Förslag på förbättringar för astronet

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Förslag på förbättringar för astronet

Post by Bengt »

Har diskuterat lite med Robert på hur man kan göra framtida Astronet bättre. Finns vissa saker jag saknar ibland . Nu när det har blivit så många som lägger in bilder finns det kanske mer orsak än någonsin att utveckla bildsöknings funktionen.

Jag skulle önska det fanns möjlighet att fylla i fler saker om ett objekt man fotograferat tex väder/ seeing den aktuella fotonatten för de som vill . Inte sällan letar man i galleriet här efter om någon tagit en bild på objektet och med vilka förutsättningar. Vet inte om det gäller fler här. Då hade det varit bra med lite mer rader som kunde fyllas i.

Jag föreslår det finns följande möjliga rader.

Plats : väder /seeing: emejl till fotografen: filter osv .

Sen hade det varit bra med en sökfunktion till galleriet där man kunde söka på mer än bara på objektet.

En chatt på astronet hade varit trevlig om man kunde få på plats.

Allt detta är saker som man inte gör på en natt . Men kanske finns det fler saker som man kan fundera på att förbättra på sikt i mån av Roberts tid . Förslag?

Något som hade varit väldigt roligt är en fototävling för våra nybörjare med enklare fotoutrustning. Kanske ligger det långt i framtiden men vilken sporre det hade varit för våra yngre astrofotografer att bli sporrade på detta sättet. Kanske kunde detta ske i samarbete med våra stora astroåterförsäljare.

Det säljs ju en hel del enklare fotoutrustning men man ser aldrig deras bilder. Tycker det är hög tid dessa fotograferna uppmuntras att visa upp vad man kan ta med enkla medel tex grejor för max 10 tusen .! Men som sagt jag vet detta får ligga i framtiden men visst hade de varit skoj om man kunde få igång detta?


Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: förslag på förbättringar för astronet

Post by Starsoft »

Hej

Håller med Bengt och har också ett par egna förslag.

Längre förstasida, alltså antal inlägg som listas?

Går det att ordna så att man automatiskt hamnar på det sista inlägget i långa trådar?

Skulle man kunna få månens aktuella fas på förstasidan?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: förslag på förbättringar för astronet

Post by Robert »

Längre förstasida, alltså antal inlägg som listas?

Visade de 15 första inläggen. Ändrade till 20 nu. Kanske man skall ha ändå fler. Vad tycker ni?

Går det att ordna så att man automatiskt hamnar på det sista inlägget i långa trådar?

Ja det skall gå att lösa. Har funderat på det själv men det har inte blivit av ännu.
Har nu löst det tekniskt. Får bara förbättra designen senare...


Skulle man kunna få månens aktuella fas på förstasidan?

Bra idee. Det skall jag lägga in. Har det ju på AAK's hemsida så det var lätt att få in.

Jag skulle önska det fanns möjlighet att fylla i fler saker om ett objekt man fotograferat tex väder/ seeing den aktuella fotonatten för de som vill . Inte sällan letar man i galleriet här efter om någon tagit en bild på objektet och med vilka förutsättningar. Vet inte om det gäller fler här. Då hade det varit bra med lite mer rader som kunde fyllas i.

Jag föreslår det finns följande möjliga rader.
Plats : väder /seeing: emejl till fotografen: filter osv .

Lite mer information vore bra. Får fundera på vad so skall läggas till.

Sen hade det varit bra med en sökfunktion till galleriet där man kunde söka på mer än bara på objektet.

Den mycket anonyma testsökfunktionen nu http://astronet.se/search.php skall göras mer tillgänglig och byggas klart :)

En chatt på astronet hade varit trevlig om man kunde få på plats.

Ja det vore bra. Undra om an kan hitta någon bra som jobbar på phpbb's inloggning så det blir mer integrerat.

Tack för alla tips. Har tänkt göra varsamma uppdateringar av designen med i sakta takt. Det går inte så fort med 2 små barn... Finns plats för flera om någon vill hjälpa till med :)
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: förslag på förbättringar för astronet

Post by gost »

Tjatar på om utökad bildinfo i Tapatalk.

Robert, visst är det PHP för hela slanten? Jag jobbar som webbutvecklare men min PHP-kunskaper är lite begränsade. (Kör nästan uteslutande Asp.Net)

Kan jag bidra med något så hjälper jag gärna till, kanske den utökade bildinfon. Ps. Har också två små barn :-)
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: förslag på förbättringar för astronet

Post by Robert »

gost wrote:Tjatar på om utökad bildinfo i Tapatalk.

Robert, visst är det PHP för hela slanten? Jag jobbar som webbutvecklare men min PHP-kunskaper är lite begränsade. (Kör nästan uteslutande Asp.Net)

Kan jag bidra med något så hjälper jag gärna till, kanske den utökade bildinfon. Ps. Har också två små barn :-)


Var på väg att lägga in det igår kväll en var för trött för att göra det då :? Skall försöka fixa det idag.
Edit: Nu kommer det med för nya bilder som läggs in.

Astronet är bara PHP. Själv känner jag mig usel som designer fast jag är bra på programmering och sql :)
Du får gärna bidra med dina kunskaper.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: förslag på förbättringar för astronet

Post by Hans Bengtsson »

Kan man tänka sig ett litet ställe på Astronet där man enkelt och lätt kan lägga in hemmatillverkade variabelkartor? Robin har gjort en del sådana kartor för variabler som det saknas bra kartor för hos AAVSO, och det kommer säkert att bli åtskilliga fler.

