Astronet WIKI - Hjälp/Förbättring

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Astronet WIKI - Hjälp/Förbättring

Post by Robin Andersson »

Jag sitter och försöker förstora texterna på sidrubrikerna. Som till exempel [[Variabel Info]]. Men jag har försökt ta hjälp utav metaguiden som finns nere i kanten på sidan men gick inge vidare. Jag försökte använda mig utav "== [[Variabel Info]] ==" utan några " ". Men det gick inget vidare.

Tanken är att jag tänkte göra startsidan lite "trevligare/roligare", men just nu så känns det som bilderna jag har lagt dominerar och därför behövs rubrikerna förstoras lite.

Sedan när det gäller valet av bilder, bör jag vara försiktig med bilder som jag använder mig utav? Tänkte till exempel under rubriken "Astrofoto", en bild på något deepsky objekt ifrån Google, men kanske finns det copyright saker som jag bör akta mig ifrån? Isåfall kanske en bild ifrån någon av astrofotograferna här på Astronet, men isåfall ifrån vem. Det kanske skulle bli lite konsekvensaktigt, det är nog många som vill ha sin bild med på huvudsidan, även fast att detta inte är någon typ av "aftonbladet" där tusentals besökare kommer varje dag, ni förstor nog poängen.

Hur som helst: Hur förstorar jag texten? :-D

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronet WIKI - Hjälp/Förbättring

Post by Robert »

Funktionen med === Rubrik === fungerar bara på hela rader tydligen. S¨man kan använda det men bara om man har med hela raden som stärre.

tex:
=== [[Variabel Info]] - Information om variabla stjärnor. ===

Har inte sett om man kan ändra fontstorlek på annat vis ännu. Får undersöka saken.



Jag har laggt in en del bilder från Astronet i wikin men jag har frågat om lov innan.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronet WIKI - Hjälp/Förbättring

Post by Robert »

Man kan använda en del html formatering i wikin.

span tagen kan man använda för formatering. Ändra både färg och storlek.

Tex <span style="font-size: 1.5em;">[[Variabel Info]]</span> - Information om variabla stjärnor.
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Astronet WIKI - Hjälp/Förbättring

Post by Robin Andersson »

Så där nu har jag fixat lite, vissa av bilderna är endast temporära så man kan se ungefär hur jag har tänkt det. Om det ser gräsligt ut så är det bara att ändra.

Tänkte ifall vi kanske ska "arrangera en tävling" mellan fotograferna här på astronet? Att de som vill delta får alla ta en bild som representerar till exempel "Stjärnbilder", så får man sedan rösta på den man gillar mest (rösta på sin egen ska ej vara tillåtet). Ungefär som en Poll. Eller vad tror du om det?

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronet WIKI - Hjälp/Förbättring

Post by Robert »

Känns som sidan blev lite hög fast roligare. Jag bytte ut Messierbilden mot 4 bilder från messierkatalogen för att prova ett annat koncept. Bra så?
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Astronet WIKI - Hjälp/Förbättring

Post by Robin Andersson »

Ja det såg kanon ut Robert! Jag håller även med att det möjligtvis kanske är "för högt", kanske man skulla kunna placera även några utav de som finns där på sidan om varandra och inte bara under varandra? Hur gör man det?

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronet WIKI - Hjälp/Förbättring

Post by Robert »

KUl att vi är flera som bidrar till wikin nu med.

Rursus verkar vara kunnig inom wikiredigeringens värld. Själv känner jag mig mer som en lite van nybörjare ännu :)

Några saker man skulle göra där är listor med bra astronomiprogramvara.

Tex En del med Planetarie/Kart program.
Program för Bildbehandling
Program för foto mm

Lista på bra Android program borde ligga i wikin med tex.
Post Reply