Ascom/guidning

Utrustning och metoder.
Post Reply
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Ascom/guidning

Post by blomma »

Gokväll, behöver er hjälp, har haft problem med Guidning i PHD2 och blivit rekommenderad att använda Ascom plattformen istället att koppla ihop mina enheter. Tyckt att detta varit ett för stort steg för mig för jag är inte riktigt datakunnig, men nu har jag tagit mod till mig och skall försöka med er hjälp hoppas jag och diverse Youtube filmer som jag gått igenom. Har ett skywatcher EQ6 pro montering och en refraktor TS 107apo men en loadstarx2 guidekamera.
Kör kamera som är en Canon D6 mark 2 i EOS Backyard programmet.
Har laddat ner Ascom nu och även EQMOD, det verkar ha gått bra.
En första fråga är hur jag kopplar sladdarna, blir väl loadstarkamera till laptopen och även sladd från skywatcher till laptopen om jag förstår rätt. Ingen sladd däremmellan, är det ok ?
Sedan blir det väl till att hitta rätt comport.
Ville bara kolla så jag börjar rätt med sladdarna
Fortsättning följer, hoppas någon kan guida mig om detta..

Peter
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Ascom/guidning

Post by Datarolf »

Hej Peter!

Spännande, du har samma montering, tub och guidekamera som jag har och jag kör numera utan kabel mellan guidekamera och montering, dock använder jag inte EQMOD så där kan jag inte bistå.

* Koppla guidekameran till den dator du använder för PHD2 med lämplig USB-kabel
* Koppla samma dator till EQ6 Pro monteringen med annan kabel, se nedan.
* I PHD2 under symbolen "Connection" som du använder för att aktivera guidekamerans koppling till PHD2, välj den anslutningsform du använder till monteringen - dvs det ska inte stå "on camera" där.

Du behöver alltså ingen fysisk (tele)kabel mellan guidekameran och monteringen med denna setup.

När det gäller anslutning av dator till EQ6 Pro monteringen finns två alternativ:
1) Installera EQMOD på datorn och skaffa en EQMOD-kabel med USB-kontakt i datorändan och Ethernetplugg som passar istället för handkontrollen i monteringen. Ta bort handkontrollen och använd EQMOD istället. Detta ska vara möjligt, men som sagt inte provat av mig.
2) Installera enbart ASCOM och drivrutinen för EQ6 teleskopet på datorn och skaffa en kabel med USB till serial plugg i ena änden (kopplas till datorns USB-port) och med telejack i andra änden som kopplas in på undersidan av handkontrollen. Det är så jag kör eftersom jag då kan göra GoTo-alignment med handkontrollen och sedan låta Sequence Generator Pro på datorn ta över kontrollen av monteringen.

Lycka till!

Rolf J
Post Reply