Dessa kartor är små räknat i kilobyte, har inga copyright-saker kopplade till sig (vi är jätteglada om så många som möjligt använder dem!), osv, men det vore bra om de kunde finnas samlade och lätt tillgängliga via Astronet och SVO.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: förslag på förbättringar för astronet

Post by Robert »

Ja det finns en plats för det nu om det passar bra.

Astronets wiki. Där kan man ladda upp bilder lätt. Som man sedan kan länka till.

Går ju även att göra samlingssidor i wikin för sökkartorna. Och wikisidor för variablerna.

Alla som har en användare i forumet har redigeringsrättigheter i wikin
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by Bengt »

Får man bra koordinater på dessa variabelområdena kan man kanske ta en del råbilder och lägga ut de kvällar som man ändå inte man kan ta lång tidsexponeringar av olika skäl .
. Jag är inte så bra på avläsa dessa men det finns ju gott om experter här som kan göra det . Man bör kanske ha med exakt tid också då som man lägger ut såna råbilder på wikin?

Hade varit bra med lite info på wikin vad man bör tänka på om man lägger in sådan här bild .


Bengt
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by Hans Bengtsson »

Det händer hela tiden en massa spännande saker på variabelhimlen!

Ett objekt som just nu är speciellt intressant är dvärgnovan QZ Serpentis, RA 15 56 54.5, DE +21 07 19 (J2000.0), se särskild tråd. I det fallet skulle det vara särdeles givande med time-lapse-fotografering för att se om det uppträder några superhumps (superpucklar) som bl.a. kan skvallra om vilken omloppstid som binärsystemet har. Superpucklar är små ljusvariationer med kort period som uppträder hos vissa typer av dvärgnovor. Vi kan redan nu förutse att QZ Ser kommer att studeras intensivt i detta avseende av astrofotografer i olika länder, men ju mera data desto bättre grepp kan man få om systemets fysiska egenskaper. Det är saker som har stor betydelse för vår förståelse av hur sådana dubbelstjärnsystem är uppbyggda, och för vår kunskap om stjärnutveckling i allmänhet.

Man kan säga att detta är ett annat sätt att se på astrofoto än det som varit vanligt på Astronet, en annan gren av astrofoto kan man säga. Det handlar då inte om att bilden ska bli så vacker som möjligt (det är helt likgiltigt i sammanhanget) utan om att rådata ska finnas kvar i oförstörd form och kunna analyseras. Båda sidorna av astrofoto är viktiga, men kanske är det dags att lite mera tydligt lyfta fram även de möjligheter som finns att med modern astrofototeknik fotometriskt undersöka (och även upptäcka!) intressanta objekt.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: förslag på förbättringar för astronet

Post by Robin Andersson »

Robert wrote:Ja det finns en plats för det nu om det passar bra.

Astronets wiki. Där kan man ladda upp bilder lätt. Som man sedan kan länka till.

Går ju även att göra samlingssidor i wikin för sökkartorna. Och wikisidor för variablerna.

Alla som har en användare i forumet har redigeringsrättigheter i wikin



Härligt! Laddar in kartor senare idag när jag har lite mer tid, ska nämligen iväg om cirka 4minuter :D!
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by gost »

Robert, ser att du fixat utökad bildinfo i den automatiska forumposten vid bilduppladdning, stort tack, väldigt efterlängtat!
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by Hans Bengtsson »

En i mitt tycke grundläggande sak som genomgående saknas för bilderna på Astronet är information om exakt NÄR bilden togs. Ibland står det att bilden togs "igår kväll" osv, vilket inte säger mycket. Jag är förstås medveten om att bilder ibland tas olika kvällar och slås ihop till en, men det borde i så fall anges vilka kvällar och mellan vilka klockslag (förslagsvis UT) exponeringarnas gjordes.

Bristen på tidsangivelser har faktiskt alltid förundrat mig. Om jag exempelvis vill titta på en exponering tagen från Palomar (från DSS Plate Finder) så är det självklart att jag kan se exakt mellan vilka klockslag exponeringen gjordes - det är liksom en del av själva bilden - men på Astronet saknas denna info. Kanske något att tänka på? Bilderna som sådana är ju ofta suveränt fina och många gånger i klass med Palomar-bilderna.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by Robert »

Skall lägga in ett fält om klockslag med. Tack för synpunkten.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by Robert »

http://astronet.se/phpBB3/chat/

Där ligger en först test på en Chat.
Inloggning är integrerat med forumet. Så det är samma användare som används. Och så slipper man spammare som förstör chatten.

På något sätt skall det integreras lite på förstasidan med.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Förslag på förbättringar för astronet

Post by Bengt »

Storartat Robert !
Snabbt har det gått fixa allt vilket lyft.Stort beröm Robert!

Funderar på en till grej som kanske hade varit användbart . En kalender där man skriver aktuella händelser . Kan vara astronomiska händelser tex okultationer månförmörkelse eller astro träffar. Nu bör den vara utformad så medlemmar själv lägger in dessa händelser så den blir utan moderators åtagande.

Vet inte om det finns färdiga såna man kan lägga in?

Bengt
Post Reply