Drift vid guidning

Utrustning och metoder.
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Drift vid guidning

Post by gost »

Igår försökte jag ta lite bilder på M57. Problem uppstod då jag tog 5 minuters subbar. Då förflyttade sig stjärnorna i den riktning jag visat med pilen. Kameran var monterad så att uppe och nere i bilden är i linje med OTA. När jag tittade på loggen för PHD så vandrade DEC-kurvan upp från RA-kurvan, sakta men säkert. Startade jag om guidningen så började dom samlade igen och sedan började DEC-vandringen om igen.

Är det dålig polinställning som kan vara orsaken?

OTA: 6" reflektor 762mm + 2x barlow = 1524mm
Kamera: Meade DSI II Pro
Montering: Celestron CGEM
Attachments
M57_Movement.jpg
M57_Movement.jpg (19.53 KiB) Viewed 6398 times
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Drift vid guidning

Post by Cristofer »

Jag hade ungefär samma problem igår. För mig handlade det om att ena motorn inte rörde på sig vid kalibreringen av guidekameran (åt S), men PHD varnade inte för att den stod stilla, så programmet trodde att kameran var kalibrerad men rörde sig aldrig åt söder. Så stjärnan vandrade bort ganska snabbt.

Tittade runt lite på div forum och det bl a kan bero på detta:

Dålig polinställning
Dålig balansering
Kabelfel

Rörde sig teleskopet vid kalibreringen?
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Drift vid guidning

Post by Starsoft »

Eftersom guidern indikerar felet utan att åtgärda det så bör felet bero på att ingen guidning sker i DEC. Så det troligaste är ett elektriskt fel, guidningen fugerar helt enkelt inte i DEC. Men det är också lite underligt för det borde Phd ha märkt under kalibreringen, Christofer säger i och för sig att det kan bli så. Det kan väl inte vara så enkelt att guidningen är avstängd i DEC?

Rör sig stjärnorna bara i DEC? Jag hänger inte med riktigt på hur din bild är orienterad.

Om det bara är dålig poljustering men guidningen fungerar så står guidestjärnan stilla i bilden men stjärnorna runt omkring roterar runt guidestjärnan så det bör det inte vara.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Drift vid guidning

Post by gost »

Nu när du säger det så stod guidstjärnan helt stilla. Den låg på exakt samma ställe hela kvällen.
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Drift vid guidning

Post by Cristofer »

Jag hittade en gammal tråd angående ämnet.

http://astronet.alderaan.nu/phpBB3/view ... =11&t=3733

Jag tycker Mats inlägg låter intressant, att bara köra dec i en riktning om polinställningen är lite fel.


Hittade också en massa information på PHDs hemsida angående kalibrering:

http://www.stark-labs.com/help/FAQ/FAQ. ... ailing_why
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Drift vid guidning

Post by gost »

Skall testa Mats förslag vid nästa körning. Nu hade jag DEC på Auto.

Måste också se över min montering. Hade lite glapp som jag justerat, efter det låter det som monteringen går lite trögare på ett ställe.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Drift vid guidning

Post by Starsoft »

Verka bättre att se till att ha en bra poljustering. För all del så brukar det fungera bra att bara köra DEC i en riktning men det spelar ingen roll vad man hittar på om man har en dålig poljustering, då går det med hyggligt lång brännvidd ändå aldrig att ta 5 min subar utan stjärnspår.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Drift vid guidning

Post by Morgan »

Jag hade liknande problem tisdag mot onsdag då jag skulle plåta M31.
PHD visade inga fel, men när jag väl stackade bilderna så hade jag rejäla stjärnspår i min master.
Jag var tvungen att köra Translation +Rotation i Nebulosity för att få ordning på det.
// Morgan
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Drift vid guidning

Post by gost »

Kom just på en sak som känns lite pinsamt i sammanhanget. Jag glömde justera guidtuben mot huvudtuben. Nu har jag ingen aning hur långt ifrån varandra dom pekade, men jag förmodar att guidstjärnan bör ligga väldigt nära det område jag fotar? Som jag skrev tidigare så låg guidstjärnan helt stilla under hela kvällen, så med detta i åtanke är felet kanske inte så svårt att räkna ut.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Drift vid guidning

Post by Starsoft »

Jag glömde justera guidtuben mot huvudtuben

Fältrotationen blir proportionell mot avståndet till guidestjärnan och exponeringstiden så det är klart bra att ha guidestjärnan så nära fotoobjektet som det går. Om guidestjärnan står långt bort från objektet så blir också stjärnspåren rakare och det blir inte lika uppenbart att det är fältrotation det är frågan om.

Jag var tvungen att köra Translation +Rotation i Nebulosity för att få ordning på det.

Jag tror inte att det finns en perfekt polinställning så vid längre totala exponeringstider så måste man nog alltid använda programvara för stackning som hanterar translation och rotation, om inte annat så på grund av flex i systemet.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Re: Drift vid guidning

Post by gost »

Starsoft wrote:Fältrotationen blir proportionell mot avståndet till guidestjärnan och exponeringstiden så det är klart bra att ha guidestjärnan så nära fotoobjektet som det går. Om guidestjärnan står långt bort från objektet så blir också stjärnspåren rakare och det blir inte lika uppenbart att det är fältrotation det är frågan om.


Ok, så då kanske det var det som orsakade felet eftersom förflyttningen kändes väldigt rak.

Hur skall jag då tolka det faktum att DEC-kurvan flyttade sig uppåt från RA-kurvan i PHD?
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Drift vid guidning

Post by Starsoft »

Hur skall jag då tolka det faktum att DEC-kurvan flyttade sig uppåt från RA-kurvan i PHD?

Om guidern indikerar fel i DEC utan att åtgärda felet det så sker förmodligen ingen guidning i DEC (om felet är hyggligt stort) och då är det inte frågan om fältrotation utan förmodligen ett elektriskt eller ett konfigureringsfel.

Om du har ett väldigt stort glapp i DEC växeln så kan väl det eventuellt leda till bekymmer men då kan det kanske lösas om man bara guidar DEC i en riktning men det borde Phd ha registrerat under kalibreringen.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Drift vid guidning

Post by gost »

Kanske en dum fråga, men tror ni det skulle göra någon skillnad om jag körde via ST-4? Idag guidar jag med en DSI II Pro via ASCOM och handkontrollen. Är det att föredra att ha en CCD med ST-4 stöd?
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Drift vid guidning

Post by Starsoft »

tror ni det skulle göra någon skillnad om jag körde via ST-4?

Det borde inte innebära någon skillnad men att guida via ST-4 är ju enklare och rakare så det kanke kan vara att föredra, värt att prova om du har möjlighet.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Drift vid guidning

Post by gost »

Väcker den här gamla tråden till liv igen eftersom jag har samma problem fortfarande, dvs. att DEC-kurvan skenar iväg uppåt.

Monteringen är balanserad och kalibrerad med två stjärnor + indexstjärna (Celestron CGEM). Mitt guideteleskop är ett 80mm/f5 med 400mm brännvidd. Guidekamera är en Meade DSI II Pro.

Under kalibreringen så rör sig guidestjärnan i alla fyra riktningarna men under guidning så skenar DEC-kurvan direkt iväg uppåt. Jag har test med alla inställningar på DEC (Off, Auto, North, South) och den som ger lite resultat är South, då får jag en aningens planare DEC-kurva i början, men sakta drar den iväg uppåt och jag kan inte exponera 30 sek (2032mm) utan att få stjärnspår.

Jag bifogar en bild på mina inställningar jag kör med, samt en bild som visar grafen vid körning. Det är den andra kurvan som visar en guidning. Som ni ser så drar DEC-kurvan iväg uppåt väldigt brant .

Ser ni några uppenbara fel? Eller är det så att jag måste poljustera monteringen bättre?
Attachments
PHD_graph.gif
PHD_graph.gif (11.74 KiB) Viewed 6080 times
PHD.gif
PHD.gif (9.18 KiB) Viewed 6082 times
Post Reply