Guida på Komet

Utrustning och metoder.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Guida på Komet

Post by AstroFriend »

Nu är det snart dags att fotografera kometen Catalina.

Håller nu på att försöka få den speciella guidetekniken som PHD medger att fungera.

Så här är det tänkt att fungera.
Har man off-axis guider kan man inte låsa på kometkärnan. Här har jag tänkt att istället låsa guidern på en stjärna. Med hjälp av PHD och kometens relativa rörelse så räknar PHD ut hur mycket stjärnan skall flyttas får att hålla kometen centrerad, alltså kometen ligger still i bilden medans stjärnorna rör sig fast man guidar på en stjärna. Än bättre är om man kontrollerar det från stjärnprogrammet CDC. Då räknas automatiskt kometens relativa rörlese till stjärnorna ut.

Vid gårdagens test fanns inga kometer från mitt synfält ut från balkongen så fick ta en asteroid itsället, Bellona 28.

Nu var relativhastigheten dock för långsam för att visa att detta fungerade i praktiken.

Men så här ser det ut i varje fall.
CDC Bellona 28.jpg
CDC Bellona 28.jpg (50.16 KiB) Viewed 4249 times
Bellona har magnituden 12, möjligen svårt att se när den ligger så lågt mot horisonten. Den stora rektangeln är huvudkamerans synfält på 2x3 grader. Den lilla är guidekamerans synfält. Hittar nästan alltid en guidestjärna utan att jag behöver flytta teleskopets position och leta upp någon.
Bellona 28 stack stars2_4 text small.jpg
Bellona 28 stack stars2_4 text small.jpg (68.02 KiB) Viewed 4249 times
Hade kometen haft en högre relativ hastighet hade stjärnorna på denna bild varit utdragna och asteroiden en punkt. Tyvärr krånglade APT kontrollprogrammet för kameran också, ny version nerladdat för vidare test en ny molnfri kväll.
Bellona 28 stack stars2_4 crop small.jpg
Bellona 28 stack stars2_4 crop small.jpg (185.73 KiB) Viewed 4249 times
Min stjärnkarta är alldeles för odetaljerad får att det skall gå att identifiera asteroiden Bellona här, men den borde vara med.

Intressant teknik är det i varje fall. Återkommer med fler exempel när jag har ett bättre objekt att testa på och under längre exponeringstid. Tyvärr står ett hus i vägen längs nära hela ekliptan så det gör det hela lite knepigt.

OBS! De här funktionerna finns bara i de senaste betaversionerna av CDC och PHD2.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Guida på Komet

Post by Peter R »

Hej Lars,

Bellona befinner sig i hårkorset men verkar inte synas i den vidare vyn som du har lagt upp och ligger utanför detaljbilden.

Hälsningar

/*Peter R
Bellona%2028%20stack%20stars2_4%20crop%20small-2.jpg
Bellona%2028%20stack%20stars2_4%20crop%20small-2.jpg (181.39 KiB) Viewed 4208 times
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Guida på Komet

Post by AstroFriend »

Hej Peter,
Fick du att den ligger så långt till vänster utanför min detaljbild. Tolkade jag kartan så fel eller var det något med tiden, men den rör sig ju ganska långsamt så borde vara ett stort tidsfel i så fall. Jag skall testa igen, kanske hinner i kväll.

Tack för hjälpen!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Guida på Komet

Post by Peter R »

Hej Lars,
nej, så illa var det inte ;) Bellona rör sig väldigt fort så tidpunkten när du tog bilden är avgörande och det finns ingen exif-info i dina bilder så jag hade troligtvis valt fel tidpunkt helt enkelt.
Nu har jag backat klockan till den 21:a kl. 03 och då ligger den väl innanför ditt utsnitt.
Jag laddade ner en POSS-II Red-plåt och la över din bild och då bör Bellona ligga i det nya hårkorset.

/*Peter R
Attachments
Bellona%2028%20stack%20stars2_4%20crop%20small-2.gif
Bellona%2028%20stack%20stars2_4%20crop%20small-2.gif (721.31 KiB) Viewed 4170 times
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Guida på Komet

Post by AstroFriend »

Hej Peter!
Det är 10x30 sek bilder tagna mellan 03:13:59 till 03:20:14 den 21 nov 2015, lokal tid UT+1. Precissionen någon sekund. Antagligen svårt att se asteroiden på magn 12 när bilden är tagen så lågt mot horisonten. Asteroiden Astraea var lättare att se på bild som jag tog någon natt senare. Den hade magn 11 och jag tog 60 bilder på 30 sekunder vid det tillfället.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply