Rösta på bilder

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply

Vill du införa möjligheten att rösta på bilder?

Ja
4
40%
Nej
6
60%
 
Total votes: 10

User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Rösta på bilder

Post by gost »

Jag har funderat lite på om vi skulle kunna införa någon form av röstningsfunktion på bilder på Astronet. Det jag tänker mig är att man på uppladdade bilder kan ge poäng, låt säga mellan 1-5 poäng utifrån hur mycket man gillar bilden. Var och en avgör vad som gör en bra bild.

All röstning skall ske helt anonymt och vi skall inte lagra vem som gett hur mycket poäng, det enda vi lagrar är bildens totalpoäng.

På det här sättet kommer vi att tex. kunna presentera månadens bild och årets bild. Dessa kan sedan framhävas på sajten, årets bild kanske blir ny topplogga och månadens bild visas på startsidan. Alla 12 månadsbilder kan presenteras snyggt i ett årligt galleri och kanske till och med ges ut som en Astronetkalender (Inbringar kanske lite pengar till Robert för drift etc :) )

Hur som helst, min förhoppning är att detta främst skall leda till bättre bilder på sikt, att vi får en morot till att utveckla oss själva som fotografer.

Några frågor som uppstår:
- Robert, är detta genomförbart?
- Finns det risk att vi tappar bilder där fotografen känner "den här har ingen chans så jag lägger inte upp den"?
- Skall vi ha två uppladdningar, en som den nuvarande och en separat till tävling?
- Skall vi ha olika kategorier, solsystemet, DSO, smalband etc?
- Skall bara vinnarbilden, några bilder eller alla bilder presenteras? Att visa alla bilders resultat kan kanske ge negativa signaler till de som kommer sist.
- Skall en eller flera bilder per medlem tillåtas per tidsenhet?
- Skall bilder delta anonymt? Dvs, skall vi se vem som tagit bilden innan vi röstar.

Vad tycker ni? Svara på enkäten och uttryck era åsikter.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Rösta på bilder

Post by Bengt »

Jag tycker inte om detta personligen alls. Har aldrig gillat dessa bästa astronomi bild tävlingar för jag tycker inte de tävlingarna är fair.

Tycker redan vi har ett mycket stort problem att få nya medlemmar att lägga ut bilder. Bäst och dyrast grejor =bäst bilder. Jag är av den bestämda uppfattningen att det bara bidrager till ännu mer prylhysteri.

Blir det ett sådant system kommer jag sluta lägga ut några bilder på Astronet.

Jag är positiv till att uppmärksamma nybörjare med små medel som tar fina bilder men inte folk med 100tusen kronors utrustning. Vi behöver och förtjänar inte den sporren här på detta forum.

Men det är min uppfattning.
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Rösta på bilder

Post by gost »

Bengt, det var det jag också ser som en risk (fråga #2 ovan). Frågan är om det går att komma runt/åtgärda på något sätt? Eller så är inte detta applicerbart på astrofoto.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Rösta på bilder

Post by Bengt »

Skulle detta bli lite fair behöver man nästan lika många fotoklasser som astronet fotografer.
Astrofoto är ju inte som vanligt foto där man utgår från en kamera och en optik ,där det är andra konstnärstalanger hos fotografen som kanske gör att en bild blir bra och unik.

Detta är i mycket större utsträckning utrustningen och objektets art och kanske även i värsta fall även en fotografs populäritet som avger om en bild skulle få höga röster. .Man har ju sett vilka som vinner på andra astroforum utomlands under årens lopp. Folk med vanlig ekonomi är chanslösa. Sällan har det med den astrofotograf med störst skicklighet att göra som vinner.

Mitt syfte inom denna hobby är att få fler börja med detta och bli intresserade av astronomi. Jag är övertygad detta förslag inte bidrager i en positivt bemärkelse till detta.

De som är sugna få med sina bilder på såna här tävlingar har gott om andra ställen tex astrotidningar fotosidan astroforum utomlands redan.
Låt oss satsa på istället få hit fler nybörjare att våga visa sina bilder här.


Bengt
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Rösta på bilder

Post by Advertise »

My 2 cents. :)

- Robert, är detta genomförbart?
Rent tekniskt skulle jag säga ja. Men sen är ju frågan om hur sidan är uppbyggd, vilket jag inte har en blekaste om. :)

- Finns det risk att vi tappar bilder där fotografen känner "den här har ingen chans så jag lägger inte upp den"?
Det tror jag inte. Folk är extremt tävlingsinriktade. Speciellt på internet.
Bara röstarna tar hänsyn till objeket, och inte antalet pixlar. Hur det fungerar beror helt enkelt på användarna.
Ni vet nog bättre än jag (som är ny här) hur användarna generellt är.

- Skall vi ha två uppladdningar, en som den nuvarande och en separat till tävling?
Tävlingen kan vara något så enkelt som denna tråden. En tråd med bilder i första inlägget, och en poll.
Ja sen ha en rating på bilder kan vara kul. bara en generell som på imdb.com.

