Varför tappar jag guidning med PHD2?

Utrustning och metoder.
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Varför tappar jag guidning med PHD2?

Post by stoffe »

Ja precis, detta är något som gjort mig vansinnig. Speciellt vid planetfotoguidening. Då guidar jag på 4000 mm brännvidd vilket blir väldigt känsligt när det väl kommer till små justeringar, då vill man bara inte guida i backlash för då hamnar planeten långt utanför synfältet innan man når andra ändan på kuggen om man har otur. Sen vandrar planeten okontrollerat tillbaka och kan fastna var som helst i synfältet om man har tur. Om man har en tung kamera så kan man ha teleskopet nära perfekt balans innan man sätter på kameran. Det brukar ge en bra balans om man har ett tillräckligt långt teleskop förstås, korta fototuber på under metern vet jag ej om min rekommendation stämmer så bra på längre men det är värt ett försök i alla fall. Mitt teleskop som jag använder allra mest är 1,7 meter långt. :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Varför tappar jag guidning med PHD2?

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Har du kört igenom en riktig kalibrering där du låter programmet få tid på sig att göra en ordentlig rörelse i alla riktningar?

Har inte kört PHD på ett tag men det brukar vara ganska förlåtande. När jag kalibrerar i Maxim så blir det ett ordentligt "L" inte bara ett litet streck. Sedan har jag gått över till guideskope med fasta ringar, offaxis tycker jag inte funkade så bra, blev "star fade" hela tiden men det är en annan story. Sedan har vi det här med backlash det kan inte vara hur glappigt som helst, tar du tag i teleskopet i låst läge och rör fram o. tillbaka kan du känna glappet då? Går det att justera enkelt?

Du kanske kollat detta, men lite tips i alla fall.

/LG
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Varför tappar jag guidning med PHD2?

Post by Bengt »

Mina fem cent .
Jag fick aldrig heller det att funka bra med off axis guider . Guidertub och fasta tubringar är betydligt mindre frustration med.
Är du säker på du guidar på runda stjärnor . Ligger din off axis och hämtar stjärnan i ytterfältet finns det risk för du guidar på orunda guidestjärnor . Då får man det aldrig att guida korrekt .
.
Sen är är det alltid risk för att du guidar för intensivt i den brännvidden . Seeing som är dålig gör att stjärnornas fladdrar något gräsligt som gör den inte klarar guidning bra.

Felkällorna kan vara många . Polinställning är viktigast faktorn dock den är rätt . Ju mindre guidern behöver jobba desto bättre .
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Varför tappar jag guidning med PHD2?

Post by Datarolf »

Tack för alla tips och nu kan jag återrapportera "success"!

Igår kväll var jag ute och gjorde några saker annorlunda än förra gången:

* Kontrollerade att stativet stod exakt vågrätt.
* Gjorde bästa polinställning av wedgen jag kunde med hjälp av teleskopet självt - hade nog varit ännu bättre att ha ett polfinder teleskop där...
* Var noga med att teleskopets GPS verkligen hittade mina koordinater
* Lärde mig använda PHD2 lite bättre, men ändrade inga av standardinställningarna. Körde på 1s guidfotointervall.

Och se - nu fungerade allt över mina vildaste förväntningar! Istället för 30s med stjärnspår kunde jag nu ta långa följder av 4 minuters långa exponeringar - med minimala stjärnspår, se exemplet nedan. Nu var det snarare ljusföroreningarna än guidningen som satte gränsen för exponeringens längd.

Uppenbarligen är det viktigt att göra en så bra polinställning som möjligt för att autoguidningen sedan ska fungera ordentligt. Jag håller med övriga här om att när det väl fungerar så känns det som om off-axis guidern är det svagaste elementet i kedjan, eftersom den påverkar strålgången till DSLR-kameran och skymmer en del av ljuset. Hela den konstruktion jag nu använder känns också en smula racklig.

Men nu vet jag i alla fall att det går att få autoguidning att fungera som det är tänkt på ett SCT med effektiv brännvidd av 1500 mm och monterat på en wedge - åtminstone om jag inte ska exponera längre än 10 minuter...

Image
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Varför tappar jag guidning med PHD2?

Post by Fredrikdb »

Alltid lika kul att höra när problemen löser sig :)

/F
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Varför tappar jag guidning med PHD2?

Post by AstroFriend »

Jag är väldigt nöjd med min off-axis guidning. Hade separat tub ett tag men det blev för ostadigt. Men precis som du har jag lite problem med att prismat skymde huvudkameran. Jag har också fullframe och därmed är det 12mm från optiska axeln till kanten av sensorn kan man tro. Men konstigt nog är inte sensorn centrerad runt optiska axeln utan lite förskjuten. Prismat efter sista justeringen är ca 15mm från optiska axeln, men skulle nog behöva skjuta ut det en mm till, ljuskonen är ju lite större en bit bort från sensorn.

Du kan läsa på min hemsida hur jag tagit upp ett spår i adaptern så att maximalt ljus når fram till guide kameran. Min flatfieldcorrector är av 2.5" utförande, i minsta laget för detta eftersom correctorn dessutom har en reducer på 0.75ggr.

http://astrofriend.eu/astronomy/project ... actor.html

Tycker det verkar lite bortkastat att köpa en speciell pol kamera när du redan har guidekamera. Är mycket enkelt och precist med PHD2 att göra driftalign som jag skrev tidigare.

Roligt du fick igång det och kan börja fota nu innan det blir för ljust.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply