Kan värmeband påverka guidningen

Utrustning och metoder.
Post Reply
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Kan värmeband påverka guidningen

Post by gorang »

Eftersom guideteleskopet lätt immar igen nu på hösten så skaffade jag ett värmeband med HITEC kontroller.
Jag monterade det och det tycktes fungera ok, men då slutade guidningen att fungera bra.
Tidigare hade jag haft mellan o,6 - 0,9" RMS men nu varierade den flera bågsekunder. Ibland stact dec iväg flera " innan den vände (Om den vände) Jag fick ofta stoppa guidningen och börja från början då kunde den vara ok i kanske 30 sek för att sedan bli mycket orolig igen.
Igår kväll kom jag på att dra ner strömmen till värmebandet till 0. Då började guidningen att fungera igen till linsen immade igen.
Har någon varit med om detta?
Det har inte med strömförsörjningen att göra för jag kopplade sedan in ett annat värmeband till primärspegeln och det påverkade inte guidningen trots mycket större strömförbrukning.
Vad göra.
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
Clicky
Posts: 13
Joined: 2018-10-14 11:48:28
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Kan värmeband påverka guidningen

Post by Clicky »

Nu har jag noll erfarenhet av värmeband, men spekulerar fritt ändå.

Kan det vara så att värmebandet skapar värmevågor i synvägen framför guideteleskopet?

Jag hade testat att antingen montera guideteleskopet på sidan av fototeleskopet alt. lägga på isolering runt utsidan av värmebandet.
Canon 7D classic | EF 35mm f/2.0 IS | EF 100mm Macro
Starblast 4.5" f/4 Tabletop DOB
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Kan värmeband påverka guidningen

Post by Bengt »

Finns en uppsjö med förklaringar detta kan hända. Jag är tveksam på det har med värmebandets lilla värme göra . Behövs så låg värme för hålla imfritt .
Det jag har varit med om är däremot att kablarna som hänger löst till guidern hamnar fel och påverkat guidning negativt
Bengt
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Kan värmeband påverka guidningen

Post by Jonas »

Håller med dig Bengt.
Inga problem med värmestrålning/vågor.
Jag kör själv med hårfön som har betydligt högre värme och har aldrig märkt någon påverkan på bilderna.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Kan värmeband påverka guidningen

Post by Lazze »

Jag tycker också att det låter konstigt med värmebandet om det inte är något fel på det. När jag började fota med lång brännvidd som blir väldigt känsligt för störningar så försökte jag anpassa värmen till luftfuktigheten så jag inte skulle dra på för mycket värme, men jag upptäckte att för min del spelade det inte någon roll så nu kör jag alltid på full värme. Men släpar någon kabel mot något eller kanske bara blir för stel i kylan så kan det påverka.

Men med så kraftiga skillnader som du fick så låter det snarare som något flexar fast jag begriper inte varför det skulle ha att göra med att du ökar strömmen till värmebandet för du har redan kollat med ett annat värmeband.

/Lasse
Post Reply