Astronet 2.0

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronet 2.0

Post by Robert »

Hans Bengtsson wrote:Egentligen borde det finnas en deep-sky-observatörernas motsvarighet till variabilisternas SVO. Det skulle lyfta DSO-observerandet och -rapporterandet till en ny nivå och verkligen innebära ett "stimulanspaket" som det brukar heta bland politiker. Både fotografier, teckningar och andra rapporter kunde då inkluderas. Så snart objektets ID är entydigt bestämt (genom M- eller NGC- eller IC- nummer eller annan beteckning) kan sortering ske effektivt, länkar kan ges till några av de otaliga kataloger som finns på nätet och givetvis även till DSS-bilder och andra bilder.

Det finns förstås en oherrans massa programmeringsjobb på vägen dit, men möjligen kan det vara ett mål att sträva mot? DSO är ju populära objekt bland amatörastronomer, både visuellt och fotografiskt.
Med tiden kan man kanske göra något sådant med. Det är en funktion jag skulle önska i det långa loppet.

En annan sak som jag funderar på. Astronet borde ha en Kalender med astronomiska händelser. Kanske man skulle kunna ha olika kategorier av händelser med så man kan filtrera/söka på det man vill hitta.
Tex astronomiträfar en kategori.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronet 2.0

Post by Hans Bengtsson »

Jag tycker det är roligt och bra med långsiktiga - och realistiska - mål och planer. Eventuella framtida SVO-liknande plattformar för observatörer av deep-sky, solen, kometer, meteorer, osv, skulle förstås få genomgripande betydelse för observationell svensk amatörastronomi - precis som SVO har fått sådan betydelse för variabelobserverandet i landet. Jag känner på mig att det förr eller senare kommer att utarbetas sådana plattformar, och det kommer i hög grad att stimulera och gynna observerandet.

En kalender i Astronet vore inte dumt. För min del får det i så fall gärna bli en omfattande kalender, en sådan saknar jag. Det finns massor av förutsägbara astronomiska händelser som kan hämtas hem från olika specialställen på nätet - men de finns inte samlade någonstans, såvitt jag vet. Det skulle vara en höjdare med en sådan kalender i Astronet! Rent praktiskt tror jag det måste gå till på så sätt, att de data som skall in i kalendern finns som input i en textfil med specificerat format. Om man hämtar hem data från någon fil på nätet kan man alltid fixa och trixa lite så att slutresultatet blir en textfil med specifikt utseende. Vad man däremot i praktiken inte kan göra (eller vill göra) är att manuellt skriva in kanske 1000 händelser, en efter en, det tar alldeles för lång tid. Jag tror också att man vid uppstart av en eventuell kalender bör sträva efter att dela upp ansvaret på några olika personer: någon som tar hand om asteroidockultationer, någon som tar hand om de galileiska månarna, osv, osv.

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronet 2.0

Post by Hans Bengtsson »

Astronet har ju i en lång rad avseenden fyllt upp det vacuum som uppstod då AstronomiGuiden stängde (temporärt eller för gott vet vi inte säkert). Det finns dock ett viktigt område där jag menar att detta inte lyckats fullt ut, och jag tänker på genomslaget hos "den intresserade allmänheten" och amatörastronomiska nybörjare.

Ett enkelt men inte helt missvisande mått på detta är antalet vad-ska-jag-köpa-för-teleskop-frågor. Det kom massor av sådana till AG, det kommer ytterst få till Astronet. Hur ska vi göra för att förbättra den situationen, för att mera effektivt nå ut till dem som är intresserade av astronomi men ännu inte skaffat sig astronomi som en hobby?

Jag har inget färdigt svar, men jag tycker frågan är viktig och bör diskuteras. Kan man ha någon tydlig nybörjaravdelning på Astronet? När besökare nu ser hemsidan är det nog en hel del som uppfattar det hela som rätt avancerat och för långt ifrån den nivå där de tycker att de själva befinner sig.

Vore roligt att läsa synpunkter på detta.

mvh
Hans Bengtsson
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Astronet 2.0

Post by Starsoft »

Hej
Det kom massor av sådana till AG, det kommer ytterst få till Astronet. Hur ska vi göra för att förbättra den situationen
AG lade en del pengar på annonsering på Google, förmodligen kom de flesta nya besökarna den vägen, kanske något att prova om det går att finansiera via det nya samarbetet Astronet/SAAF. Om jg söker idag p å"astronomi" så dyker inte Astronet upp så tidigt som det kanske borde.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronet 2.0

Post by Robert »

Det skulle nog skapas en nyablrjar avdelning och öven lite bra startguider för tex teleskop val börja med fotografering osv.

Astronet låg lågt på nybörjardelen för att inte konkurera med AG. Men nu finns inte det skälet mer mot en nybörjarsektion.
Post Reply