- Skall vi ha olika kategorier, solsystemet, DSO, smalband etc?
Om vi pratar tävlingen nu, så separera inte. Tror inte det är tillräckligt stort för att kunna ha ett stort urval av alla kategorier.
Det är vad jag har setts läggas upp änsålänge.

- Skall bara vinnarbilden, några bilder eller alla bilder presenteras? Att visa alla bilders resultat kan kanske ge negativa signaler till de som kommer sist.
Tävlingens bilder tycker jag dock ska samlas i en tråd.
Sen kanske ha 1 tråd för (2011as vinnare, Sticky tråd) eller liknande.
Då lägger man lite mindre press på vår stackars admin om vi helt enkelt gör det till en användartävling.

- Skall en eller flera bilder per medlem tillåtas per tidsenhet?
En per användare till tävlingen tycker jag.

- Skall bilder delta anonymt? Dvs, skall vi se vem som tagit bilden innan vi röstar.
Ja det tycker jag är en rätt bra ide. Då försvinner alla fördomar mot en person,
och då tror jag att en hel del av "Denna personen tar generellt bra bilder. Han/hon har spenderat mycket pengar på utrustning. Han måste ju vinna." försvinner också.
Och man börjar bedöma mer objektivt. Det ska definitivt inte vara en populärtävling.

Ja det är iallafall vad jag tycker.
Är ju ny på forumet så jag har ju inte en helt 100% bild av stämningen, men av dom communitys jag har varit admin för har jag lärt mej att
rating (på alla olika saker) stärker egot mer än det skadar. Ja och att folk är extremt tävlingsinriktade. Även om "Priset" bara är att "XXXX VANN! GRATTIS!".
Det är också en morot att bli bättre.

EDIT* Kanske ska fötydliga att de sidor jag varit admin INTE var astronomi sidor. Så andra regler kan gälla här. :)

Som sagt, my 2 cents. :)
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Rösta på bilder

Post by gost »

Ja, vid närmare eftertanke var det kanske inte en så bra idé. Lite det jag befarade därav mina frågetecken.
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Rösta på bilder

Post by Advertise »

Jag tycker inte du ska förkasta iden helt ännu.
Bengt har väldigt sant i det han säger, men någonstans bortom kvantmekaniken kanske det finns en lösning på det. :P

Sen samtidigt ska man vara försiktig med stora ändringar. Har gjort den tabben själv i mina dar.
Att ha 50% av användarna hata en är inte så kul. Även om jag skarpt tvivlar på att någon här skulle kunna hata dej men... ;)
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Rösta på bilder

Post by gost »

Jag vet att bilröstningar och tävlingar är ett väldigt kontroversiellt ämne, så jag valde att kasta in ett köttben i den här vargflocken i form av en omröstning/fråga.

Jag är med i ett fotoforum där det annordnas en tävling varje månad med olika teman. Stämningen där är väldigt god och avslappnad, men som sagt, i dagsljus kan man ta bra bilder med en mobiltelefon så förutsättningarna är väldigt olika.

Bra i alla fall om vi får saken utredd en gång för alla så vet vi att detta är.något vi inte vill ha.

Jag är väldigt neutral i frågan eftersom jag ser farorna med det. Syftet var att kolla vad ni andra tycker.
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Rösta på bilder

Post by skafar65 »

Hej

Vi har provat detta på AstroSwedens forum, tyvärr utan någon större framgång. Vi hade till och med riktigt fina priser, resa till Astronomimässa i London, böcker och presentkort. Vi delade upp det så det var olika teman under olika tidsperioder. Den sista perioden var nästan under ett år, trots det så blev det inte mycket bilder.

Så jag tror inte mycket på att knyta alla bilder till tävlingen, då kan det nog bli tomt här på Astronet! Bättre att ha en tråd då där man kan lägga upp de bilder som man vill tävla med. Då kan man välja om man vill vara med eller inte.

Jag gillar och tävla och har svarat ja på frågan. Jag tror tävlingar och utmaningar sporrar människor till bättre resultat. Viktigt att vara tydlig med reglerna!

AstroSweden sponsrar gärna med priser! :)

Mvh //Micke
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Rösta på bilder

Post by Timo »

Lägg i så fall tävlingen i en egen tråd så får de som vill vara med.
De som inte vill lägger upp sina bilder på vanligt sätt på Astronet.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Rösta på bilder

Post by Robert »

Jag är tveksam till att betygsätta bilderna i galleriet. Det blir oftast så har man sett på många andra ställen att de "populära/aktiva" får högre betyg och om några ogillar varandra kan det missbrukas (inte för att jag har sett några sådana tendenser här)

Att tävla med bilderna anonymt tror jag inte går. Nästan alla lär ju känna igen vilken bild som är vems om de finns i galleriet....



Men man skulle kunna ha en tävling i forumet likande det som Astrosweden gjorde tidigare.
Kanske n gång i kvartalet att ha "tävling" med olika teman. Om det skall vara en jury eller omröstning i forumet om bidragen får man fundera på i så fall.
Post Reply