Standalone guider nåt att ha?

Utrustning och metoder.
Post Reply
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Standalone guider nåt att ha?

Post by Trollsvans »

Köpte ju på mig en HEQ5 och en Orion MMAG för ett tag sen, men inser att jag nog inte kommer kunna använda autoguidern på ett tag: avsaknad av lämplig dator att köra den med känns lite som ett hinder i det fallet.

Värt att byta ut den mot en NexGuider eller motsvarande, eller bättre köra kortare men fler subbar?
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Standalone guider nåt att ha?

Post by anivision »

Jag hade nog testat med en standaloneguider i ditt fall. Det verka fungera i de flesta fall.
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Standalone guider nåt att ha?

Post by ragge »

Jag kör med NexGuider sedan ett par år och ångrar inte att jag köpte den. Den gör ett väldigt bra jobb, i alla fall i den här tuben som jag har : http://www.rothervalleyoptics.co.uk/baa ... scope.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nackdelar finns dock. Displayen är liten och kan vara svår att se (jag använder en spegel vid behov), och handkontrollens knappar "tar" lite dåligt ibland men det går att leva med.
Standalone guider var ett strategiskt val för mig eftersom jag måste köra mobilt och vill inte släpa på all den batterikraft som en laptop skulle behöva under ett långt pass. Färre felkällor är ju inte heller att förakta.
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Standalone guider nåt att ha?

Post by AstroFriend »

Heq5 är ju en mycket bra montering, om din pixelskala inte är för hög kan du kanske klara dig utan guidning. Om din kamera har lågt utläsningsbrus gör det inte så mycket att du delar upp det på flera delbilder. Du lär ju klara minst någon minut i varje fall.

Är det batteridriften som hindrar dig för datorn? Kanske du kunde ha en liten Raspberry, jag har precis börjat sätta mig in i det. Håkan har en ide med en kompletterande skärm till den. Jag kan driva min RB i timmar från en vanlig USB poeerbank.

Med den lösningen kunde du behålla din nuvarande guidekamera och få en mer flexibel lösning. Du kan följa mitt projekt på min hemsida.

Dock varning för mycket huvudvvärk om du inte är van vid datorer. Då kanske ditt förslag om självguidande kamera är bättre. Eller ingen alls om du inte har lång fokallängd.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Standalone guider nåt att ha?

Post by Trollsvans »

Största problemet ligger i avsaknaden av lämplig dator, sen kommer bärbarhet (eller vad man ska kalla det; vill, i alla fall tills jag fått kläm på hobbyn, ha en förhållandevis enkel setup).
Byter min autoguider mot en NexGuide med en annan forummedlem, så det blir nog bra för alla inblandade.

Det där med RaspBerry tål att tänkas på, jag lär ändå behöva lära mig det framöver, men det får bli senare. Har inga som helst programmeringskunskaper utöver grundläggande HTML (dvs det som kan användas i foruminlägg med snabbknapparna ovan), så det blir nog lite långsam inlärning där.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
Post Reply