Säsongstart i Skåne

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Säsongstart i Skåne

Post by Bengt »

I natt startade deep sky säsongen igång här nere igen äntligen!!

Vilket otroligt klar natthimmel vi hade här i natt ! Har nog inte sett en sådan klar transparent himmel på flera år. Vintergatans band riktigt sken . Något man inte är så bortskämd med när man bor i en by som jag.

Fick 2,5 timme där jag kunde testköra min nya lodestar guider innan det började ljusna. Efter som vanligt strul med nya prylar lyckades jag få den att samarbeta med mjukvaran så småningom. Rejält mycket ljuskänsligare än min gamla sxv guider får man säga.

Vet här finns andra som kör samma guider . Vad kör ni med för mjukvara till er ? Har förstått många kör med phd. Är det bättre eller lika bra som maxim.dl någon som jämfört?

Nästa "lilla "problem jag ska lösa är se var och hur jag ska sätta dit min off axis guider i strålgången . Vill helst haft den först i strålgången . Men det funkar inte med fattningen. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det om jag ska fortsätta köra med reduseraren . Blir till att jaga adapter än en gång verkar det som.

Image
5min testbild

Clear sky
Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Säsongstart i Skåne

Post by Robert »

Kul att du har kommit igång. Själv väntar jag nog lite till innan jag startar då det är lite ljusare här ännu.

Lodestaren är en hel del ljuskänsligare ön SXV guidern som du säger. Har hittills aldrig haft problem att hitta guidestjärna med loadestar och offaxisguidern.

PHD skall vara bra för guidning har jag hört men det är MaximDL med. I mitt tycker är det bara dumt att guida med ett annat program när du ändå fotar med maximDL. Vill du senare scripta din fotosession som jag och många andra gör kan du ändå inte köra med PHD.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Säsongstart i Skåne

Post by Bengt »

Hur har du satt din off axis guider Robert innan när du hade din trutec snurra. Mellan kamera och snurra eller före snurran.

Brukar du ta darks med din lodestar? Känns som ett bra guiderköp redan. Ska bli skönt slippa justera och leta bättre guiderstjärnor denna säsongen.

Dock är där ett minus jag hittat med den .Kontakten till guidersladden är väldigt utsatt har jag märkt . Väldigt klent fäste i sladd kontakten. Verkar bäddat för att kunna bli kabelavbrott för de som tar av och på den hela tiden. Märkligt de inte gjort en bättre kabelsko på den.

Bengt
bordsvatten
Posts: 51
Joined: 2011-04-09 17:30:05
spamtest: JA

Re: Säsongstart i Skåne

Post by bordsvatten »

Har aldrig tidigare väntat på mörkare tider men efter man började med denna hobby så gör man det.. Kör själv med PHD och det fungerar utmärkt,,
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Säsongstart i Skåne

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Jättetrevligt att se säsongens första Deep Sky bild! :) Man får en så go känsla av att snart stå där och tanka ner ljusfotoner! :) Men Bengt! M27 tillhör den nästan inte planeter och sånt... :) Skämt och sido, jag är ju inte rätt man till att föreslå några andra objekt och jag vet att man gärna återkommer till de gamla favoriterna vid test av ny utrustning! Det bekräftar oftast att man gjort ett bra köp, jag för min egen del har det även varit åt andra hållet :)

Får väl se när jag själv kommer igång. Hoppas på att grejorna ska komma nu inom de närmsta veckorna!

Mvh //Micke
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Säsongstart i Skåne

Post by Grinde »

Wow, riktigt snyggt! Tycker dock inte så här fina bilder borde få kallas för testbilder :P Riktigt härlig och naturliga stjärnfärger, stort plus för det!

Jag bytte själv från en Orion Starshoot Autoguider till lodestar och blev riktigt imponerad av känsligheten, gott om stjärnor att välja mellan trots oag och 1000mm brännvidd. Jag kör fortfarande PHD guiding, som funkat felfritt för mig från första gången för snart 2 år sen, har inte suttit mig in i MaximDL's guidingdel än, men har hört från många håll att det inte är så klurigt som man först kan tro. Jag kan inte säga vilket program som ger bäst guidning, men jag vågar påstå att PHD är enklare i allafall.
Håller med om kabeln, den ser väldigt utsatt ut.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Säsongstart i Skåne

Post by Bengt »

Ja Micke till mitt försvar kan jag säga det blev en hel del olika testobjekt under natten för att se hur den hitta guidestjärnor. M 27 är väl ganska slitet objekt annars det håller jag med om.Får se om off axis löser mitt stora gissel med flex.Grymt irriterande problem att ha .
Kul dock blinka mot min andra m27 tagen med 5" refraktorn. Denna 10" RC tub tar skarpare bilder när jag gör om till samma bildskala.

När din montering dyker upp Micke så får vi hoppas de lyckats få till ett bra exemplar till dig. Du borde ha alla möjligheter med den att slippa problem med bönstjärnor tycker man. Handen på hjärtat du är inte orolig det kommer bli för lätt och trist att fotografera med en paramount? :D Tänk vad du missar med problemlösning och hårslitage :D


Jonas När man hållt på i så många år som jag och Micke så är allt under 3 timmar testbilder , Du är snart där själv (om du inte redan är där? ) tro mig :D

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Säsongstart i Skåne

Post by Starsoft »

Hej Bengt

Jag ser att din säsong verkar ha startat lika bra som den förra slutade, med din fototakt kanske du blir den förste som fått slut på objekt :D

Här i södra norrland lär det dröja en måncykel till innan det kan bli något bra mörker, annars är det klart och fint i kväll.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Säsongstart i Skåne

Post by Timo »

Ja, då får väl den stora motorsågen tala via mig då alla andra öser superlativ på Bengts senaste skapelse :evil:

Du har ju inte centrerat objektet !!!!!!!
Annars är den ju rätt bra måste jag medge :shy:
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Säsongstart i Skåne

Post by Bengt »

Tack grabbar.

Efter mycket hårslitning har jag nu fått off axis guidern på plats. Dock blev det nödvändigt fästa den mellan ccd och snurran med de adaptrar jag har . Inte helt optimalt om man kör smalband. Får testa och se hur det funkar.

Går det inte har jag ju alltid min guidetub fast monterad vid behov.


Bengt
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Säsongstart i Skåne

Post by Jonas »

Timo wrote:Ja, då får väl den stora motorsågen tala via mig då alla andra öser superlativ på Bengts senaste skapelse :evil:

Du har ju inte centrerat objektet !!!!!!!
Annars är den ju rätt bra måste jag medge :shy:
Timo
Nu Timo ska vi vara vääldigt försiktiga.... ;)
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Säsongstart i Skåne

Post by Timo »

:D :D
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Säsongstart i Skåne

Post by Bengt »

Image


Tog den aktuella kvällen även 3st 5 minuters bilder i vardera RGB med bin 2x2 till min h-alfa M16 jag tog innan sommaren. Blev väl ingen dundersucce med så lite exp tid.Blaffiga fula stjärnor utan lum data med i bilden.Men färggladare blev det. :D

Bengt
Post Reply