Val av guidekamera

Utrustning och metoder.
Post Reply
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Val av guidekamera

Post by mikael »

Hej! Jag funderar på att köpa en guidekamera inför nästa säsong. Min moddade toucam fungerar inte så bra :S

Finns det någon som har erfarenhet av Qcam6? Jag tänker att den kan vara rolig att använda för att fotografera planetariska nebulosor mindre djuprymdsobjekt, utöver autoguiding.

Ett alternativt är Qcam5, lite billigare, men hur jämför sig denna med Qcam6?

Och sen finns ju Orion Starshoot också.

Om någon funderar på att sälja sin guidekamera eller en mindre CCD-kamera så är jag intresserad.

Vad skulle jag behöva för tillbehör? Ett UV/IR-cut filter kanske?
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Val av guidekamera

Post by Lazze »

Jag har bara använt SSAG och tvillingen QHY5, men tittade för ett tag sen på en QHY6:a när jag funderade på att uppgradera guidekamera.
QHY6 är lite känsligare, enligt spec max 65% QE (Quantum Efficency) jämfört med 56% för QHY5, men å andra sidan är sensorn och därmed synfältet lite mindre, så det kändes hugget som stucket vilken som skulle ge flest guidestjärnor.

Fördelen med QHY6 är ju att den har en Sonysensor som har bra rykte om sig att vara lågbrusig och dessutom har den kylning som gör den lämplig för långtidsexponeringar. QHY5/SSAG är ganska brusiga. Kör jag guideexponeringar på 3s eller mer så brukar jag ta darks med dom (görs nästan automatiskt i guideprogrammet PHD) för att bli av med heta pixlar.

Med QHY5 kan man ta filmsekvenser och därmed planetbilder med programmet QGVideo. Jag vet inte om det funkar med QHY6:an.

Om du inte har någon annan guidemöjlighet så får du ju köra oguidat om du fotar med QHY6:an, men jag såg nyss en riktigt fin bild på NGC2903 tagen med en massa 10s-exponeringar så visst kan man komma långt med oguidat och korta exponeringstider. Fast då blir det förstås ganska många MB att stacka.

/Lasse
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Val av guidekamera

Post by Starsoft »

Hej Mikael

Jag har både en QCam6 och en QCam5 och är väl inte så imponerad av någon av dom men det låga priset kompenserar väl för en del av bristerna.

Som guidekamera tycker jag QCam5 vinner genom att den har en större bildsensor och att man därmed ser fler guidestjäror. Nackdelen med QCam5 är att det är en CMOS kamera som drunknar i brus redan efter ca 5 sekunder exponeringar vilket i och för sig inte är något stort problem vid guidning då exponeringstiden kanske bara ligger mellan 1-3 sekunder.

QCam6 är en kamera med Sony CCD sensor men sensorn är avsedd för videokameror och är en interlaced sensor. Interlaced utläsning av bilden gör att det blir olika exponeringstid på varannan pixelrad i bilden, ser förfärligt ut i vissa fall. QCam6 har kylning men genom att kamerahuset inte är gastätt så går kylningen inte att använda, det blir kondens på bildsensorn tämligen omgående. Så jag anser att QCam6 är helt värdelös som deep-sky kamera, som guider kan den fungera men den lider lite av den lilla bildsensorn.

Så därför rekommenderar jag QCam5 som guidekamera genom att den är billigare och har större synfält.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Val av guidekamera

Post by skafar65 »

Hej

Vill bara flika in att om du får kondens på bildsensorn Starsoft så förvarar du din kamera på fel sätt! De kylda QCam kamerorna måste förvaras i lufttäta boxar och kylas upp successivt. Starta upp kameran och låt den gå utan kylning i 5 minuter, sänk sen därefter temperaturen med 5 graders intervaller under ytterligare 10 minuter.

Denna "olägenhet" får man ta som sagt då ju priset är ett helt annat än de kameror som har hermetiskt tillslutna kammare för CCD chippet. Jag har själv använt mig av QCam kamerorna nu under ett par år och är väldigt nöjd med dom. Men som sagt, förvarar man dom fel så fungerar dom inte!

Då det gäller guidekamera så hade jag länge Starlights guider men måste säga att det var ett riktigt lyft med QCam5.an. Jag vet många här också som gått över till dom, just på grund av deras förhållandevis stora chip. Aldrig problem med att finna en guidestjärna. Att rekommendera är då även mono varianten som ju är något vassare.

Intressant att titta på nu också är Celestrons nya Stand Alone guider! http://www.astrosweden.se/nexguide-auto ... e-/19025-0

Mvh //Micke
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: Val av guidekamera

Post by mikael »

Tack för svaren. Ok, så Qcam5 verkar vinna som guider jämfört med Qcam6. Har någon erfarenhet av NexGuide Autoguider (Stand-alone)?

Jag ser dock inte några fördelar med en stand-alone guider för mig, jag måste ändå ha en nätadapter till monteringen, då kan jag lika gärna ta med min Notebook också. Jag har tänkt gå över från DSLR till CCD snart och då måste jag ha en dator med ut ändå. Det känns också kul att kunna slänga upp kurvor över guidningen och PEC i datorn.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Val av guidekamera

Post by Starsoft »

Den omständiga nödlösning för förvaring och handhavande som handlare Skafar föreslår för att komma runt ett grundläggande designfel har jag svårt att utföra genom att min QCam6 inte har någon funktion för att reglera temperaturen på det sätt som Skafar anvisar, det går bara att sätta på eller kylningen av genom att sätta i eller dra ur 12V kontakten som används till kylfunktionen.

Hur som helst så är den ändå inte lämplig som deep-sky kamera genom att den är interlaced och använder man den till guidning så bör det inte behövas någon kylning. Jag tänker använda min som guidekamera på en off-axis guider där det handlar om lite längre exponeringstider och QCam5 därmed inte skulle fungera.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Val av guidekamera

Post by skafar65 »

Det är inget designfel. Det är ett sätt att hålla nere priset! Fungerar utmärkt som sagt då jag använt dessa kameror under ett par år!

Mvh //Micke
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Val av guidekamera

Post by Morgan »

Jag kör med en Orion Starshoot som fungerar klockrent i alla lägen.
Ingen kamera som går att plåta med men med tanke på att du även kollar på rena autoguider så kvalificerar den in i diskutionen.
// Morgan
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: Val av guidekamera

Post by mikael »

Ok, det verkar inte vara någon större skillnad mellan Qcam5 och Orion Starshoot, de har båda likadana sensorer och saknar kylning. Jag kommer troligtvis att satsa på en Qcam5 till nästa säsong, eftersom den är billigare, eller om jag hittar något begagnat.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Val av guidekamera

Post by anivision »

QHY5, Qcam5, AlCCD5 och orion starhoot är alla i grunden samma kamera. Jag tror att orions variant skiljer sig lite från dom andra då den har en egen firmware vilket skulle göra att den kräver egna drivrutiner. Som jag har fattat det så kan dom andra alla använda samma drivisar. Jag är lite osäker här men det är så jag uppfattat det. Jag använder dock AlCCD5 med Qcams 64-bits drivrutiner till windows 7 och det fungerar utmärkt.
Post Reply