Ett aktivare Astronet

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Ett aktivare Astronet

Post by Bengt »

Skulle nog vilja säga att det varit en vikande trend hela året och kanske vi sett trenden under flera år och har inget med astronomiguidens nystart att göra.
Vi har för få aktiva som diskuterar bilder skulle jag vilja säga. Framförallt på de bilderna som få har som egna målobjekt ,där tycker jag det stora problemet ligger och har gjort det länge.
Fotoskola är säkert en steg i rätt riktning men jag är inte så säker på det räcker. Vi har astrofotografer som är på många nivåer och inte bara nybörjare. Ska man komma vidare på de olika nivåerna hade det varit till god hjälp med lite bra feedback. En klapp på axeln är väl skoj för de flesta få men det gör inte att man kommer vidare.Sen kan man kalla det för vad man vill av pixelpolis grenen.
Tycker du slog huvudet på spiken i ditt första inlägg Skafar när det låg i den andra tråden.



Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Ett aktivare Astronet

Post by Timo »

Ja, vad gäller astrofoto ser jag ingen som helst anledning till gå att in på Astronomiguiden !
Astronet är ett "specialforum" för astrofoto även om vi behandlar mycket mer här.
En fotoskola skulle nog öka intresset bland de lite "färskare" astrofotograferna men säkert ge en massa tips även för de mer garvade.
Hjälps vi alla åt med handledning så blir insteget till denna hobby lite lättare för alla som vill komma igång med astrofoto.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Ett aktivare Astronet

Post by Starsoft »

Hej
Skulle nog vilja säga att det varit en vikande trend hela året och kanske vi sett trenden under flera år och har inget med astronomiguidens nystart att göra.
Håller med helt.

Själv så kände jag redan för ett par år sedan när jag monterade ned mitt förra obs att det för min del snart skulle infinna sig en mättnadskänsla i fotandet, variationsmöjligheterna när det gäller "vackra bilder" är ganska små jämfört med foto som hobby i andra områden där variationsmöjligheterna är oändliga. När man har sett 1000 snarlika bilder på Orion nebulosan så förlorar dom sin wow-effekt. Lösningen för mig för att undvika att tröttna är att försöka övergå till amatörforskning, inte bara följa variabler utan även annat, leta nya kometer t.ex. om det ändå skulle bli någon "pretty picture" så blir det bara en bonus. Då skulle jag kunna fortsätta att ha nytta av utrustningen och känna att jag utvecklas inför nya utmaningar.

Vet inte hur ni andra som hållit på ett tag ser på det här med vackra bilder, är det lika lockande idag som för 5 år sedan? I slutändan handlar det ju om exponeringstid och pengar, är det rimligt att lägga flera hundra tusen kronor och en säsong exponeringstid på en enda bild som ändå bara blir halvbra genom att man inte har tillgång till en bergstopp på Las Palmas?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Ett aktivare Astronet

Post by gost »

Idén med bildredigeringsskola tror jag på. Jag har själv känt många gånger att jag skulle vilja veta hur någon annans slutbild skulle se ut utifrån samma råmaterial. Detta är också något som alla kan vara med och bidra till eftersom de flesta programvaror som krävs finns i gratisversioner. Detta kanske kan vara en lämplig början till någon form av fotoskola. Det samlade råmaterialet bland våra aktiva medlemmar borde räcka för många mulna kvällar framöver.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ett aktivare Astronet

Post by Hans Bengtsson »

Det känns viktigt att begreppet astrofoto inte enbart inkluderar tekniken för att ta "pretty pictures" och resultaten av sådan teknik, utan också den typ av astrofoto som resulterar i fotometriska resultat, upptäckter av supernovor, osv. Med andra ord astrofoto som ett sätt, vid sidan om visuella studier, att verkligen undersöka celesta objekt.

