orion magnificent mini autoguider

Utrustning och metoder.
User avatar
Juicy6
Posts: 372
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by Juicy6 »

----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by Init4theimaging »

Hej.

Nu har jag inte PHD2 utan bara orginal PHD, men för mig låter det som du måste öka "calibration step(ms)" så att datorn sänder längre calibrerings pulser till din montering.
Du hittar den i Advanced setup menyn, som kommer upp om du klickar på den lilla hjärnan. (Iaf i PHD)

Ett tag sen jag hade den uppe, men prova någonstans runt 2500-4500 ms.
Sikta på att hitta ett värde där programmet använder säg 10-15 steg i var riktning innan det börjar guida.

Mvh,
Daniel
bjorsa
Posts: 355
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by bjorsa »

Tack för hjälpen !
Christer den länken var bra !
Daniel skall testa ditt förslag nästa stjärnklara kväll .
mvh/bjorsa
bjorsa
Posts: 355
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by bjorsa »

Hittade nu i phd och hjärnan en inställning där man kunde skriva in brännvidden/focal lenght på guidteleskopet(calculate knappen) och mitt är ju 50 mm och sen kalkylerar den till 3000 ms istället för tidigare 750 ms men dock står ju 2000 ms i RA och DEC kvar som max duration behöver jag ändra dom ?
Bifogar bild på det hela
mvh/bjorsa
Attachments
advancesetup.jpg
advancesetup.jpg (75.96 KiB) Viewed 5949 times
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by Init4theimaging »

Hej.

Brännvidden på ditt guideteleskop är väl ungefär 228mm har jag för mig.

Max Duration behöver du inte ändra i det här läget. Det har inte med kalibreringen att göra utan sätter bara tak på hur långa guide pulserna tillåts vara.

Däremot bör du ändra Minimum Move (pixels) till 0.05 eller nått i den stilen. Det är hur mycket guide stjärnan måste flytta sig på chipet för att trigga en korrigering, och med den korta brännvidd mini guiders har kommer ju dessa förflyttningar vara pyttesmå.

Ändra oxo Declination Algorithm till Auto, tills du är varm i kläderna iaf.

Kolla även att autoguide speed till din montering är rätt inställt. Normalt 1x eller ev 0.7x i handkontrollen... men hur det ser ut i eqmod vet jag inte.

Mvh,
Daniel
bjorsa
Posts: 355
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by bjorsa »

Hej Daniel !
Det är en orion 50 mm guide scope jag har så står det i alla fall på guidescopet http://nimax-img.de/Produktbilder/zoom/ ... -Scope.jpg. ändrar det på dom föreslagna inställningarna ?

När jag skall ändra till auto i Declination Algorithm så ser det ut så här vilken passar bäst för mig ?
Tack för att jag får hjälp är ju helt lost på detta
mvh/bjorsa
Attachments
mount.jpg
mount.jpg (78.1 KiB) Viewed 5922 times
bjorsa
Posts: 355
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by bjorsa »

Lägger in döm övriga flikarna i hjärnan så att ni kan se om det finns något som bör ändras
mvh/bjorsa
Attachments
guiding.jpg
guiding.jpg (30.53 KiB) Viewed 5918 times
global.jpg
global.jpg (61.76 KiB) Viewed 5918 times
camera.jpg
camera.jpg (30.12 KiB) Viewed 5918 times
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by Init4theimaging »

Hej.

Det är aperturen (ljusöppningen) som är 50mm.
Kollade upp brännvidden och ska enl uppgift vara 162mm, och kortare än det det lilla sökarteleskopet jag gjorde min miniguider av alltså.

Så auto finns inte PHD2.. Skulle gissa att alternativet hysteresis kan vara ersättare, men som sagt bara en gissning så du får kanske googla lite här.. sorry.
Eller kör resist switch , men var förberedd ifall det skulle komma att bli lite knasigt när du passerar meridianen.

Mvh,
Daniel
bjorsa
Posts: 355
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by bjorsa »

Init4theimaging wrote:Hej.

Det är aperturen (ljusöppningen) som är 50mm.
Kollade upp brännvidden och ska enl uppgift vara 162mm, och kortare än det det lilla sökarteleskopet jag gjorde min miniguider av alltså.

Så auto finns inte PHD2.. Skulle gissa att alternativet hysteresis kan vara ersättare, men som sagt bara en gissning så du får kanske googla lite här.. sorry.
Eller kör resist switch , men var förberedd ifall det skulle komma att bli lite knasigt när du passerar meridianen.

Mvh,
Daniel
Du har helt rätt 162 mm är brännvidden jag stirrade mig blind på 50 mm men som du säger de e ju öppningen som är 50 mm å jag tänkte mer som på vanlig objektiv där brännvidden står på objektivet men teleskopens värld är det ju apeturen som nämns :shy: .
Skall nu testa på lördag då det blir lite klart på kvällen så får vi se hur de går :-)
mvh/bjorsa
bjorsa
Posts: 355
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by bjorsa »

Fick den att fungera dvs guida när jag ändrade till 2500 ms och då guidade den i ca 10 min sen började den att klaga max duration (se bild) började då att ändra den från ra max duration från 2000 till 3000 men sen klaga den på samma sak igen och då provade jag att kalibrera om men sen kom molnen in å kvällen var över :-(

Det tog ca 30-40 min för den att göra en kalibrering är det rimlig tid ?

Är det nån som har lust att lägga ut bilder med inställningar från "hjärnan" och då om man kör orion magnificent mini autoguider 50 mm och då gärna global,guiding, camer, mount, flikarna och även calculate i mount fliken oxå så jag kan testa att köra med dom inställningarna som fungerar för er ?
mvh/bjorsa
Attachments
maxduration.jpg
maxduration.jpg (247.62 KiB) Viewed 5855 times
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by Init4theimaging »

Hej.

Tråkigt att det fortsätter klabba.

En kalibrering tar normalt inte mer än ett par minuter.

Nere i vänstra hörnet ska du under pågående kalibering kunna se antalet steg räknas upp i n, s, e, w efter varandra.(om det inte tagits bort i PHD2, med det verkar osannolikt?)
Ju fler steg desto längre tid tar kalibreringen.
Ju kortare tid i step ms deto fler små steg. Öka step ms tills programet använder 10-15 steg.

Kolla att du har rätt följningshastighet inställt. Ser jag rätt i din bild så har du ställt in följning för solen.

Ta guide-exponeringar på 1,5-3s. Programmet kan nog inte köra längre korrigeringar än din exponeringstid, så vida du inte kan ställa in att programmet ska ha längre tid mellan varje ny exponering, hur mycket du än ökar max ra dur.

Du måste oxo ha en hygglig polinställning för att autoguida bra, men problem här borde visa sig i Dec ganska snabbt.

Mvh,
Daniel
bjorsa
Posts: 355
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by bjorsa »

Init4theimaging wrote:Hej.

Tråkigt att det fortsätter klabba.

En kalibrering tar normalt inte mer än ett par minuter.

Nere i vänstra hörnet ska du under pågående kalibering kunna se antalet steg räknas upp i n, s, e, w efter varandra.(om det inte tagits bort i PHD2, med det verkar osannolikt?)
Ju fler steg desto längre tid tar kalibreringen.
Ju kortare tid i step ms deto fler små steg. Öka step ms tills programet använder 10-15 steg.

Kolla att du har rätt följningshastighet inställt. Ser jag rätt i din bild så har du ställt in följning för solen.

Ta guide-exponeringar på 1,5-3s. Programmet kan nog inte köra längre korrigeringar än din exponeringstid, så vida du inte kan ställa in att programmet ska ha längre tid mellan varje ny exponering, hur mycket du än ökar max ra dur.

Du måste oxo ha en hygglig polinställning för att autoguida bra, men problem här borde visa sig i Dec ganska snabbt.

Mvh,
Daniel
Hej !
Jo stegen den tar kan jag se nere i vänster hörnet och den tog ca 50 steg å då väst-öst-norr-syd + lite andra steg emellan som jag inte kommer ihåg vad dom heter .

