PHD2 dockad till egen montering.

Utrustning och metoder.
User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by Tony »

Om jag förstår dig rätt så funkar det så här:
Transistorn kortsluter "ground" till ett av stiften. Det skulle kunna förklara att det inte går att mäta med
spänning. Men det borde gå att indikera kortslutning mellan ground och ett av stiften. I sämsta fall finns heller ingen spänning på stift 1 att prova mot.

Jag har även en seriell 9 polig (konverterad från usb) att prova med. Laddade du ner nån drivrutin till paralellporten?
Vad ställde du in GHP2" på för teleskopinkoppling (namnet).?
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by AstroFriend »

Hej Tony,
När du felsöker och testar på opencollector utgångar kan du använda en 5 volts spänning källa. Koppla minus till ground och plus till ett 1000 ohm motstånd. Den andra änden på motståndet kopplar du till utgången du vill testa. Nu kan du med voltmetern mäta spänningen på utgången. Alternativt lägger du en lysdiod i serie med motståndet så ser du direkt när utgången arbetar.

Här finns info om hur det tekniskt är uppbyggt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Open_collector

OBS! Innan du gör detta måste du förvissa dig om att det verkligen är denna konstruktion. Bäst att kolla polariteten också även om det oftast brukar vara så som jag skrev ovan.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by Tony »

Hej Lars
Jag ska testa utgången som du säger. Just nu är det många bollar i luften så det måste lugna ner sig lite först.

Sen måste jag fundera på vilken väg jag ska gå. (borde gjort det tidigare)
Det optimala vore om Ascom accepterade driverkortet direkt. Mitt kort är ett experimentkort som heter Velleman k8090.
Till kortet Velleman k8055 finns en drivrutin kompatibelt med Ascom och som används till domekontroll:
http://www.dppobservatory.net/DomeAutom ... omeNet.pdf

Ev funkar drivrutinen till mitt kort, alternativt köper jag det andra kortet. Mitt kort har massor med möjliga inställningar så jag känner att det här kommer att ta tid.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by AstroFriend »

Hej Tony!
Det är bra att du försöker standardisera så mycket som möjligt. Då ökar utbudet av både hårdvara och mjukvara som du kan använda.

Du skulle kunna öppna din burk som du skall testa utgångarna på. Läs vad det står på kretsen som är kopplad till utgången så kan du eller jag kontrollera i ett datablad vad det är för konstruktion. Dumt att bara chansa och ställa till det, i värsta fall så kanske något brinner upp i onödan.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by Tony »

Just nu har jag bara kameran (all in one) att testa på. Det kanske blir i dag.
Jag vet nu att GPUSB interfacet inte finns i Sverige utan måste importeras.

När jag ändå är på väg att köpa till något så bör jag se mig om efter andra möjligheter.

T ex byta ut synkronmotorn på timerväxellådan till en "standard" stegmotor.
Ungefär en sån här grej:
http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... q-mon2-och
(vitsen måste vara att interfacet ingår)

Tanken är väl , som du säger, att standardisera drivningen och få det att accepteras av Ascom och PHD2 direkt.
Har inte forskat än om just det här är rätt grej. Jag tror att jag klarar mig på drivning till tidsaxeln. Stativet står ju fast uppställt så polinställningen ska vara konstant.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by Tony »

Det funkar som du sa Lars.....
En diod i serie med 100 r motstånd mellan röd o svart (-) 5v strömkälla.
Jag kopplar upp all in one på GHP och kör manuell guidning. Vid tryck på "west" så lyser dioden i x antal millisekunder.

Dessutom så finns manuella kontakter på vellerkortet. Dom ger 4v och om dom kortsluts så drar 220v relät.
Jag kopplade in all in one där med samma 100 rs motstånd men utan diod så drar relät x antal millisekunder!

Teoretiskt så skulle det fungera om jag placerade vellerkortet vid stativet fast det känns inte helt optimalt eftersom kortet
vill ha både 12dc (via adapter) och usb-spänning 5v från datorn. -Har helst dom grejorna på skrivbordet inomhus.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by Tony »

Succe....!

Vellerman kortet är inkopplat och kameran är inkopplad som interface. Vellerman-kortet är då inkopplat för att driva
2 st 24vdc motorerna på stativet(och ligger på skrivbordet).

PHD körs på manuell guidning och det funkar!
Eftersom det är långt avstånd till obset så måste jag även koppla in frun i testet..! -och det surrar från motorerna..

