robert »

Hans Bengtsson wrote:En i mitt tycke grundläggande sak som genomgående saknas för bilderna på Astronet är information om exakt NÄR bilden togs. Ibland står det att bilden togs "igår kväll" osv, vilket inte säger mycket. Jag är förstås medveten om att bilder ibland tas olika kvällar och slås ihop till en, men det borde i så fall anges vilka kvällar och mellan vilka klockslag (förslagsvis UT) exponeringarnas gjordes.

Nu kan man ange klockslag med. Dock inte ett tidsintervall.
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by Robin Andersson »

Vet inte om man ska kalla detta för en förbättring eller inte, men... På alla bilder som laddas upp så står det ju lite information under bilden, typ: kamera, exponering, fotograf, osv. Men sen står det också "Type" på engelska helt plötsligt, ska det inte stå "Typ". Vill inte märka ord eller så, bara blev lite fundersam :-).

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by Robert »

Robin Andersson wrote:Vet inte om man ska kalla detta för en förbättring eller inte, men... På alla bilder som laddas upp så står det ju lite information under bilden, typ: kamera, exponering, fotograf, osv. Men sen står det också "Type" på engelska helt plötsligt, ska det inte stå "Typ". Vill inte märka ord eller så, bara blev lite fundersam :-).
Man blir lätt blind på texter. Galleriet var en gång i tiden typ 2005 på engelska men vi bestämde då att allt skulle vara på svenska. Naturligtvis missade jag att översätta den delen. Tack för påpekandet.
Post Reply