Analys av autoguiding?

Utrustning och metoder.
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Analys av autoguiding?

Post by magnuslar »

Hej!

Jag skulle vilja dyka ner mer i mina guide-loggar, från PHD2 och Ekos guidemodul. Jag vet att man kan använda programmet PHDLab, men på mina datorer funkar det inte - programmet öppnas men jag kan inte öppna några filer etc - det svarar inte alls (nån som har liknande problem med det?).

Har ni andra tips på andra sätt att undersöka och analysera mina guide-data?

Alldeles speciellt är jag nyfiken på varför min montering rör sig så mkt i Dec. Det är lika mycket aktivitet där, som i RA, och det är inte systematiskt norr eller söder, vilket det väl skulle vara om det var polinställningen som var fel....?

Kul också att kunna se rytmerna i RA och försöka hantera dem....så bra tips mottages tacksamt!!

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Analys av autoguiding?

Post by AstroFriend »

Hej Magnus!
Hur ser det ut i PHD2 egen graph? Du kan ställa in där så även korrektionspulserna syns samtidigt som avvikelsen. Pulsar det bara åt ena hållet kan man misstänka polinställningen, går det fram och tillbaka är det kanske glapp som PHD inte lyckats kompensera för.

Du kan även använda review log data, om det är glapp i DEC hamnar flera punkter i en klump på DEC axeln.

Lägg gärna upp någon skärmdump på din PHD graph och logdata review. Vore intressant att jämföra.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Analys av autoguiding?

Post by magnuslar »

Hej!

Vad menar du med "review log data"? Det jag gjort är att använda PHD Log viewer, och här är två skärmdumpar från det, från min senaste session. Avslutningen på det här är när det blev molningt och jag slutade fota, men första 4/5 är aktiv guidning. Mest undrar jag alltså över Dec, som ser ut så här
guiding_dec.jpg
guiding_dec.jpg (281.08 KiB) Viewed 6749 times
Jag använder här "low pass" som algoritm.

Och här är RA-grafen.
guiding_ra.jpg
guiding_ra.jpg (292.92 KiB) Viewed 6749 times
Vad kan man säga om dom, sett så här?

Magnus
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Analys av autoguiding?

Post by Corpze »

Har lite erfarenhet av PHD men generellt tycker jag att den överkompenserar lite mycket, kanske dra ner på aggressiveness en aning?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Analys av autoguiding?

Post by AstroFriend »

Hej.
Review old data. Knappen finns under menyerna på phd2.

Kurvorna ser lite oroliga jämfört med mina men det kan ju bero på skalan och kanske annan utrustning.

Regleringen ser ju normal ut. Det står att du stängt av backslash compenseringen. Det håller sig inom 1" vilket jag tror är bra för normala monteringar. I varje fall där jag brukar hamna om jag inte har dithering aktiverat som brukar ge lite insvängningsproblem.

Ser du har två monteringar. Är det den direktdrivna kan jag förstå de snabba oroliga svängningarna. Men då skulle jag också förvänta mig betydligt bättre precision än en bågsekund. Men har ingen erfarenhet av så fina grejor.

Hur ofta fotar guide kameran? Fokalängd och pixelskala?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Analys av autoguiding?

Post by magnuslar »

Hej!

Hittar ingen "review old data", bara "review calibration"?

Jag har bara en montering... Losmandy G-11. Men jag föredrar att skilja upp Ra från Dec i grafen, för att det ska vara mer överblickbart.

Det där med backlashkompensering är en miss, jag brukar ha det på. Guideteleskopet är 500 m fokallängd, och pixelstorleken ska vara 5,1 mikrometer (är det väl man mäter i). Det är en QHY5 (alias ALCCD5). Jag har kameran på 1 sek eller ibland 0.5 sek exponering - vilket jag nu tänker kanske är för kort, det bidrar kanske till oroligheten i det.

Jag ser också att Dither är på, men ska det vara det? Det är inget jag medvetet satt på i alla fall.

Yes, visst verkar den överkompensera? Dra ner aggressivitet i RA, men i Dec är det då slope - hur ska man justera den då, upp eller ner?

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Analys av autoguiding?

Post by AstroFriend »

Hej Magnus!
Det var jag som var lite trött här, råkade läsa på fel rad och hamnade på Corpze utrustning.

Med 500mm har du ganska likt mina 683mm och en EQ6 montering. Jag tror din GM8 är bättre så borde gå kanske få till bättre också.

Men frågan är om pixelskalan är tillräcklig för sub arcsec precision, den skall klara på bråkdelar av pixel men hur bra vet jag inte. Hursomhelst ska kanske den oroliga kurvan gå att få bättre.

Jag hittar inte den manual som jag läst i tidigare, men kanske den här är bra, tycker det vid ett snabbt ögon kast.

http://openphdguiding.org/Analyzing_PHD2_Guide_Logs.pdf

Och deras egen såklart.
http://openphdguiding.org/manual/?secti ... uction.htm

I EQMOD som jag använder finns ett fönster under den gröna + knappen som heter "ASCOM Pulsguide Monitor". Där kan man ändra på gain, antagligen skall du minska den. Men det finns ju många ställen man kan ändra på parametrar som jag tycker är väldigt rörigt. Dessutom har jag i regel inte haft några stora problem så jag har inte fördjupat mig så mycket i det mer än att fintrimmat lite i EQMOD.

