Guidningsproblem - behöver hjälp av PHD2-expert!

Utrustning och metoder.
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Guidningsproblem - behöver hjälp av PHD2-expert!

Post by Datarolf »

Hej!
Jag ber om hjälp med min trilskande PHD2-guidning som jag använder för min 107 mm refraktor (700mm brännvidd) och en Atik 360EX CCD-kamera. Guidekameran är en Starlight Xpress med eget 50mm guideteleskop monterat på refraktorn. Guidningen görs för Celestrons ekvatoriella GoTo montering AVX.

Jag har använt PHD2 flera år med goda resultat både med DSLR och nu med CCD-kamera. Det som frustrerar mig är att jag efter genomförd kalibrering i PHD2 kan ta en exponering med bra (perfekt?) resultat och sedan blir nästa exponering helt kass. Jag gör en ny kalibrering, kan ta en bra bild igen, och sedan går det fel med nästa bild.

Nedan är två exempel på 60s exponeringar tagna i går kväll, helt obehandlade, förutom att de är stretchade till synlighet i Pixinsight. Den första direkt efter kalibrering och nästa ca 90 s senare.

Image

Image

Det var i princip vindstilla och jag kan utesluta alla vibrationer från svängande kablar eller rörelser i närheten av stativet. Eftersom bilderna kan bli OK ibland så är jag övertygad om att detta har något med PHD2 och kalibreringen att göra. Särskilt som PHD2 lämnar varningsmeddelande "This calibration data is substantially different from the previous calibration." trots att jag hela tiden har siktat på samma objekt (M33).

Är det någon som stött på ett liknande problem och vet någon inställning i PHD2 jag borde förändra? Jag har redan korrekta värden för kamera och teleskop inlagda i programmet. Jag har också provat att rotera guidekameran för att få ett annat perspektiv på guidningen, men det hjälpte inte heller.

Med förhoppning om lite goda råd,
Rolf J
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av PHD2-expert!

Post by magnuslar »

Hej!

Har du guideloggen från PHD2 också? Den brukar vara väldigt informativ.

Magnus
User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av PHD2-expert!

Post by Tony »

Är det i RA eller DEC?
Tittade du på guidekurvan samtidigt?
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av PHD2-expert!

Post by micke187 »

Det första ja tänkte på är att du har mycket backlash nånstans. Och den stora rörelsen av stjärnorna måste ha märkts av i phd2 grafen ganska väl skulle ja tycka. Men är du säker på att du inte glömde sätta på guidningen vid tillfället?
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av PHD2-expert!

Post by ragge »

Den stora driften är i DEC (pga bristande polinställning) medan RA har ett litet rippel pga periodic error.
Untitled-2.jpg
Av okänd anledning har ingen guidning skett i vare sig RA eller DEC är min slutsats. Kan tyvärr inget om PHD2.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av PHD2-expert!

Post by Tony »

"Kan inget" -först och främst måste du kolla så inte DEC stod i läge "off". Men det borde du ha märkt på kurvan..?
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av PHD2-expert!

Post by magnuslar »

Det mesta av det här kan man se i guideloggen :) Jag kollar guideloggar varje gång jag fotar.

Magnus
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av PHD2-expert!

Post by Datarolf »

Hej och tack för ert engagemang!

Jag är absolut säker på att guidningen varit aktiv vid båda bilderna, men jag vet också att PHD2 kan tröttna om guidefelet är för stort, och möjligen är det detta som hänt på den andra bilden. Då hjälper det förstås att stänga av PHD2, kalibrera om och sedan ta nästa bild.

Var hittar man denna guidelog? Är det den omfattande textfilen som PHD2 lagrar upp om sina aktiviteter eller något annat? Jag har tittat i textfilen utan att begripa något, men kanske finns det något mer lättförståeligt?

Vänliga hälsningar
Rolf J
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av PHD2-expert!

Post by magnuslar »

Hej!

Japp, det är en omfattade textfil. Den lagras hos mig i en mapp som heter PHD2, och själva filen heter typiskt PHD2_GuideLog_2019--09-13-XXX.txt eller nåt liknande.

Magnus
Palm
Posts: 12
Joined: 2013-04-28 12:39:57
spamtest: JA
Location: Sandviken

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av PHD2-expert!

Post by Palm »

Hej, vill du kika själv så öppna textfilen med log-viewer appen som finns att hämta här: https://openphdguiding.org/phd2-log-viewer/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ovärderligt för felsökning eller bara för att få en vink om hur utrustningen ”mår”!

Lycka till! :good:
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av PHD2-expert!

Post by ragge »

Eftersom felet uppträder först efter att första bilden är tagen misstänker jag att det kan vara kopplat till att dithering kan vara inblandat (oavsiktligt och med katastrofalt resultat pga något okänt fel).

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av PHD2-expert!

Post by Datarolf »

Hej!

Än en gång stort tack för svar och tips. Log-viewern var ju mycket bättre än att titta på en massa obegripliga siffror i textfilen - Tack för den länken.

Jag får analysera vad den säger mig när jag lärt mig mer om hur man använder den, men redan på detta elementära stadium ser jag ju att något verkar gå rejält fel en bit in i guidningssekvensen, se bilden nedan. Här har felet inträffat en stund efter kalibreringen, så jag får ta tillbaka det jag sade om att det bara gick att få en bra bild direkt efter genomförd kalibrering. Annars var det ju ett bra tänk Ragnar att detta kunde ha något med dithering att göra.

Här är bilden av en guidad sekvens. Finns det något ni redan nu kan säga om vad som kan ha inträffat efter kl 22:06?

Image

Vänliga hälsningar
Rolf J
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av PHD2-expert!

Post by magnuslar »

Hej!

Ja där var lite mer info. Posta gärna själva filen också!!

Från bilden ser det ju ut som att nånting händer i DEC - det kommer ett utslag i RA men som jag ser det kommer det strax efter. Vindpustar och liknande brukar ge utslag i både DEC och RA samtidigt. Jag skulle misstänka nåt mekaniskt här. Vore det backlash t ex, skulle det växa sakta och det skulle vara många försök till justering från PHD2 som inte gav utslag förrän efter ett tag. Här kommer det stort och plötsligt, och sen korrigeras det ganska snabbt, men i steg förstås. Sen kommer det fler såna utslag. Ja, kan det finnas nåt mekaniskt som påverkar här? Kablar som hänger?

Magnus
User avatar
rudibr
Posts: 144
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av PHD2-expert!

Post by rudibr »

Jeg havde for nogle år siden et næsten identisk problem på dec aksen, på en EQ-5 af ældre dato. Da hjalp det adskille, rense og smørre (superlube) monteringen.
Jeg gætter også på at det er noget mekanisk, og måske som i mit tilfælde, at friktionen er varierende.
Du kan prøve at fjerne teleskop og kontravægt og så løsne dec kobling, tag så fat i kontravægt stang og drej den 360° rundt. Det skal føles helt ensartet og uden “bump”.
/Rudi
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av PHD2-expert!

Post by Datarolf »

Hej!

Här är ett försök att skapa en länk där själva textfilsversionen av Guideloggen kan hämtas:

http://www.hal1.se/Rolfs_web/Temporary_ ... deLog1.txt

Jag ska se över monteringens mekanik som du föreslår rudibr. Kablar och vind kan nog uteslutas, jag har kollat detta extra noga. Så då återstår bara ju mekaniska problem med själva monteringen. Får prova detta närmare.

Vänliga hälsningar
Rolf J
Post Reply