Köpa guidekamera

Utrustning och metoder.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Köpa guidekamera

Post by AstroFriend »

Hej Jeff,
En EQ6 skall klara ditt teleskop på 1000mm galant. Bäst blir det ur guide synpunkt med off-axis guider, men kan vara svårt att få plats på en Newton. 900mm på den tänkta guide tuben fungerar utmärkt. Men som Lasse föreslår går det bra med 400mm också, din guide kamera har antagligen dessutom mycket mindre pixlar än huvudkameran.

Jag hade off-axis adapter tidigare, men efter ombyggnaden av teleskopet har jag inte bemödat mig än att bygga ihop en ny sådan utan har gått över till separat guidetub. Också den på 400mm f/6.3 (gammal telefoto objektiv) och huvudteleskopet på 910mm f/7. Kortare fokallängd ger mer ljus med samma objektiv diameter och större fält så det blir betydligt fler stjärnor man kan guida på. Kameran du köpte är väl en mono antar jag. Stadiga tubringar och stadig infästning av guidekameran är viktigt så det inte flexar.

Ett f/6 teleskop samlar 4ggr så mycket ljus som ett f/12, en magnitud skillnad i ljusstyrka på en stjärna är 2.5ggr.

Tänkte du koppla guide kameran direkt till monteringen eller gå över EQMOD och serieporten? Det senare är att föredra om man redan blandat in en dator.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: Köpa guidekamera

Post by jeffsundin »

Tack för all info! Blir nog till att köpa en guidetub med kortare fokallängd isåfall.

Har faktiskt aldrig hört om EQMOD, men det låter ju väldigt smidigt! Det tar alltså över för synscan kontrollen om jag förstått det rätt?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Köpa guidekamera

Post by AstroFriend »

Hej Jeff,
Du kan välja att gå genom handterminalen eller koppla med adapter till serieporten på monteringen.

Jag kör alltid utan handterminal, den är bara i vägen och vill minnas man måste göra en setup varje gång man slår på den.

Stoffe här på forumet har adaptrar, eller så kan du ju testa den här som jag själv är lite nyfiken på:
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=15620" onclick="window.open(this.href);return false;

Så här byggde jag upp det:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... runit.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Är lite rörigt med kablarna på fotona, blir ju så när man ändrar ständigt för att anpassa efter situationen. Det var i varje fall snyggt dragit några dagar i början.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: Köpa guidekamera

Post by jeffsundin »

Har kikat runt på massor av videos på youtube för att se hur man ska ställa in autoguiding. Har även kikat på polarinställning via PHD vilket verkar väldigt smidigt! Det jag undrar dock är om man ska ha guidekameran i huvudteleskopet eller i själva guideteleskopet när man ställer in polinställningen med driftalign. Om man t.ex har en 50mm tub som guideteleskop, är inte den för liten för att man ska få en korrekt polinställning via PHD?

Det jag tänkte är att man först gör polinställningen med kameran i huvudteleskopet och sen när det är dags att fota så flyttar man upp den till guideteleskopet, eller hur gör ni?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Köpa guidekamera

Post by AstroFriend »

Hej Jeff,
Du har guide kameran som vanligt på guide teleskopet eller i din off-axis guider när du gör drift polar align. Behövs inte lång fokallängd för att få fram RA-axelns differans relativt jordaxeln. Men är ju inget som hindrar att man flyttar guide kameran till huvudteleskopet, men aldrig hört någon som gör så. Jag har o andra sidan aldrig provat med så litet guide teleskop heller. För mig som har teleskopet tidvis på balkongen där jag inte ser polstjärnan är det topp med PHD2 funktionen med drift align.

Jag har skrivit om det här:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... align.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: Köpa guidekamera

Post by jeffsundin »

Tack för länken Lars, mycket bra info! Håller på och pluggar järnet nu så att när jag väl har allt jag behöver för att prova på autoguiding så ska jag förhoppningsvis kunna det mesta
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: Köpa guidekamera

Post by jeffsundin »

Med kameran ASI120MM-S, funkar det bra med en orion 50mm mini som guideteleskop eller behöver jag något ljuskänsligare?

Orion Starshoot autoguider som hänger ihop med det guideteleskopet verkar ha större pixelstorlek än den kamera jag har, tänkte om det spelar stor roll gällande vilken tub man ska köpa till.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Köpa guidekamera

Post by AstroFriend »

Hej Jeff,
Skrev du inte någonstans att guide teleskopet hade 250mm fokallängd?

Då blir det 250/50=f4, det är mycket ljusstarkt.

Jag tror din kamera har ungefär hälften så stora pixlar, ytan blir kvadraten på avståndet mellan pixlarna, om man bortser från vissa förluster. Då samlar den stora pixeln 2^2=4 gånger fler fotoner eftersom ytan är 4 ggr så stor.

Antagligen går det, bara att testa eftersom du har grejorna redan.

Allt beror ju på vilka krav man har på hur många stjärnor det skall finnas att guida på. Med kort fokallängd är ju fältet stort också vilket underlättar då fler stjärnor får plats.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: Köpa guidekamera

Post by jeffsundin »

Hej

Jag har själva guidekameran, tuben återstår att köpa. Hade ögonen på en på stjärnhuset som var 60mm x 900mm har jag för mig, men då väljer jag hellre något med större synfält. Funderade bara på om kameran jag har funkar bra med denna: https://astro.astrosweden.se/sv/article ... deteleskop" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller om jag behöver något med större öppning. Orions 50mm verkar ju liten och händig dock så det hade ju vart kanon om den funkar, men vill inte köpa något dyrt som sen inte fungerar
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Köpa guidekamera

Post by micke187 »

Den Orion 50mm guideteleskopet är det många som använder och tillsammans med den kameran blir det bra. Använder en själv så och är väldigt nöjd. Vet inte hur stor skillnad det är mellan en asi120 och qhy5 . Men det är nog inte stort skulle ja tro. /Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Köpa guidekamera

Post by Magnus Nyborg »

Hej Jeff,

Jag använder själv en Orion 50mm Sökare/Guideteleskop tillsammans med en QHY-kamera (QHYIII 178m i mitt fall). Jag använder den både som Guider och som elektronisk sökare, därav den lite mer påkostade kameran. QHYII-mono eller liknande skulle även det fungera väl för guidning.

Jag kan rekommendera kombinationen med 50mm Guideteleskop, stort synfält => alltid många stjärnor att guida på.

mvh,
Magnus
Post Reply