Ok så då ökar jag dom här step ms tills jag får ner step till 10-15 ,det sista jag gjorde innan molnen kom in var att ändra inställningar i "hjärnan" mount och calculate och då att låta den calculera på 162 mm och då ser det ut som på bilden ( se nedan bild 2 ) dock hann den aldrig att kalibrera klart men den ville ju alltså ha guide speed sidereal 0,10 och calibration steps 12200 men max är ju 10000 som då syns i första bilden
Om jag ändrar till guide speed sidereal 1.0 då blir calibration step 1250 är det en bättre då guide speed skall väl vara 1.0 ? bild 1

Så jag har följning på solen kanske därför de går som de går :-) är det track rate sidereal som du ser det på och vilken av symbolerna skall jag klicka i ?
jag följde m31 via eqtour men man måste alltså ändra eqmod sidereal det är inget som sker automatiskt ?
mvh/bjorsa
Attachments
hjärnan2.jpg
hjärnan2.jpg (107.21 KiB) Viewed 5837 times
hjärnan.jpg
hjärnan.jpg (127.75 KiB) Viewed 5837 times
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by Init4theimaging »

Hej.

Jag gör antagandet att du kör st-4 guiding och inte pulse guiding.

Börja med att i eqmod leta upp var du anger autoguide hastigheten. Heter Auto guide rate eller guide port rate eller nått sånt. Se till att den står på x1.00 i både Ra och Dec. En lägre inställning får din montering att röra sig långsammare under guide-korrigeringarna vilket i vissa fall kan vara gynsamt, men just nu är målet bara att få igång din autoguiding.


I Calibration step calculator i PHD2: Prova rensa värdena i alla rutor och fyll i de tre översta igen med 162 - 5.2 - 1.00 precis som i den övre bilden och se om du får andra värden nu.
Annars får du prova dig fram med calibration step ms nästa gång tills du hittat ett lagom värde, för jag TROR 1250 är förlitet. Kan iof vara värt att prova först.


Mvh,
Daniel
bjorsa
Posts: 355
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by bjorsa »

Hej !
Hittade eqmod ascom setup och i den är ascom pulseguiding vald skall jag byta den till ST-4 som går att välja ?

Och då hittade jag denna http://eq-mod.sourceforge.net/docs/EQASCOM_Guiding.pdf där det står om ST-4 men fattar inte riktigt vilken hastighet jag sen skall välja för ST-4 som jag hittar i eqmod heq5/6 V1.271 men tog nu för autoguider port ST-4 Guide rate RA rate x1 och DEC rate x1 men provar den å hoppas på lite stjärnklart ikväll :-)

Dock vid x1 ST-4 så står det i pdf ovan att selected eqascom RA rate och då vid x1 står det så här

ST-4 RA-
x1.00 2.00 x Sidereal Stopped

Skall man då sänka den till 0,75 så den inte blir stoppad ?

En massa frågor dom vanligt och är tacksam för all hjälp jag kan få .
mvh/bjorsa
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by Init4theimaging »

Puls guide ger fler möjligheter att fininställa guidingen men oxo större chans att kludda till det, så håll dig till st-4 sålänge.
Har för mig att inkopplig av kablaget skiljer oxo men det finns nog många här som kan hjälpa till med den biten när det är tid för det.

bjorsa wrote:Dock vid x1 ST-4 så står det i pdf ovan att selected eqascom RA rate och då vid x1 står det så här ST-4 RA-x1.00 2.00 x Sidereal StoppedSkall man då sänka den till 0,75 så den inte blir stoppad ?
Nej, inte i det här läget. Välj x1.00.


En annan sak som vi inte rört vid ännu men som är EXTRA viktigt med just mini-guiders, är att med avsikt ställa fokus lite fel på din guidetub. Anledningen till detta är du vill ha en lite svullen stjärna att guida på. Den breder ut sig över fler pixlar och det ger programet fler värden att nogrannare räkna fram centroiden med. Den korta fokallängden gör ju att en stjärna som är i fokus bara påverkar några få pixlar.
Se bara till att du inte är för mycket ur fokus så guidestjärnans cetrum blir för matt. Det finns ett verktyg, som jag tror heter star graph, som visar stjärnans profil (iaf i PHD). En skarp spike indikerar för nära fokus medan en kulle eller en kon är att föredra.

Hoppas vädret inte bråkar denna gång.

Mvh,
Daniel
Post Reply