PHD2 drift align problem

Utrustning och metoder.
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

PHD2 drift align problem

Post by jeffsundin »

Hej! Jag var ute här om natten och skulle prova på autoguiding för första gången, men tekniken ville inte riktigt utan jag misslyckades redan vid polinställningen. Jag började med att göra en ungefärlig polinställning, sen riktade jag in mig mot en stjärna åt söder ovanför ekvatorn. Kalibreringen tog väldigt lång tid och ibland försvann till och med kalibreringsstjärnan ur bild för att den "driftade" för länge.

Detta felmeddelande dök upp ibland: "Your Max RA Duration setting i preventing PHD from making adequate corrections to keep the guide star locked."
När jag ibland lyckades kalibrera utan att något felmeddelande dök upp och jag skulle påbörja drift alignment så visade den helt galet. Det var som om jag inte ens var i närheten med polinställningen från början och inga korrigeringar förändrade detta.

Tänkte ut och prova inatt igen, men vill verkligen få detta att funka. Väldigt tråkigt att komma hem tomhänt efter flera timmar ute i kylan.

Några funderingar på vad felet kan vara?

Guidekameran jag använder är en ZWO 120mm-S och guidetuben är en vanlig sökare som följer med. Jag har skruvat loss själva siktet och tejpat fast kameran så den sitter stenhårt. En liten DIY lösning.
User avatar
Juicy6
Posts: 372
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: PHD2 drift align problem

Post by Juicy6 »

jeffsundin wrote: Jag började med att göra en ungefärlig polinställning ... När jag ibland lyckades kalibrera utan att något felmeddelande dök upp och jag skulle påbörja drift alignment så visade den helt galet. Det var som om jag inte ens var i närheten med polinställningen från början och inga korrigeringar förändrade detta
Troligen var din ungefärliga polinställning för dålig. PHD2:s drift alignment verktyg brukar funka fint och visar graferna "helt galet" var du nog för långt från NCP.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PHD2 drift align problem

Post by AstroFriend »

Hej Jeff,
Drift align är busenkelt när man väl fått ordning på sina rutiner, innan dess en mradröm när man står där under en stjärnklar himmel och stressar. Får att ha ett stöd skrev jag ihop en egen manual åt mig där de olika hållpunkterna noterats. Sedan skrev jag om den och la upp den på min hemsida så andra kan få nytta av den också:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/tut ... align.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Har du gjort det tidigare och fått det att fungera? Vanligaste felet brukar vara att man blandar ihop RA och DEC driften, det är bara DEC man tittar på för bägge justeringarna!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: PHD2 drift align problem

Post by jeffsundin »

Hmm, kanske var det så att polinställningen var för dålig, jag tyckte ändå att jag placerade polstjärnan ganska så rätt till, men det kanske är känsligare än så. Det var första gången jag provade detta sist jag var ute, har kollat videor på Youtube och läst på ordentligt innan, får nog ta och läsa på ännu mer hehe. Både DEC och RA visade helt tokigt, den ena gick nästan rakt upp och den andra nästan rakt ner.

Hoppas på bättre lycka inatt!
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: PHD2 drift align problem

Post by micke187 »

Kör du med eqmod också? Om du gör det kolla så att RA rate är ställd på runt 0.5.
Hade väldiga problem själv med att phd2 inte ville funka så bra innan ja fatta att den var helt felinställd.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PHD2 drift align problem

Post by AstroFriend »

Hej Jeff,
Jag har varit flera grader fel men det har inte varit något problem, jag ser inte ens polstjärnan från balkongen. Ena referensen hamnar ju rakt i söder ca 30 grader upp och den andra till öster eller väster nära horisonten, i praktiken brukar det bli kanske 15 grader ovanför. Men de skall ligga nära DEC=0 i båda fallen !

RA driften skall du inte titta på som jag skrev i förra svaret, den används inte, bara DEC!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: PHD2 drift align problem

Post by magnuslar »

Hej!

Jag fastnar för att du hade problem med kalibreringen. Är det fel på den så blir det lätt galet sen. Vad har du för inställningar för kalibrering, "calibration steps"? Jag tycker inte jag har sett att den visar det där med "max RA/DEC prevents" när man kalibrerar - vad har du för max inställningar då? Hur ser det ut om du tittar på kalibreringsdata, Tools - Review calibration data? Har du en guidelog du kan posta här, så hjälper det kanske också.

Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: PHD2 drift align problem

Post by magnuslar »

Och....det finns ju två andra polinställningsverktyg i PHD, static polar align och nåt till. Kanske värt att testa dem och se vad det ger? Drift align är ju mest noga men de andra kan hjälpa dig få mer ungefärligt rätt. Och/eller undersöka vad som är fel.

Magnus
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: PHD2 drift align problem

Post by jeffsundin »

Jag använder mig av eqmod, jag känner dock inte till att jag har rört några inställningar där gällande ra utan det bör vara standardinställningar där. Ska dubbelkolla sen så att det verkligen är 0.5 som är inställt.