Då är det bara att vänta på GPUSB,n.
Jag beställde nyss ifrån Robtics i Nederländerna...hoppas det funkar. Vad jag är helt säker på är att jag blev 98 EURO fattigare.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by Tony »

GPUSBn har kommit efter ca 2 månader (!).
En smärre huvudvärk tillkom dock.... efter provkörning så jobbar GPUSBn men det märkliga inträffar att när man provklickar på PHD ..east-west-nord-syd så drar reläna på kortet i en obegriplig ordning!
Tryck på East drar relä 1. tryck på West drar relä 1. tryck på nord, drar relä 1+2 tryck på Syd drar relä 1+2+3.
-alltid samma resultat med olika guideprogram...

Kameran Allinone, som har guidefunktion, och st4-utgång, funkar klockrent med GPS-Shoestrings eget kopplingschema.
-men alltså inte deras GPUSB.
http://www.store.shoestringastronomy.co ... cts_gp.htm
eller
http://www.store.shoestringastronomy.co ... cables.pdf
Lit svårt att förstå hur dom menar egentligen....ska man koppla så här eller ska man INTE koppla så här..?
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by AstroFriend »

Hej Tony,
Har lite svårt att hänga med här. Är det reläer på adaptern du köpt som reagerar så eller är det dina egna relär?

Verkar ju ingen logik i det du beskriver, och relä 4 drar aldrig.

Har man jordfel kan det ibland bli konstiga fenomen, kanske det?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by Tony »

Det är reläerna på Vellerkortet. Dom är 12 voltare som försörjs av en 12 adapter i vägguttaget -godkända för upp till 220 v, men jag använder dom till 24 volt.
12 volts-kretsen manövreras sen av kortet (prom + transistorer) som försörjs av en USB via dator 5 volt (?)
Kortet kan även köras via datorn i ett medföljande program.
På kortet finns även microkontakter för respektive relä, som alltså kan manövreras för hand.
-så långt i original-

På microkontakternas baksida kopplade jag in mina trådar. Funkade alltså bra med allinone, helt i linje med shoestrings schema.
Men nåt skiljer sig på GPUSB:n. Nån slags bakspänning typ ....och relä fyra saknades.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by AstroFriend »

Det låter lite knepigt Tony, men sådant är ju livet när man ger sig på häftiga project.

Jag antar att ST4 utgången på din nya adapter är av typ öppen kollektor som vi pratade om tidigare. Om du gör om samma test igen med motstånd och lysdiod direct på utgången av ST4 kontakten, hur reagerar det då?

Kolla noga först att det stämmer det jag skrev ovan så inget går sönder. Och det är väl så att från ST4 utgången på din nya adapter har du gjort en egen kabel som förbinder den med Vellerman kortet? Du har väl dragit fram nollan också?

Skicka något kort på kopplingen och en beskrivning så är det lite lättare att felsöka. Speciellt närbild på din inlödning på baksidan.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by Tony »

Har testat GPSBn med separat 5 v strömkälla, ett motstånd och en diod och det funkar perfekt då.
Troligen krävs dioder och ev motstånd mellan kort och GPSBn för det ska bli bra.
Skall fördjupa mig i det när lugnet lägger sig framöver.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by AstroFriend »

Hej Tony,
En ide, troligen är dina reläer på Vellermankortet kopplad till gemensam nolla. Du behöver antagligen gör om det så de har gemensam positiv matning. Är det 12 volts reläer, har för mig du skrev det tidigare.

Om din nya GPUSB klarar 12 volt på utgången vilket de borde om det är öppen kollektor, möjligen att det finns skyddsdioder där.

Koppla reläerna till en gemensam plus 12 volt, dra sedan en sladd till varje utgång till till GPUSB adapter. Förbind också nollan mellan de båda. Borde fungera då efter din bekskrivning. Kolla dock allt väldigt noga så inget går sönder om du provar.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by Tony »

Det finns både 12 v krets och en 5 v krets på kortet- 12 v relläerna manövreras i flera steg.
Jag antar att första steget är promet, andra steget är transistorn som sen drar 12 v relät.
Drivspänningen på mina kontakter är 5 v som erhålls via den andra USB intaget från datorn.
Så jag behöver inte erbjuda GPUSBn 12 v.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PHD2 dockad till egen montering.

Post by AstroFriend »

Låter som om du får mecka och löda lite.

Om du modifierar drivningen av transistorn som driver relät med pullup motstånd och kanske någon diod kan du nog få relät att dra, risken är kanske att funktion blir inverterad. Men allt går att lösa. Promet som är kopplat till transitorn får du nog också ta bort kopplingen till.

Egentligen låter det enklare att köpa 4 nya 5 volts reläer, 5 volt kan du kanske plocka ut från din GPUSB adapter.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply