Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 3

Utrustning och metoder.
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 3

Post by Datarolf »

Jag har fortsatt analysen av mina PHD2 loggfiler och tack vara de utmärkta länkarna i inlägget från Anders ovan har jag kanske blivit lite klokare. Här är ett avsnitt av loggen från ett tillfälle två dagar senare än det jag visade ovan, och nu bättre uppförstorat.

Image

Här ser man både avvikelsen och korrektionspulserna. Nog är det väl ett ganska tydligt exempel på något slags besvärligt backlash när guidningen ska byta riktning i Dec? Synpunkter mottas som vanligt tacksamt!

/Rolf J
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 3

Post by ragge »

Jag tycker fortfarande att det ser ut som för tight justering av DEC-kuggarna. Grundtips : Gör köld-testen som jag föreslog några inlägg tidigare. Se till att glappet är tydligt i kallt tillstånd, under hela varvet (360 grader).

Skulle detta visa sig vara fel spår blir obalansen i DEC nästa område att analysera. Prova då med obalansen åt andra hållet i stället (fram- resp bak-tung). Du behöver inte flytta tuben i ringarna, ta i stället en spännrem och fäst en lagom tyngd som du kan flytta utefter tubens längd.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
dragneg
Posts: 79
Joined: 2016-09-05 16:55:40
spamtest: JA
Contact:

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 3

Post by dragneg »

Spännande! Kurvan är väldigt regelbunden men spikarna i senaste bilden går åt motsatta hållet jämfört förra bilden. Vad är ändrat? Sida av meridianen?

Låt PHD2 mäta monteringens backlash med Guiding Assistant. Då får du veta precis hur stort det är... Kör GA 10-15 minuter så hinner du även få med monteringens periodiska fel i RA.


Om du skriver ett inlägg på PHD2-forum och skickar med logg-filen så kommer du säkert få ett snabbt svar av Andy Galosso eller Bruce Waddington. De är jätteduktiga och tolkar loggarna lika lätt som jag knyter skorna.

https://groups.google.com/forum/?fromgr ... hd-guiding" onclick="window.open(this.href);return false;

/anders
Anders Gengård, Partille
https://flic.kr/s/aHsmpbZkJ5
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 3

Post by Datarolf »

Hej!

Tack för återkopplingen. Jag ska absolut köra Guiding Assistant, bara det blir stjärnklart igen. Tyvärr går det ju inte att simulera stjärnhimmel att guida mot inne i garaget med en fastskruvad taklampa :-)

Att spikarna blir åt andra hållet beror med stor sannolikhet på att i den första sekvensen guidade jag på en stjärna klart öster om Meridianen och i den andra på en stjärna klart väster om Meridianen, så Dec hade väl bytt riktning. Verkar alltså som om spikarna alltid uppträder i en och samma riktning av drivningen, om jag förstår det korrekt.

Ska också prova Ragges tips om att balansera om vikten längs tuben för att se vad som händer då. Återkommer när jag har mer resultat och ska förstås också kontakta PHD Forum, bara jag känner mig kompetent nog att ställa en vettig fråga och förklara hur jag gjort.

Vänliga hälsningar
Rolf J
User avatar
dragneg
Posts: 79
Joined: 2016-09-05 16:55:40
spamtest: JA
Contact:

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 3

Post by dragneg »

Kanske stämmer min teori från förra veckan om spikar och spänning, eftersom spikarna vänder riktning när du byter öst mot väst? Spontant tycker jag annars att backlash borde se ungefär likadan ut på båda sidor.

Personligen tror jag på att balansera så exakt som möjligt innan du vet var felet ligger. Detta för att se hur monteringen i sig uppför sig med så få variabler som möjligt. För vissa fel kan nog därefter en viss obalans visa sig hjälpa.

Ifall din montering kärvar i DEC och bygger upp spänningar som ger spikarna då de släpper, kan möjligen obalans hjälpa något men det är nog inte riktigt rätt sätt att angripa problemet. Som Ragnar skriver, så kanske felet är för hårt spända drev och då är det dumt att öka belastningen på dom ytterligare.



Jag var lite missnöjd med hur min CGEM skötte sig i RA. Jag hade läst att man skulle balansera ”east heavy” vilket jag gjorde (kanske för mycket) och jag kunde inte begripa varför kurvan såg ut som den gjorde. I PHD-forum fick jag många bra råd, bland annat att balansera så noga som möjligt. Det minskade mina problem betydligt.

/anders
Anders Gengård, Partille
https://flic.kr/s/aHsmpbZkJ5
User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 3

Post by Tony »

Frågan är om det är dec eller ra som är problemet.
Börja med att sätta guidningen i läge "off". Då guidar den enbart i ra. Deckurvan kommer då att sakta glida iväg. Finns spikarna kvar är problemet i ra. Är det spikfritt så är det dec axeln.
Kan både vara glapp eller att det går tungt.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Post Reply