Backlash

Utrustning och metoder.
Post Reply
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Backlash

Post by Cristofer »

Jag tror jag vet varför mina stjärnor blir ägg, och det är backlash i Dec. När jag byter riktning i dec med handkontrollen tar det väldigt lång tid innan något händer. När jag kalibrerar guidekameran i PHD så går det bra åt norr, men när den ska köra i söder så händer det inget alls. Jag har testat ändra lite på backlash-värderna med handkontrollen, och då rör den på sig i S vid kalibrering, och guidar bitvis hyfsat bra. Men så plötsligt kör den iväg åt ena hållet och verkar inte kunna köra tillbaka.

Jag har en CGEM. Någon som vet hur man ska ställa in backlash? Ska man över huvud taget ändra dessa värden?
Min CG-5 guidar betydligt bättre än min CGEM har jag kommit fram till, och saknar i stort sett periodiskt fel. Känns inte så roligt.
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Backlash

Post by Terje »

Det är inte så att du har balanserat tubpaketet lite för bra? guidningen mår oftast bäst av att ha en aning vikt på ena sifan så den konstant ligger emot.
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Backlash

Post by Timo »

Som Terje säger, kolla först balanseringen.
Du skall ha aningen övervikt mot öster för att kuggarna skall ligga ann mot "samma sida".
Har du fortfarande lite backlash kvar så kan du använda inställningarna och ta bort det i den riktningen du har problem.
Men det bör finnas en orsak till problemet så bäst är om du hittar den.
Ibland kan der vara så simpelt som att en av sladdarna drar.
Jag hade börjat med ovanstående koll först.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Backlash

Post by Cristofer »

Timo wrote:Som Terje säger, kolla först balanseringen.
Du skall ha aningen övervikt mot öster för att kuggarna skall ligga ann mot "samma sida".
Timo


Gäller det även om backlashen är i Dec? Jag har inget problem med RA, kurvan ser fin ut där. Men då guidekameran ska kalibreras i S (som väl är Dec?) så rör den sig inte. Kör jag manuellt först åt N, och sedan ändrar håll åt S, tar det 5-6 sek innan något händer.
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Backlash

Post by Timo »

Jag läste fel, missade att det var DEC.
Kolla i PHD så att inte du har fördjöjning inställd åt det hållet i DEC.
Jag har inte använt PHD så kan inte det programmet.
Men balansering gäller även i DEC fast det har nog redan kollat.
Har själv haft problem som du beskriver och mitt fall fick jag balansera om DEC-axeln riktigt noga för att få rätt på det.
Har du kanske lagt något mer på utrustningen som du inte haft där tidigare ?
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Backlash

Post by GAIS »

Min erfarenhet med balansering är trots vad alla säger följande:

- Självklart är det viktigt, men inte SÅ viktigt - dock är det MYCKET viktigt att man ligger lite i obalans så att kuggarna alltid ligger på (som nämns tidigare - mot öster).
- Min erfarenhet säger också att DEC balanseringen är viktigare än i RA, då man inte får "hjälpen" ovan i DEC.

Nu kommer säkert många inte hålla med mig, och säkert med rätta. Lägg dock till att min erfarenhet handlar snabba teleskop, och inte om stora f10 modeller...

Lite tråkigt med din CGEM, den SKALL vara MYCKET bättre än din tidigare montering.

Tips:
- Du kan ställa in Backlash i handkontrollen (dock brukar PHD fixa allt automatiskt om monteringen är OK, inkl backlash.) Detta hjälper säkert inte nämnvärt.
- Prova PEMpro och PECträna, då får du svar... som kanske säger att din CGEM är felaktig eller du gör nått annat galet.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Backlash

Post by Timo »

"(dock brukar PHD fixa allt automatiskt om monteringen är OK, inkl backlash."

Då kanske det ovansagda är ett problem i detta fallet.

Så du är hemma nu GAIS ?
Får vi se lite bilder från USA vad det lider ?
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Post Reply