Flex Fix

Utrustning och metoder.
Post Reply
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Flex Fix

Post by ragge »

För det mesta har det funkat hyfsat med följningen när jag fotat, ofta 10 min exponering med 2100 mm brännvidd på min HEQ5, guidat med Nexguider. Men ibland har det gått sämre, med avlånga stjärnor, och då har jag tvingats minska exponeringstiden. Nästa gång inga problem, osv. Lite för mycket slumpfaktor. Ett annat symptom var den lilla förskjutning som alltid uppstått mellan olika subbar, som tagits utan dithering. Så jag bestämde mig för att gå till botten med detta - en krigsförklaring mot flex och avlånga stjärnor, Elongated Star Wars. Resonemanget nedan utgår från guidning med separat guidetub.

Olika typer av flex:
En typ av flex skulle kunna vara
Vibrationer - tex en vidpust eller liknande flyttar lite på grejorna som sedan går tillbaka till ursprungsläget (backlash räknar jag inte som flex, för det är inget fel och går att leva med om man hanterar det rätt). Denna typen är relativt lätt att hitta och åtgärda (typ sladdrigt stativ) så jag lägger i stället störst vikt vid
Ackumulerande flex - där saker sakta rör sig i takt med RA-axeln pga att gravitationen ständigt byter riktning, relativt sett. Här kan man hitta en specialvariant, nämligen
Brännviddsoberoende flex - där felets storlek, mätt i pixlar, är oberoende av teleskopets brännvidd.

Olika flexkällor
Sådant som (teoretiskt) kan korrigeras av guidekameran (undantaget fältrotation pga försämrad polinställning) är inte ackumulerande :
Stativbenen sjunker sakta ned i underlaget.
Vixenskenan eller (skruvarna i) pucken sitter löst.

Sådant som inte kan korrigeras av guidekameran:
Guidetuben (eller guidekameran) sitter inte stabilt nog relativt teleskopet.
Kameran som man fotar med sitter inte stabilt nog - detta är brännviddsoberoende flex.
Primärspegeln rör sig ("mirror flop").

Under månens sken gjorde jag tester på mitt ackumulerande flex, och kom fram till att det varierade väldigt mycket beroende på hur tuben pekade. Det kunde tom byta riktning (med resp mot RA riktningen) vid olika lägen. Enklast att kolla var att ta en kort exponering, vänta tex 10 min och sedan ta en till. Jag gjorde senare en logg där jag noterade antal pixel per minut för olika objekt - allt ifrån 0,1 (hyfsat) till 1,1 (kass) pixel per minut.

Här byggde jag om lite, och testade sedan igen. Nu fick jag 0,04 till 0,1 pixel per minut. Och det verkar hittills väldigt konsistent, jag törs nu lita på att grejorna levererar utan överraskningar.
Skönt.

Ragnar


Va, vadå.. vad jag gjorde ? Ja ja, scrolla ned då

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Så här såg det ut innan. Bottenskenan är en kraftig aliminium U-profil med fastsatt vixenskena. Om U-profilen skevar lite blir det problem. OTA:n slutar ungefär där värmekabeln ansluter, sedan hänger U-profilen i luften.
Kameran sitter i en Crayfordfokuserare. Om den flexar = inte bra.
before.jpg
before.jpg (250.09 KiB) Viewed 2965 times
Och så här efteråt. En bit rostfri plåt (hårt och bra) tar ett rejält tag i nacken på kameran och håller den stilla - men måste givetvis lossas när jag fokuserar om. Den långa "vingskruven" är fokuserarens lås-skruv, kompletterad med en extra vingmutter längst ned som ytterligare stabiliserar plåthållaren. Den översta spännskruven (av de tre) till kameran ersätts med en stjärnskruv som nås genom det lilla hålet i hållaren.

Nylonband (klippta spännband) skyddar OTA:n från märken under metallbanden och guidescope-hållaren.
U-profilen är ersatt av en Losmandy-skena, men Vixenskenan är kvar (ville slippa byta pucken).

/R
bracket.jpg
bracket.jpg (235.52 KiB) Viewed 2965 times
after.jpg
after.jpg (199.08 KiB) Viewed 2965 times
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Post Reply