Kalender på Astronet

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Kalender på Astronet

Post by Robert »

Diskussion om framtida kalender på Astronet

En annan sak som jag funderar på. Astronet borde ha en Kalender med astronomiska händelser. Kanske man skulle kunna ha olika kategorier av händelser med så man kan filtrera/söka på det man vill hitta.


Kategorier:
* Astronomiträfar
* Asteroidokultationer
* ...

När man tittar i kalender skall man kunna filtrera bort de kategorierna man inte vill se tex.

Kalendern bör även stödja någon form av bulktext/XML import

XML/Text export så fler svenska astronomisidor kan använda kalender med de kategorier som de vill ha?
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Kalender på Astronet

Post by Robert »

Hans Bengtsson wrote: En kalender i Astronet vore inte dumt. För min del får det i så fall gärna bli en omfattande kalender, en sådan saknar jag. Det finns massor av förutsägbara astronomiska händelser som kan hämtas hem från olika specialställen på nätet - men de finns inte samlade någonstans, såvitt jag vet. Det skulle vara en höjdare med en sådan kalender i Astronet! Rent praktiskt tror jag det måste gå till på så sätt, att de data som skall in i kalendern finns som input i en textfil med specificerat format. Om man hämtar hem data från någon fil på nätet kan man alltid fixa och trixa lite så att slutresultatet blir en textfil med specifikt utseende. Vad man däremot i praktiken inte kan göra (eller vill göra) är att manuellt skriva in kanske 1000 händelser, en efter en, det tar alldeles för lång tid. Jag tror också att man vid uppstart av en eventuell kalender bör sträva efter att dela upp ansvaret på några olika personer: någon som tar hand om asteroidockultationer, någon som tar hand om de galileiska månarna, osv, osv.
claesh
Posts: 19
Joined: 2011-04-25 13:43:31
spamtest: JA

Re: Kalender på Astronet

Post by claesh »

Kolla gärna in pipes.yahoo.com. Det är ett bra sätt att aggregera RSS-feeder, och jag ser nu att det också verkar kunna hantera ical (ett kalenderformat). Kanske värt att klistra in exempel på sådana kalenderlänkar i denna tråd så kan man se om pipes kan hantera dem?
Post Reply