Nu när jag läser i PHD v2.6 står det "Review Calibration Data" har det ändrats tro eller är det bara jag som har svårt med bokstäverna? Hursomhelst där finns en del information som kan vara nyttigt. Se PHD2 manualen hur det skall tolkas. Vanligt är att min guide kamera har vridit sig och inte är parallell med axlarna på monteringen. Det kan man utläsa där.

För min QHY5 har jag satt pixelsize till 5.2my, men den finns ju i många utföranden. Dessutom 5.1 eller 5.2 har kanske inte någon avgörande skillnad.

http://www.astrosurf.com/re/qhy5.html

Dithering ställer jag in i kamera programmet APT. Det är ju bra om man får autoguidningen att fungera bra samtidigt, man får lägga in pauser så guidningen hinner stabilisera sig, 10 till 20 sekunder.

Du kanske inte skall använda dithering innan du får guidningen att fungera som du vill. Texten Dithering kommer upp i PHD2s graph varje gång den gör det.

Vilken precision är du ute eftersom du inte är nöjd med nuläget? Vad har du för pixelskala på huvudkameran, behöver du bättre precission?

Jag brukar ha 1 sekund när stjärnorna är till räckligt starka och 2 sekunder för de svagare. Men det fungerar bättre med 1 sekund, astroservern belastas en del när man ökar antalet guidebilder. Men kanske inte något problem för dig. Brukar stänga av stjärnor och deepsky objekt i CdC under fototagningen då det tar ganska mycket datakraft om bilden skall vara uppdaterad (1gång/minut).

Jag kör normalt i 1x1 binning, är det väldigt brusigt, oftast pga ljusföroreningar kan jag ev. köra 2x2.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Analys av autoguiding?

Post by magnuslar »

Hej igen!

Känner att jag vill återvända till det här... Jag har haft två klara fina nätter här. Den första tillbringade jag med att inte lyckas få polinställningen okej, tog 6 timmar av frustration. Så igår, fick jag det som jag ville - ändå inte perfekt, tydligen, enligt PHD2. Men jag har förstått att polinställningen är oerhört viktig för hur bra min guidning fungerar. Och så fotade jag i några timmar. Här är så en bild från PHDlogviwer på de sista 42 minutrarna, när jag fotar NGC2403 (få se om det blir nåt av själva objektet lite senare).
phd2_log_2016-02-16.jpg
phd2_log_2016-02-16.jpg (250.46 KiB) Viewed 6661 times
Jag är själv lite imponerad av det här, min Losmandy G11 visar sig vara en stabil pjäs, verkar det som. Till saken hör att under de första 40 minutrarna eller så av nattens fotande, så glömde jag sätta på guidningen. Och bilderna går inte att skilja från de guidade.... helt runda små prickar, trots 5 min exponering. Kan bli kul det här när det utvecklas mer!

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Analys av autoguiding?

Post by AstroFriend »

Hej manus!
Der ser otroligt bra ut om man jämför med min EQ6, min RA håller sig i regel precis inom +/- 1" med ett rms på 0.65" (totalfel båda axlarna). När jag läser i din tabell ser jag att totala rms är 0.5". Med tanke på hur fin kurvan ser ut så beror ju det "höga" rms felet enbart på DEC regleringen. Antagligen ett glapp som inte hanteras optimalt. Ett tricks som jag inte själv provat är att bara korrigera åt ena hållet i DEC och därmed slippa glapp problemet. Då gäller det att den lite svagt driver åt ett håll i DEC. Kan nog variera lite grand beroende på vart på himlen teleskopet pekar. Tror jag läste att någon faktiskt avsiktligt feljusterade polinställningen för att åtstadkomma detta. Fast vid långa exponeringar introducerar man ju då en rotation i fältet som förstör resultatet.

Fick du bort DEC problemet kanske du klarar under 0.3" rms totalt.

Det här talar också om för mig att jag kanske skulle försöka uppgradera min EQ6 mot något med bättre precision, hur nu det skall gå till utan att göra slut på matkassan.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Analys av autoguiding?

Post by magnuslar »

Hej!

Ja, jag är rätt glad över det här...:)

Dec är intressant. Jag har roat mig med att tajta till snäckskruven, så det är så lite backlash som möjligt. Men så i förrgår märkte jag att teleskopet nästan "stallar" när jag kör fort, "slewing" (vad heter det på svenska?). Så jag tog ut den 0,05 mm (enligt bladmåttet). Men då blir det ju mer glapp...

I det här fallet var polinställningen enligt PHD2 lite off, så det är väl därför det rör sig så mkt i dec. Jag har haft svårt att få driftningen med PHD2 att fungera i altitud - azimut är enkelt, men altitud svårare, tar lång tid och ger inte stabila resultat, tycker jag - men jag ska jobba mer på den.

Så det är väl två saker jag tänker spelar in här: polinställningen (som jag måste bli bättre på) och frågan om jag kan justera snäckdrevet till Dec på nåt sätt.... får djupdyka i Losmandy-diskussionsgruppen vid läge.

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Analys av autoguiding?

Post by AstroFriend »

Förutom ovan nämnda tricks med att bara guida åt ena hållet i DEC så kan du testa detta.

Du kan med balansvikter eller fjäder få en ensidig last på DEC drevet så att glappet inte ger sig tillkänna.

Glappet i sig är ju nog omöjligt att få bort med en snäckväxel konstruktion. Snäckdreven är ju aldrig perfekt centrerade, får man bort nästan hela glappet i en position så får man kanske större glapp när det vridit sig något kvarts varv eller så, eller så nyper det.

Vill man få bort det får man titta på friktionshjul eller direktdrift.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply