Fota vid zenit. problem med trails

Utrustning och metoder.
Post Reply
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Fota vid zenit. problem med trails

Post by Robert Habolin »

Har läst lite om att EQ6 verkar ha stora problem med att tracka ordentligt vid nära zenit.. nån här som märkt av det?

Jag har dragit igång med lite HA nu när det är hyfsat mörkt och får trails vid zenith på 20 min subbar. ganska ordentligt utdragna stjärnor, trots Polinställning är perfekt och PHD guiding visar superfin graph. ändå så blir det utdragna stjärnor... och vinkeln på utdragning roterar per sub så helt klart tracking issue.

kan det va balans? om det är det borde väl PHD få jobba som fan, men guiding är riktigt stabil. Har inte varit med om detta innan så lite lost..

flex skulle det ju kunna vara, men då hade ju det blivit trails på andra delar av himlen, vilket det inte blir. utan bara nära zenith.

grymt irriterande.. fin himmel här nu! får fantastiska subbar annars..

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Fota vid zenit. problem med trails

Post by ragge »

Håller med om hur irriterande sådant kan vara, jag har ägnat mycket tid åt det problemet. Ju längre exponeringstid desto större drift. Men det var lättast att konstatera när jag tog relativt korta exponeringar med lång paus mellan dessa (10-20 minuter). Då såg jag tydligt att något icke önskvärt hade hänt mellan exponeringarna - trots att guidekameran inte "hade märkt något".
I mitt fall var det flex, troligen även för dig. Som jag förstår så kan det sitta på tre ställen:
- Primärspegeln rör sig ("Mirror Flop")
- Guidetuben (eller guidekameran i tuben) flexar
- Huvudkameran rör sig i fokuseraren (eller fokuserarens dragtub rör sig i fokuseraren).
Det luriga med de här felen är att de varierar kraftigt beroende på hur tuben pekar. Jag såg tex att i vissa riktningar flyttade sig stjärnorna "framåt" (som om trackingen hade gått för sakta) och i andra riktningar var det tvärtom. Då insåg jag att det var flex. Efter att ha byggt om lite med placering och infästning av guidetuben plus en flex killer till kameran så blev det extremt mycket bättre. 2000 mm fokallängd med 10 minuter är inget problem.
kamerafäste.jpg
Nackdelen är att jag givetvis måste lossa insexskruven när jag fokuserar om, men det är det värt.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Fota vid zenit. problem med trails

Post by Corpze »

Jag har märkt det med min ASA DDM85 också, trots bra modeller tror jag det beror på de små rörelserna och att det pekar rätt upp.
Jag tror att det är en kombination av att det blir ”viktlöst” och andra parametrar som gör detta.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Fota vid zenit. problem med trails

Post by Robert Habolin »

det är så märkligt.. varje gång jag gör en ny kalibrering i PHD så får jag ok stjärnor. på första subben, men sen blir det värre och värre på följande subbar. jag testade en annan del av himlen, och inga trails alls. jag testade skifta vikten och balansen, ingen skillnad. jag testade olika settings i PHD, tex att köra Hysterisis på DEC oxo, ( normalt resist switch ) men ingen skillnad.

@ragge, tror du verkligen det är flex? min guide tub sitter ju PÅ main tuben. i den lilla finder bracket, hårt åtskruvad, går inte att rucka på på nått sätt... så väldigt få delar som skulle kunna "flexa" och aldrig haft nått flex innan. detta är ett nytt problem. ALLTID dessa nya problem.. smh.


jag har haft liknande problem, men då har det varit pol-inställ. nu är polen inom 2 arc sec när man mäter den i PHD, vilket är väldigt bra.

om jag kör UTAN guidning helt, så får jag drift på stjärnor, men i en HELT annan riktning. horisontellt utdragna stjärnor.
men när jag kör med guidning så blir stjärnorna utdragna snett uppifrån höger till ner mot vänster hörn i bilden. och helt symmetriskt över hela bilden, så helt klart drift.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Fota vid zenit. problem med trails

Post by ragge »

Robert Habolin wrote:det är så märkligt.. varje gång jag gör en ny kalibrering i PHD så får jag ok stjärnor. på första subben, men sen blir det värre och värre på följande subbar. jag testade en annan del av himlen, och inga trails alls. jag testade skifta vikten och balansen, ingen skillnad. jag testade olika settings i PHD, tex att köra Hysterisis på DEC oxo, ( normalt resist switch ) men ingen skillnad.

@ragge, tror du verkligen det är flex? min guide tub sitter ju PÅ main tuben. i den lilla finder bracket, hårt åtskruvad, går inte att rucka på på nått sätt... så väldigt få delar som skulle kunna "flexa" och aldrig haft nått flex innan. detta är ett nytt problem. ALLTID dessa nya problem.. smh.

jag har haft liknande problem, men då har det varit pol-inställ. nu är polen inom 2 arc sec när man mäter den i PHD, vilket är väldigt bra.

om jag kör UTAN guidning helt, så får jag drift på stjärnor, men i en HELT annan riktning. horisontellt utdragna stjärnor.
men när jag kör med guidning så blir stjärnorna utdragna snett uppifrån höger till ner mot vänster hörn i bilden. och helt symmetriskt över hela bilden, så helt klart drift.
Ja, om guidekameran tycker att allt är ok medan huvudkameran ser startrails - då är det mekaniskt flex (förutsatt att det inte är fältrotation pga dålig polinställning mm). Enda undantaget är om guidekamera/mjukvara/dator har ballat ur på något vis, men det är inte troligt.

Om guidetuben + guidekamerans fäste i denna (inkl ev fokuserare där) verkligen är stabila så misstänker jag att huvudkameran/dragtuben rör sig. Eller också är det primärspegeln - i det senare fallet kan det vara off-axis guidning som är lösningen.

När du kör utan guidning kommer monteringens PE att synas, vilket är 100% i riktning RA. Kolla i tex Stellarium om riktningen stämmer med RA. Jämför riktningen på de tidigare bilderna - flex brukar vara en mix av både RA och DEC.

Tills felet är löst kan du kanske köra med kortare exponeringstider, har för mig att din kamera presterar bra även med kortare tider.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Fota vid zenit. problem med trails

Post by Robert Habolin »

om huvudkameran hade rört sig, så hade ju fokus blivit off, men det är det inte. tar jag en kort exp test bild är fokus fortf 100%.

det lutar verkligen åt flex! jag ska testa att ställa in guide kameran så att den är 100% samma som teleskop. att både kamera rotation och att samma stjärna är verkligen mitt i bullseye både på main kamera och guide. ska ju inte behövas.. men kanske kan vara boven.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Post Reply