Att kommentera och ge kritik

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Att kommentera och ge kritik

Post by Timo »

Peter skrev -En av de vanligaste frågorna som dyker upp är "jag funderar på att köpa teleskop x, montering y, kamera z, vad tycker ni?"
Under de rubrikerna är det tragiskt tomt. "Teleskop allmänt" exempelvis har endast 136 trådar sedan 2005 och de flesta är frågeställningar!
Peter, det kan förklaras med att dessa frågeställningar skulle från början i största möjliga mån inte behandlas på Astronet utan Astronomiguiden.
detta skulle inte vara ett forum för rena nybörjare har jag för mig att det var tänkt. Någon som kan verifiera ?
Sen gick det som det gick med Astronomiguiden men de är uppe och kör igen så nuförtiden kommer nog frågorna i båda dessa forum.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Att kommentera och ge kritik

Post by Peter R »

Peter, det kan förklaras med att dessa frågeställningar skulle från början i största möjliga mån inte behandlas på Astronet utan Astronomiguiden.
detta skulle inte vara ett forum för rena nybörjare har jag för mig att det var tänkt. Någon som kan verifiera ?
Nu vill jag inte ta udden av den ursprungliga frågan så detta får bli en parentes.
Jag menar inte bara nybörjartips utan hela omfånget.
När jag dök upp på Astronet 2006 uppmanades jag av flera att skriva en recension av min "Intes M703" maksutov. Så jag skrev ett långt inlägg några månader senare viewtopic.php?f=22&t=519 med allt positivt och negativt jag hade kommit fram till. Men det följdes knappast upp av några andra recensioner trotts att det finns en jättestor spridning på utrustning hos medlemarna.
Hur många har exempelvis inte köpt en vanlig SkyWatcher Newton, upptäckt att den är väldigt prisvärd, har väldigt fina optiska egenskaper men att backfokus inte räcker till för astrofotografering. Det kanske är sådant som är nyttigt att hitta i ett forum.

/*Peter R
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Att kommentera och ge kritik

Post by Timo »

En parantes till :
Ok Peter då förstår jag.
Jag har själv "syndat" med detta då jag inte skrivit något om min Klevtsov Cassegrain som bara kanske finns i ett ex. i hela landet.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Att kommentera och ge kritik

Post by MikkoK »

Timo wrote: Peter, det kan förklaras med att dessa frågeställningar skulle från början i största möjliga mån inte behandlas på Astronet utan Astronomiguiden.
detta skulle inte vara ett forum för rena nybörjare har jag för mig att det var tänkt. Någon som kan verifiera ?
Sen gick det som det gick med Astronomiguiden men de är uppe och kör igen så nuförtiden kommer nog frågorna i båda dessa forum.
Timo N.
Visst var det så (att AG skulle hushålla "nybörjarna") att ställa "Vilket teleskop ska jag köpa"-frågorna där.
Men jag tror att det är många med mig som knappt loggat in på AG sen det låg nere.
Under tiden det låg nere huserade jag här på Astronet och efter att de körde igång igen har jag inte känt något som helst behov av att vara kvar där längre, även om jag mer eller mindre fortfarande är kvar på samma nybörjarstadie... :)
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Att kommentera och ge kritik

Post by Bengt »

Jag är inte heller varken sur eller bitter på minsta vis på nån. Det är för den delen inte heller riktigt min natur.
Har alltid haft denna hobby med rejäl självdistans vilket alltid kommit att prägla mina inlägg.
Micke Skafar tänk om man haft din vältalighet du gjorde ett bra inlägg här om frustration. Jag delar till 100% i allt det du skrev.
Ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta åt eländet med väder och trilskande sladdar/prylar. Ju längre man hållt på ju mer självdistans har man fått utveckla.
Kanske har ogräset växt för länge här och det är dax för något nytt.
Bättre nya skott kommer fram och kan frodas tycker jag.
Sen att det finns risk att ogräset tar sig vidare till en annan tomt om det blir för näringsfattigt det får man ta.

Robert med lite medhjälpare här har gjort sig förtjänt av ett lugnt stilla forum utan en massa extrajobb med en tistel i hagen tycker jag.
Det är inte lätt få gamla hundar sitta. :D
Därför lägger jag mig inte i bildkritik mer som de ser ut nu i dess form om ingen uttryckligen ber om hjälp på dessa trådar.
För jag kommer garanterat trampa någon mer fotograf på tårna på en som bara vill ha ett ok på en bild.

Robert har lagt ner ett hästjobb på denna sidan och förtjänar ordning i ledet.
Nu tycker jag vi gör som Kungen vänder blad och istället har lite konstruktiva tankar.

Bengt
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Att kommentera och ge kritik

Post by Hans Bengtsson »

Min uppfattning är som följer.

Jag är ingen astrofotograf (det känns som om jag nämnt det tidigare ...) men jag har läst i stort sett varje inlägg på Astronet de senaste två åren, inklusive sådana som handlat om fototeknik och som jag inte förstått mycket av. Inte vid något enda tillfälle har jag läst något som Bengt skrivit som har varit elakt mot någon enda person. Tvärtom har hans kommentarer alltid varit, såvitt jag kan bedöma, sakliga och vänliga och konstruktiva samt ofta kryddade med ett inslag av humor. Kort sagt föredömliga.

Så tycker jag. Detta var mitt enda inlägg i denna tråd.

M v h
Hans Bengtsson
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Att kommentera och ge kritik

Post by Starsoft »

Hej

Jag instämmer helt med Hans, så har jag också varit med en aning i denna diskussion.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Att kommentera och ge kritik

Post by Robert »

Bilkritik kan feltolkas även om den är gjord i all välmening för att förbättra bilden eller framtida bilder. Men kritik kan även feltolkas och alla önskar inte det.

Jag tror att vi skall göra följande förändring.

Som det är nu har alla bilder som läggs in i gallewriet hamnat i forumet för att kommentera och ge krtik.
Mitt förslag är att vi ändrar detta till att börja med till 2 olika kategorier/pooler.
1. Bilder - Med kommentarer från bilder (utan bildkritik)
2. Bilder med bildkritik önskas. Lägger man in dem här så upmmanar man till att få krtiik precis som det är nu.

Kanske att man skall kunna välja lägga in en bild i galleriet utan att den hamnar i forumet så inga kommentar kan ges.

Vad tro ni om detta som ett hjälpmedel för att få ett trevligare diskusionsklimat om bilderna i forumet?
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Att kommentera och ge kritik

Post by bjorne »

I min enfald tror jag nog att de som lägger sina bilder vill att man diskuterar bilden (ger sakliga omdömen).
Istället för att skapa två pooler så räcker det kanske med en kryssruta när man läger upp bilden, ikryssad = kritik önskas, ej ikryssad kritik önskas ej.
Jag är rätt säker på att det inte blir många bilder upplagda i galleriet med kritik önskas ej. ;)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Att kommentera och ge kritik

Post by Lars-Gunnar »

Hej alla,

Jag funderar lite runt Roberts förslag, med 2 olika bildkategorier Hm! Jag tycker nog att det är bra som det är, har man lagt ut sin bild i ett offentligt forum, som ju detta är! och som någon sa för något år sedan "där landets bästa astrofotografer publicerar" för det gör dom ju här eller hur! Då får man nog tåla att få sina bilder granskade och de synpunkter som följer med detta. Det går ju alltid att hänvisa till en bild via en tråd som man öppnar och där kommenterar någon annans bild förmodligen då för att man verkligen vill ge beröm.
Jag är medlem i ett antal forum utomlands bl.a där urvalet sker till APOD, där skräder man inte orden kan jag säga, moderatorn är stundtals mycket tuff i sina svar till vissa personer, men man verkar ta detta med ro och gott humör.
Om man publicerar en bild på ett forum som anses hålla hög klass på sitt material, då har man tagit steget och "blottat" sig kommer bilden att uppskattas eller kommer den att falla platt? Faller den platt får man ta nya tag och då blir det oftast bättre än innan, uppskattas bilden då blir man såå glad bara och höjer sig direkt till en ny klass.
Det är nog tyvärr så hårt att bildkritiken samtidigt som den svider är nödvändig för utvecklandet av bra bilder.

Jag tycker nog inte två kategorier för publicering behövs

MVH

LG
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Att kommentera och ge kritik

Post by Lazze »

Jag förstår att tanken föds på 2 kategorier efter den här delvis infekterade tråden. Men jag tror heller inte på den. I stort sett alla vill väl ha konstruktiv kritik på sina bilder?
Däremot passar varken ironi eller tvärsäkra nedklassningar av utrustning och/eller processning för de som dristar sig till att lägga upp bilder på forumet för första gången.

Klassen på bilderna jag ser på forumet har blivit så hög att jag misstänker att många drar sig för att lägga upp sin första, kanske inte så perfekta bild. Och den jargong jag ser ibland gör det inte lättare.

Innan jag la upp min första bild här hade jag följt forumet en tid och visste ungefär jargongen och förstod vilka som kände varann närmare. Ironin är inte i närheten av hur den är på min arbetsplats, men vi använder den aldrig på nyanställda.
Då gäller det i stället att berömma när man kan och vänligt korrigera när man måste. På ett forum eller i mailkonversation kan fel jargong vara förödande även om den används internt "inom gänget" eftersom det läses av alla involverade.

Med det sagt så tycker jag att Bengt få ta för mycket kritik för sitt raka sätt. Min egen processning är ursvag, men Bengts kunnande och tips har verkligen hjälpt mig på vägen, så jag hoppas få fortsatta kommentarer och kritik för det jag lägger upp.

Och kudos till Robert för ett alldeles fantastiskt bra jobb med det här forumet.

/Lasse
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Att kommentera och ge kritik

Post by Terje »

Jag tycker absolut att en kryssruat för att inte autogenerera en tråd för bilder är något vi behöver, om inte annat för att ha möjlighet att lägga upp olika versioner av en bild paralellt, tex smalband med olika färgmappning, bilder med olika bildbehandling, före/efter ombehandling etc. dessa bilder kan då när så är av intresse länkas in i en redan existerande tråd
hostklint
Posts: 39
Joined: 2012-01-24 21:41:49
spamtest: JA

Re: Att kommentera och ge kritik

Post by hostklint »

Fotosidan har galleriet Mjukstart, jag gillar den iden ganska bra.
Själv nybörjare med dålig möjlighet att träna (väder, teknikstrul och placerad mellan radhusen) så ser de flesta av
mina bilder ut som skit. Jag försöker få till guidning men det går så där.

Med ett mjukstart's forum kanske jag skulle våga lägga upp exempel och fråga om nån kan se var problemet ligger.
Som det är nu kan ni glömma det, och det har INTE med jargongen att göra, utan snarare på kvalitén på de bilder
som visas. I mjukstart ska det vara "dåligt", blir det för bra ska man få en positiv knuff att kanske flytta till det
ordinarie galleriet. Bara det är bra för självkänslan.

Och det ska självklart finnas kritik, tips och synpunkter i ett mjukstarts-galleri, men anpassad efter nivån.
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Att kommentera och ge kritik

Post by vejbymats »

hostklint wrote:Fotosidan har galleriet Mjukstart, jag gillar den iden ganska bra.
Själv nybörjare med dålig möjlighet att träna (väder, teknikstrul och placerad mellan radhusen) så ser de flesta av
mina bilder ut som skit. Jag försöker få till guidning men det går så där.

Med ett mjukstart's forum kanske jag skulle våga lägga upp exempel och fråga om nån kan se var problemet ligger.
Som det är nu kan ni glömma det, och det har INTE med jargongen att göra, utan snarare på kvalitén på de bilder
som visas. I mjukstart ska det vara "dåligt", blir det för bra ska man få en positiv knuff att kanske flytta till det
ordinarie galleriet. Bara det är bra för självkänslan.

Och det ska självklart finnas kritik, tips och synpunkter i ett mjukstarts-galleri, men anpassad efter nivån.
Det låter som en utmärkt ide!
Post Reply