Behöver man....?

Utrustning och metoder.
Post Reply
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Behöver man....?

Post by Wallevarg »

1. Behöver jag kalibrera teleskopet för att använda guidning? Eller kan jag bara svänga fram mitt mål ta en stjärna och börja köra?

2. Måste min guidestjärna vara nära eller kan jag sätta guiden på vad som?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Behöver man....?

Post by ragge »

1) Inte kalibrera (?) teleskopet men polinställa monteringen.
2) Ju sämre polinställning desto mer central guidestjärna behöver du ha (för att fältrotationen som uppstår med dålig polinställning inte skall märkas så mycket). I praktiken vill du ha så bra polinställning som du kan åstadkomma. Själv klarar jag mig bra med monteringens inbyggda polsökare, där man placerar Polaris i den lilla ringen i sökaren.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Behöver man....?

Post by Wallevarg »

Oki, vad jag mena va behöver jag ställa in goto funktionen innan jag börjar guidea :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Behöver man....?

Post by Robert Habolin »

om jag försöker gissa vad du menar goto ( jag tror du menar Alignment ) så :
ja du bör ha stativet alignat innan du börjar guida :) annars blir det svårt att få teleskopet att gå dit du vill till att börja med...

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Behöver man....?

Post by Wallevarg »

Jo..
Tänkte om man kunde polinställa sen bara snabbt vrida manuellt och börja guida när jag hittat mitt mål :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Behöver man....?

Post by Datarolf »

Hej!

Min uppfattning från att använda Celestrond GoTo-monteringar (nu senast ekvatoriell AVX) är att du måste aktivera följning genom att starta upp GoTo-funktionen innan du försöker guida. Om man bara startar monteringen och sedan gör polinställningen genom att vrida på de manuella rattarna, så startar aldrig den egentliga stjärnföljningen utan teleskopets motorer står helt stilla.

Om du då siktar in dig på en stjärna manuellt och använder en så lång brännvidd (700 mm) som jag gör, så kommer stjärnorna att flytta sig över synfältet så snabbt att kalibreringen som måste göras med PHD2 inte hänger med utan spårar ur. Det går alltså inte att komma igång alls med någon guidning.

I ärlighetens namn har jag aldrig provat utan att starta upp GoTo och stjärnföljningen först, så ovanstående är ett teoretiskt resonemang. Vore kul om någon verkligen har undersökt vad som går att åstadkomma med PHD2 och vilken brännvidd det skulle fungera för. Skulle ju snabba upp en del.

Vänliga hälsningar
Rolf J
Post Reply