Ett av flera färska och lysande exempel på den typen av foto är ju Gustav Holmbergs genomtänkta studier av intressanta variabler som annars mer eller mindre skulle ha missats, t.ex. minima för miror kring magnitud 16 och liknande. Astrofoto handlar ju om så mycket mer än långtidsexponeringar av välkända galaxer eller nebulosor. Det handlar väldigt mycket om att tänka igenom och sedan försöka genomföra observationsserier, med eget teleskop eller robotteleskop.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Ett aktivare Astronet

Post by Timo »

Vet inte hur ni andra som hållit på ett tag ser på det här med vackra bilder, är det lika lockande idag som för 5 år sedan? I slutändan handlar det ju om exponeringstid och pengar, är det rimligt att lägga flera hundra tusen kronor och en säsong exponeringstid på en enda bild som ändå bara blir halvbra genom att man inte har tillgång till en bergstopp på Las Palmas?
Tanken har slagit en mer än en gång att där sitter man med dyr utrustning och de klara kvällarna är få !
Amatörforskning har jag själv funderat på och speciellt då på att leta exoplaneter men aldrig kommit längre än handplockat ut ett antal stjärnor som man kan börja på :shy:
Det senaste året har jag däremot hunnit få ihop mycket material till en portofolio med min Canon 60D och som du säger variationer här är oändliga när det inte gäller astrofoto.
Kanske skulle vi som sitter på dyr utrustning gått samman tidigare och försökt placera ett teleskop i Spanien/Portugal istället och delat på kostnaden. En tanke bara.
Nu är det som det är och vi får väl göra det bästa av det. Det är ju ändå kul när molnen till sist försvinner och blottar en underbar stjärnhimmel. Fast då kommer problemet med att välja objekt och det kan man sitta i timtal med ibland :D
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Paul Schlyter
Posts: 78
Joined: 2011-03-21 11:50:00
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ett aktivare Astronet

Post by Paul Schlyter »

Starsoft wrote:är det rimligt att lägga flera hundra tusen kronor och en säsong exponeringstid på en enda bild som ändå bara blir halvbra genom att man inte har tillgång till en bergstopp på Las Palmas?
Jag antar att du menar La Palma eller Teneriffa snarare än Las Palmas?

Nej, det är självfallet inte rimligt. Då vore det bättre att skära ner budgeten på utrustningen till max ett hundra tusen kronor och sedan lägga resten av pengarna på resor till platser med gynnsamma astronomiska förhållanden, t.ex. bergstoppar på La Palma.

Sedan får man fråga sig vilket mål man har med sina bilder. Är det bara att säga "Wow" och sedan publicera dem på Astronet och kanske några fler forum? Det motiverar inte utlägg på flera hundra tusen, tycker jag -- har man en sådan budget borde man sikta på att t.ex. få bilderna publicerade för en större publik. En bok? En film?

Ett bra exempel på en astrofotograf som gjorde något extraordinärt är Nick Risinger, som åkte över stora delar av jorden för att i slutändan få en enda bild som resultat. Men det är inte vilken bild som helst -- denna bild täcker precis hela himlen och är ett panorama sammansatt av 37000 olika bilder. Man kan zooma in i bilden och t.ex. hitta galaxer i Virgohopen, eller man kan zooma ut och se Vintergatans struktur. Nick Risinger uppmärksammades över hela världen för detta, men så engagerade han sig i sitt projekt också så mycket att han t.ex. sa upp sig från sitt jobb. Han använde inga teleskop för detta, bara ett antal kameror med diverse olika objektiv, monterade på en ekvatoreell plattform som han troligen byggt själv.

Mer info finns här: http://skysurvey.org/
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/nick ... r-miljoner
http://www.huffingtonpost.com/2011/05/1 ... 61223.html

Image
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Ett aktivare Astronet

Post by Bengt »

Det är väl den insikten man själv fått att ta bilder för att bara lägga ut på astronet och kanske på egna hemsidan är inget som ger så där mycket mer.
Kanske dax bli färdig till sätta igång någon av de större projekt tankar man haft som löper under längre tid.


Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Ett aktivare Astronet

Post by Robert »

Lite offtopic här:

Man lägger ner pengar och en hobby fär att det är kul. Hur mycket beror på ekonomi och vad man vill göra.

Jag håller på för att det ör kul inte för att göra en bok eller ha något annat högre mål. Det är som att säga att varför köpa en dyr segelbåt. Man kan ändå bara använda den nån månad under sommaren och det regnar ofta... Köp en billigt segelbåt/motorcykel istället....

Jag fotograferar för att det är kul och utmanande. Som bonus är det även kul att visa resultatet av det man har gjort. Dels för andra här men även för många andra man har haft bildvisning för skolklasser och fotoföreningar tex. Men det är inte för dem jag håller på med fotograferandet.


Angående förbättringar på astronet så är ideer om fotoskola mm bra.

Bra guider om hur man börjar med att fotograra under lättar.
Guider om hur man börjar med vairiabla stjärnor visuellt/fotometriskt.
Guider för bildbehandling. Med exempeldata som man kan öva själv på.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Ett aktivare Astronet

Post by Starsoft »

Jag antar att du menar La Palma eller Teneriffa snarare än Las Palmas
Ja naturligtvis, jag satt och tittade efter någon billig vinterresa till Kanarieöarna samtidigt så jag blev väl lite förvirrad.

Onekligen ett kreativt projekt av Nick Risinger, det kan man bara drömma om att ha tid till. Monteringen är en takahashi med kameror även på motviktsaxeln, intressant setup, undrar vilka filter han använt till 6 kameror, L, R, G, B Ha och ?

När det gäller bildbehandling och fotoskola så förstår jag önskemålen men ser också de vanliga problemen med tidsbrist, kanske bättre att jobba framåt via frågor och svar som vanligt, om nu ingen skulle ha tid och möjlighet att skapa en manual, det kanske finns något på nätet som man kan få använda och ev. bara översätta då skulle arbetsinsatsen som krävs kunna bli betydligt mindre.

Hur som helst är naturligtvis huvudsaken att man trivs med sin hobby och att det finns möjligheter att vidareutveckla den när man känner behovet.

Själv ser jag fram emot att i första hand börja mäta förmörkelsevariabler med min nya minisetup, kometerna får vänta tills det riktiga obset med större tub kommer igång till nästa säsong. Vädret ser ut att tillåta att jag monterar optiken i lill-obset under helgerna som kommer. Kanske fler ccd operatörer också kommer igång med liknande projekt vilket skulle kunna skapa ytterligare en aktivitet på Astronet, idag är det väl rätt lite fotometri som bedrivs med ccd, eller i alla fall som rapporteras här.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Paul Schlyter
Posts: 78
Joined: 2011-03-21 11:50:00
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ett aktivare Astronet

Post by Paul Schlyter »

Robert wrote:Man lägger ner pengar och en hobby för att det är kul.
Självklart är det så - tycker man det är trist, då lägger man ju av.

Men vad är det som gör att man tycker det är kul? De flesta vill nog ha någon form av omväxling eller vidareutveckling för att inte tröttna. Att bara segla till samma kobbar under några veckor på sommaren år ut och år in blir ju lite enahanda i längden. Och det borde vara likadant för den astrofotograf som fotat ytterligare något dussin galaxer som rätt mycket liknar de hundratals man redan har i sin bildsamling. Galaxer, nebulosor och andra deep-sky-objekt är ju rätt statiska till sin natur, i alla fall över tidsrymder inom en människas livstid. OK, man ser Krabbnebulosan utvidga sig en aning på bilder tagna med 40 års mellanrum, men nämnvärt större ändringar än så blir det sällan. Då tycker jag fotografering av kometer borde vara intressantare för där händer det ju saker.
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Ett aktivare Astronet

Post by Timo »

