Guidningsproblem - behöver hjälp av PHD2-expert!

Utrustning och metoder.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av PHD2-expert!

Post by magnuslar »

OK, det kanske är svårt att posta txt-filer här? Prova zip-a den framöver.

Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av PHD2-expert!

Post by magnuslar »

Hej!

Log-filer är guld värda. Tittar jag på guidningen mellan 21:33 och 21:47 (ca) så ser jag att du inte har backlash-komp. Och det här mönstret dyker upp:
Screenshot_20180922_090118.png
Jag noterar att DEC växer, det är kompensering som inte verkar påverka. Sen plötsligt dyker DEC neråt, och så kommer kompensationer, uppåt denna gång, som får DEC att gradvis stiga. När den så kommer över noll, så byter kompensationerna riktning utan att påverka DEC, förrän nästa djupdykning kommer.

Jag skulle helt klart misstänka backlash här, ganska mycket, plus att det är rätt mycket drift i DEC vilket pekar på inte så bra polinställning. Kan det ligga nåt i det?

Det som jag inte fattar är varför detta mönster dyker upp ibland men ibland inte. Å andra sidan så när du har lugna perioder så verkar du ha RMS på 1,5" eller mer. Nu känner jag inte alls din setup, men jag tycker det är mycket och undrar hur din polinställning ser ut.

DU kan kanske testa köra Guiding Assistant nästa gång, kör ca 20 min (rejält länge). Loggen från det är användbar.

Magnus
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av PHD2-expert!

Post by Datarolf »

Hej!

Stort tack Magnus för din tid att tolka min guide-log och övriga för synpunkter.

Jag har kollat mekaniken på monteringen i DEC-led noga och kan inte känna något som helst ojämnt motstånd när jag vrider runt axeln manuellt. Jag har även tittat på en äldre loggfil från några kvällar tidigare och samma beteende upprepas där, dvs först normal guidning med små utslag och sedan plötsligt våldsamma utslag i DEC som sedan repeteras cykliskt. Även utslagen i RA ökar något, men alls inte lika mycket som i DEC. Alltså precis samma som i sekvensen du avbildat.

Vad innebär det du skriver om att jag saknar backlash-komp? Är det något jag inte ställt in i PHD2 eller är det något som saknas i själva monteringen? Jag vill minnas att under kalibreringen i PHD2 dyker det upp texter om backlash men jag kan ha fel.

Jag håller gärna med om att dålig polinställning kan vara en del av orsaken. Men varför fungerar det då så bra ibland och under långa stunder? Polinställningen jag gör är mycket elementär: Jag riggar upp teleskopet med indexmarkeringarna på monteringen ställda mot varandra (dvs teleskopet ska då peka mot himmelspolen). Sedan justerar jag in polinställningen genom att centrera polstjärnan i bilden från Atik-kameran. Jag har alltså inte använt några mer avancerade rutiner för att titta på stjärnornas drift (oguidat) och sedan justera polinställningen.

Vad innebär det att jag har "RMS på 1,5" eller mer"? Har det också något med dålig polinställning att göra? Jag använder en 107 mm refraktor (700mm brännvidd) och en Atik 360EX CCD-kamera. Guidekameran är en Starlight Xpress med eget 50mm guideteleskop (162mm brännvidd) monterat på refraktorn. Guidningen görs för Celestrons ekvatoriella GoTo montering AVX (motsvarar väldigt nära Skywatcher EQ5).

Ska försöka köra Guiding Assistant nästa gång för att se vad jag då får ut för data.

Det stora mysteriet tycker jag fortfarande är varför det fungerar (hyfsat) bra ibland och sedan plötsligt dåligt. Men så är det ju med mycket annat i livet också :-)

Vänliga hälsningar
Rolf J
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av PHD2-expert!

Post by micke187 »

Det enklaste att motverka backlashen är att inte ha perfekt balans utan att ha något tyngre på motviktsidan (east heavy) och sen när du byter sida så drar du bara upp motvikterna något så teleskopsidan är tyngre då motverkar det backlashen med att motorerna får dra tyngden istället för att hamna i backlashen(glapp mellan kuggen) när man har perfekt balans. Är bara dyra high end monteringar som inte har lika mycket backlash som kan ha perfekt balans mellan teleskop och motvikt.
Och så råder ja dig att köra drift align i phd2 för att förbättra polinställningen. Det räcker inte alltid att använda sig av polsökaren när man ska fota tyvärr. I värsta fall om polinställningen är allt för dålig så kommer du få fältrotation om man kör längre exponeringar.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av PHD2-expert!

Post by magnuslar »

Hej!

Guidning är inte lätt och det är till stor hjälp tycker jag att som du gör nu, dela logfiler och prata om dem - man blir oerhört mycket klokare av att prata om det, tycker jag!

Backlash-kompensering sätter du på i PHD2, klicka på "hjärnan" och under fliken "GUidning" (tror jag) är en ruta att klicka i för det, och hur mycket du ska ha. Det här justerar PHD2 själv, men inte alltid verkar det som (??). Kör du Guiding Assistant (GA) så kommer den också att mäta backlash och informera dig om det.

RMS är medelfelet. Hur mycket man kan tolerera beror ju på vad man har för brännvidd och så, och jag har ingen aning om vad man kan förvänta sig av din montering - själv har jag en Losmandy G11. Själv har jag RMS på mellan 0,5 och 0,7 och är nöjd med det (om det inte blåser, då är det mer).

Polinställning kan du göra med PHD2 - jag tycker pol-drift är bra för en första grovinställning, och den drift alignment för att finjustera. Och ja, det tar en stund.

Det är inte uppenbart varför det funkar ibland och ibland inte. Men det kanske kan vara så att ett tag så ligger Dec ganska väl an på ena sidan, och det funkar OK att guida så länge det inte blir större utslag. Men så uppstår de där svängningarna när det så att säga påfrestas, när nånting händer som gör att det behövs större kompensering på "fel" håll. Ungefär. Men jag spekulerar här...

Mvh

Magnus
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av PHD2-expert!

Post by Datarolf »

Hej!

Tack för råd och kommentarer. Jag har definitivt lärt mig mycket av den här tråden. Som vanligt handlar det ju oftast om okunskap - jag vet att PHD2 har stora möjligheter men har ägnat för lite tid åt att lära mig det - och då är det ovärderligt att få den här typen av hjälp.

Mina slutsatser är att jag måste avsätta tid för en session enbart fokuserad på förbättrad guidning. Jag måste lära mig hur man gör en bättre polinställning och jag måste sedan köra en längre guidad sekvens med Guiding Assistant och därefter studera Guide-loggen för att försöka dra några slutsatser av den, kanske med er hjälp. Kanske är det dålig polinställning som är grundorsaken till mina svårigheter. Eller så är helt enkelt Celestron AVX-monteringen för dålig för att klara vettigt astrofoto med den tub (700mm) och storlek på CCD-kamerans sensor jag använder. AVX kostar bara runt ca 9 kkr och lär ju knappast mäta sig med t e x en Losmandy. (Att det blev AVX har mer med vikten än priset att göra - jag behöver något lätt som jag klarar att transportera till en mörk plats. AVX ska kunna bära upp till 14kg och jag lastar bara den med 4-5kg, så jag håller mig inom föreskrivna ramar.)

Jag ska läsa på lite mer om PHD2, prova och återkommer om jag kommit till någon slutsats om vad som orsakar mina problem. Än en gång - tack för hjälpen!

Vänliga hälsningar
Rolf J
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av PHD2-expert!

Post by ragge »

Jag instämmer med Micke om vikten av (!) att ha korrekt obalans i både RA (googla på "East Heavy") och DEC (valfritt front/back heavy). Detta är helt avgörande för ett bra resultat.
Monteringen du har är garanterat helt OK för den korta brännvidden du använder (700 mm).

Ang polinställning så har jag ändrat åsikt från att vara en polinställningsfundamentalist till något mer pragmatiskt. Så länge man inte kan se någon som helst fältrotation i bilderna så tycker jag inte man behöver mer noggranna metoder (förutsett att man guidar) - det tar bara tid från fotandet. Själv lägger jag c:a en minut på hela proceduren med att få Polaris i rätt position i polsökarens markering. Förutsatt att guidestjärnan ligger hyfsat nära motivet som jag fotar så funkar det jättebra tycker jag.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av PHD2-expert!

Post by SvenP »

Spännande och intressant att följa inläggen om guidningsproblemen. Jag har själv en AVX och har upplevt liknande problem även om jag fortfarande bara är på övningsstadiet. Jag har dock grunnat på om inte ytterligare en faktor kan påverka guidningen och de problem som uppstår. Vid ett "lagom" fel i polställningen så kommer justeringen i deklination bara att behöva ske åt ett håll. Förändringshastigheten i deklinationsavvikelsen är dock inte konstant över hela himlavalvet och någonstans byter den riktning, inte nödvändigtvis bara vid meridianpassage. Jag tänker då så här:
Om jag projicerar mitt hyfsat polställda teleskops "ekvator" på himlavalvet så kommer den inte att vara parallell med himmelsekvatorn, så bra kan man inte ställa in. Mitt teleskops projicerade "ekvator" kommer rimligen att någonstans skära himmelsekvatorn och ju längre bort man är från denna skärningspunkt i sin observation ju större blir förändringshastigheten i deklination, RA påverkas förstås också. Är man nära denna punkt kan man få problem med backlash-effekter i deklination tänker jag och är man långt därifrån blir korrigeringarna rätt stora i deklination men bara i en riktning.
Men jag kanske tänker fel, eller någon kanske har räknat på detta med lämpliga transformationsmatriser och kommit fram till att effekterna är små eller försumbara.

/SvenP
Post Reply