När det gäller driftstjärnan man väljer så har jag vart lite lost när det gäller att välja en stjärna mot öst eller väst. Hur pass nära öst samt väst behöver stjärnan vara? I och med att ekvatorn går under horisonten precis där så är det ju ganska svårt att hålla sig precis vid DEC 0 men samtidigt direkt mot öster, hur långt ifrån kan man komma? Det viktigaste kanske är att man ligger nära 0 på DEC och inte direkt mot öster?

Jag har ställt in calibration steps på 12 och max duration på 2500 för både RA och DEC.

Bifogar bild på senaste kalibreringsdatan jag fick innan jag packade ihop. Jag minns inte om den gick igenom hela innan jag avbröt, jag vet knappt vad något av allt som står där betyder hehe. Kanske kan få fram en bättre kalibreringsdata om det strular inatt också.
Attachments
kalibreringsdata.JPG
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: PHD2 drift align problem

Post by jeffsundin »

Jag har dock ändrat lite inställningar utifrån en video jag kollade på efter detta.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: PHD2 drift align problem

Post by magnuslar »

Hej!

Kalibreringsdata ska ge två linjer som är vinkelräta mot varandra. Om jag ser rätt så har du inte det där. Jag vet inte om de sammanfaller eller om den röda liksom knappt finns....? Leta rätt på logfilen och lägg upp den så kan vi kolla. Men det där ser skumt ut.

Kalibreringssteg 12 är väl OK men vad har du ställt in för "Calibration steps"? I inställningarna, fliken Guiding. Jag har 1650 och det är rätt mycket, det beror ju på ditt guidetelekops brännvidd bland annat, och mitt är rätt långt (600 mm). Har du fel värde där funkar det inte - men då borde du få DET som felmeddelande och inte "MAX RA/DEC settings..." osv...

Men kolla vad där står. Och leta rätt på logfilen :)

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PHD2 drift align problem

Post by AstroFriend »

Hej Jeff,
Jag svarade på dina frågor några svar tidigare, du skall ligga på DEC=0, ungefär, säg +/- 10 grader. Du går så långt ned mot horisonten du kan, öst eller väst spelar ingen roll. Det blir alltså inte exakt öst eller väst, var du hamnar beror ju på var du befinner dig och hur mycket hinder som finns i vägen.

Läste du turorialen jag länkade till ovan?

Du skall inte göra kalibreringen innan du polar alignat och dent finns mycket riktigt en inställningi EQMOD, men den har mer med guidningen och kalibrering att göra, inte polar align, om det nu inte är helt galet inställt.

När du guidar, går du via ST4 kontakten eller kopplar du via datorn?

Den konstiga grafen du har där båda axlarna ligger på varandra. Kanske kan bli så när man kommer nära polstjärnan. Kalibreringen kan ibland klara sig med att man gör en gång, då gärna längs med meridianen. PHD2 räknar om guide längden för andra DEC vinklar automatiskt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: PHD2 drift align problem

Post by micke187 »

Jag kan nog garanterat säga att du inte har ra och dec speed på 0.5 för det står 0.1 i rate i bilden.
Och om du inte har ändrat något i eqmod så är default på 0.1.
Så satsar på att det är det som du har bekymmer med.
Du ligger på 1.5 arc-sekunder och följningen ska ligga lite över 15 arc-sekunder för att följningen ska gå rätt.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: PHD2 drift align problem

Post by jeffsundin »

Var ute igår igen. Det gick bättre men lyckades inte med drift align. Kalibreringen gick bättre dock. Calibration steps är på 1250. Ska lägga upp en loggfil senare under dagen.

Jag läste igenom din tutorial astrofiend, mycket bra info! Dock så står det att kalibreringen måste göras innan man börjar med drift align. Får upp ett meddelande om det när man trycker på drift. Jag kör direkt in i datorn, ingen ST4 kabel.

När jag skulle göra drift align inatt så blev allt väldigt konstigt. Ibland kunde polar alignment error ligga på 40-50 och det såg likadant ut efter justeringar. Jag fick det aldrig att hamna i en rak linje, jag var nära ett par gånger men sen när jag gjort en liten justering så kunde det se helt knasigt ut igen. Det kändes inte som att man skruvade lite och kom närmare utan det var lite huller om buller. Stog i flera timmar och försökte innan jag packade ihop.

Efter ett tag blev det fukt på speglarna och guidetuben och det blev väldigt svårt att se något i kameran.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: PHD2 drift align problem

Post by micke187 »

En sak att tänka på är att ge drift alignen tid att drifta ett tag minst 1-2minuter innan man börjar göra nya ändringar. Det kan visa mycket fel direkt i början efter en ändring men sen efter ett litet tag när driften lugnat sig så kan trendlinen bli mindre och då kan man se om det behövs göra mindre eller större ändringar. Och tänk på att göra små ändringar i taget. Du har ju också den lila ringen i bilden till hjälp för att se hur mycket du behöver förflytta.
Det kan ta lite tid o början innan man kommer igång med det. Tro mig jag och många andra har varit i samma situation som dig så har man bara lite tålamod så får du nog till det :-)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Post Reply