Och det borde vara likadant för den astrofotograf som fotat ytterligare något dussin galaxer som rätt mycket liknar de hundratals man redan har i sin bildsamling.
Håller inte med dig här Paul.
Det finns knappt någon galax som är den andra lik så för min del seglar jag i nya okända vatten varje gång. Vad gäller nebulosor så är mitt instrument för stort för att fånga hela objektet men däremot kan man ge sig på globuler och smådetaljer i nebulosorna. Så för mig är variationerna nästan oändliga.
Det andra som ligger mig varmt om hjärtat är bildbehandlingen. Dagens teknik skiljer sig enormt mot slutet av 70-talet, då jag arbetade som fotograf, men det är minst lika kul och jag skulle vilja påstå att det är ännu roligare nu när datorn finns med som arbetsredskap.

Vad gäller kometer så är de rätt förutsägbara, liten svans långt bort och större närmare solen om man skall generalisera :D
I något enstaka fall kan det vara spektakulärt som kometen mot Jupiter.
Likaså är de flesta variabelobservationer till stor del rätt så förutsägbara. För mig räcker det med att ta del av de observationer som en del av oss här på Astronet publicerar. En gång i tiden gjorde även jag variabelobservationer. Det som för mig är riktigt intressant här är det fysikaliska förloppet, varför stjärnan ändrar ljusstyrka.
Så det blir många timmar i läsfåtöljen för mig.
Så vi får vara glada att vi har olika intressefält och på så sätt kunna ta del av varandras "arbete" även om allt inte kan räknas in under "forskningsparaplyet".
Men man kan göra som Bengt ofta gör, blinkar bilder tagna vid olika tillfällen. Ibland kan man hitta någonting annat än en "hot pixel".
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Ett aktivare Astronet

Post by Bengt »

Varför skulle just astrofoto bli ensidigt? ?
Då borde det ju även gälla de som sysslar med tex variabler också, det blir ju också samma hela tiden.

Jag har hållt på med astrofoto i 10 år tycker fortfarande det är lika skoj om inte roligare. Varför skulle just galaxer bli tristare än andra objekt begriper inte jag ? Brinner man inte för att ta på nya objekt har man ju tappat det viktigaste ingrediensen i denna hobbyn nämligen upptäckarlusten . Hade jag haft det negativa tänket hade jag sålt grejorna direkt och lagt min energi till annat,
En utveckling framåt är det man strävar framåt hela tiden precis som du skriver Paul . Sen kan det handla om lite olika saker man strävar mot tex målsättning genomföra ett antal variabel obsar eller för en astrofotograf genomföra att ta bilder på en mängd objekt man har har haft som mål ta under säsongen.
Det är väl åt det hållet jag tänker man får börja tänka i lite större banor. Finns ju mängder med objekt kataloger man kan sätta sig för att beta av. Men det är kanske inte genomförbart med 3-6 timmar per objekt. Varför inte en kombination av att göra en egen galax data bas och lite blink tester. Allt för att se om man har tur hitta en pixel som inte är död :-) Har man som målsättning att alltid ta bättre bilder så tror jag många kommer upptäcka efter några år att man biter sig själv i svansen till sist. Mer exponeringstid -mer pengar = bättre utrustning= bättre bilder. Till sist slår man i taket och det kommer alltid bli bättre bilder tagna av någon annan med bättre förutsättningar och framförallt större plånbok.

Plåta kometer som inriktning låter kanske inte för mig som så lockande område heller. Jag instämmer i att det roliga med astronet är just mångfalden och alla behöver inte gå i samma fotspår.


Bengt
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Ett aktivare Astronet

Post by hansg »

Tänkte jag skulle ge astrofotografer en hjälpande hand:
http://robroy.dyndns.info/amateur-astro ... teurs.html

..kanske lite sent ute :green:
h-g
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Ett aktivare Astronet

Post by Timo »

Tack hg !
Det är ju en raritet du hittat :good:
Påminner verkligen om gamla dar.
Man blir så nostalgisk när man ser dessa gamla hemmabyggen ........
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Post Reply