Måste vi diskutera allt?

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Måste vi diskutera allt?

Post by Bengt »

Framför en tanke jag haft en längre tid.

Har funderat på om vi får fler att lägga ut bilder om man kan välja att bara lägga ut de i galleriet utan att bilderna tvunget hamnar på huvudsidan.Man kanske kan bocka i en ruta och avstå kommentarer.
Har själv tagit en del del bilder under årens lopp som jag inte tyckt duger för en pretty picture granskning men kanske kan vara intressant ur visuellt perspektiv eller som idébank till nya fotoobjekt.
Dubbelstjärnor har vi i stort inga alls i "bildbanken". Har även tagit såna under årens lopp men valt att inte lägga ut de för de kanske inte är något man tycker behöver snackas om och fösa bort bättre bilder som folk lagt ner mer möda på att ta.
Tror det kan bli ett lyft för den vad som verkar vara en vilande wiki om objekt variationen breddas till fler objekt.
Har en känsla av det finns en del fotografer som väljer bara ta referens bilder på tex galaxer . Är de tillgängliga för fler kanske man lättare kan hitta en aktuell blinkbild?
Finns säkert många nybörjare som väljer att vänta med bildbehandling men kan ändå vara intressant för andra att se ur utrustningsskäl av vad man kan få fram.

Kanske ska dessa bilder lämpligast inte läggas ut i nuvarandet galleriet utan under fotografens namn och gå att söka efter objekt namn.
Kanske kan de bilderna som inte är diskuterbara hamna i en egen galleripool under tex "smått och gott"


Är dessa tankar något faller i smaken hos fler?
Tror ni den har något positiv effekt att fler lägger ut?
Kan det vara en väg fram för att få fler nybörjare att våga visa sin första staplande steg?
Är det tekniskt möjligt gör detta utan för stor arbetsbelastning?

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Måste vi diskutera allt?

Post by Starsoft »

Hej Bengt

Det låter som en klok tanke du har och om det framöver kanske blir fler observatörer som lägger upp bilder som huvudsakligen är avsedda för fotometri så kan det bli ganska många bilder och dessa kanske inte passar att läggas på Astronet framsida alla gånger.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: Måste vi diskutera allt?

Post by int0x21 »

Ett riktigt trevligt användningsområde för denna ide är ju att ifall fler lägger upp bilder och mer bilder med information om vilken utrustning som användes så ger det oerhört mycket info vid köp av ny utrustning.
När jag nyligen handlade så sökte jag en hel del och det är svårt att få en uppfattning som nybörjare vilket resultat man kan förvänta sig då dom flesta bilderna man hittar är i display syfte och någon har lagt rätt mycket tid på dom (kort sagt inga nybörjarbilder).
Jag tänkte (såfort som molnen gett sig iväg) lägga upp de bilder jag tar någonstans så andra som funderar på att börja får en ide vad dom kan förvänta sig i starten med den utrustningen jag valt och dessa kommer ju förmodligen inte vara några skrytbilder då jag är ny.

Kortfattat bra ide och jag hade använt den knappen :)
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Måste vi diskutera allt?

Post by Hans Bengtsson »

När fotometriska mätningar av variabler ges i SVO vore det roligt ifall man (i SVO) kunde klicka på en länk till den bild som ligger till grund för mätningen. Vet inte hur det praktiskt ska lösas, men jag tycker det skulle vara en användbar funktion.

mvh
Hans Bengtsson
Yayks
Posts: 41
Joined: 2011-07-06 13:58:28
spamtest: JA
Location: Gällige

Re: Måste vi diskutera allt?

Post by Yayks »

Instämmer i kören, en lysande ide :good:
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Måste vi diskutera allt?

Post by hansg »

Synd att så få utnyttjade Robert Malmströms foto databas som han presenterade i AG, tror vi var bara 2-3 st som anv den,
enl min mening var den förnämlig.

I VARF har vi redan påbörjat en databas för bilder, en fördel är då att man lägger in en komp. jpg bild och en i obehandlat fits format.Obehandlad är viktigt då bilden kan anv för att få ut olika information sedan kommer det ju alltid program med fler finesser vem vet vad man kan göra med en bild om 50 år.
Tillsvidare ligger den inte på nätet men kan på sikt läggas ut, jag har nog själv c:a 10000bilder som jag kan fylla på den med
Varje bild får filformatet ,T.ex. CYGV1331_110909_2000.fits/CYGV1331_110909_2000.jpg
Relevant bildinformation skrivs in i prog. Xnview (gratis) IPTC-data den infon följer sedan bilden.
Viktigt för våra bilder är att ingen txt finns på bilden, förargligt om en nova i sitt startastadie skulle döljas av txt.

Som jag ser det för egen del är copyright för bilden oviktig, beror väl på att mina bilder har så dålig kvalitet att ingen vill stjäla dem, men en del kanske finner den vara ett problem.

Om vi så småningom lägger ut vår databas blir den väl lösenordskyddad och copyright frågan är nog underordnad betydelsen att ställa bilder till förfogande för amatörastronomin. Förhoppningsvis anger användare bildkällan.

Viktigaste här är inte bildens skönhetsintryck utan vad den dokumenterar.
h-g
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Måste vi diskutera allt?

Post by ThomasK »

Hans Bengtsson wrote:När fotometriska mätningar av variabler ges i SVO vore det roligt ifall man (i SVO) kunde klicka på en länk till den bild som ligger till grund för mätningen. Vet inte hur det praktiskt ska lösas, men jag tycker det skulle vara en användbar funktion.

mvh
Hans Bengtsson
En bra idé för framtiden, fast många bilder kan det ju bli. På webbsidan är det ju inte svårt att lägga till en extra knapp efter observationen som som pekar mot en bild i de fal det finns en sådan. Lite mer tankearbete kanske krävs för att få till hur man smidigast gör kopplingen vid registeringen.
Thomas Karlsson
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Måste vi diskutera allt?

Post by Bengt »

Känns som vi pratar om två saker här.

En bilddatabas med främst råbilder där man vill ha "free use" för privat användning på sin hemdator tex ladda ner och blinka. (Det är alltid fotografen som äger upphovsrätt oavsett bildkvalite man behöver inte ens skriva dit namnet på bilden) Man skulle kunna godkänna för privat bruk när man lägger in denna typ av bilder. En tydlig juridiskt text så blir där inget strul.Alternativt är ett lösenord till denna bildbank som du nämner HG.
Om man nu inte väljer göra som på facebook där man frånsäger sig allt vad upphovsrätt heter.

Bildinfo hamnar väl automatiskt numera på FITS råbilderna om man kopplat upp sig på tex ascom?

Ett galleri för användare som inte anser det nödvändigt med kommentarer till sina bilder.

Sen är den stora frågan om admin folket är pigga på att fixa dessa funktioner? Är det svårt och tidsödande få det ju vara. De har redan lagt massor av tid i år på att förbättra forumet.

Bengt
Post Reply