Autoguider vill inte funka

Utrustning och metoder.
Post Reply
Magnus_Dahlgren
Posts: 44
Joined: 2012-01-27 21:35:17
spamtest: JA
Location: Onsala

Autoguider vill inte funka

Post by Magnus_Dahlgren »

Hej
kör just nu autouidning för första gången (eller snarare försöker).Har anslagnus
utit qhy5 guidekamera till dator , startat phd, på bildern I PHD ser jag en guidestjärna, markerar den och försöker starta guidning, men phd säger nåt i stil med saterated guide star, har provat ändra exponeringstid för qhy5 men det verkar inte påverka. måste man sätta någon mode i heq5 goto för att det skall funka?
tacksam för svar /
Magnus i fält :D
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: Autoguider vill inte funka

Post by mikael »

Jag hade också problem med heq5 och qhy5 i början, men för mig så hittade datorn inte kameran. Efter att ha installerat andra drivrutiner (inte de som kom med kameran) så fungerade det.

Kolla så att du har "on-camera" som val under "mount" och väljer "ASCOM v5 Camera" när du ansluter kameran.

Lycka till!
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Magnus_Dahlgren
Posts: 44
Joined: 2012-01-27 21:35:17
spamtest: JA
Location: Onsala

Re: Autoguider vill inte funka

Post by Magnus_Dahlgren »

Jag har "on camera" valt i phd och jag kan sr
e en guidestjärna som jag markerar i PHD, men var var väljer jag "ASCOM5 Camera"?
/Magnus
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: Autoguider vill inte funka

Post by mikael »

Lite sent för svar nu kanske men du väljer "ASCOM v5 Camera" i menyn som ploppar upp när du klickar på kameraikonen för att ansluta kameran.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Autoguider vill inte funka

Post by gunnar »

Hej Magnus,
Jag guidar med QHY5v-M och phd. I mitt fall väljer jag "Ascom(late)Camera" i menyn som ploppar upp när du klickar på kameraikonen för att ansluta kameran. Sedan "CMOS QHY5V" Camera i nästa fönster som öppnas upp. "On Camera" som val under mount.

Viktigt också är att ställa focus på guidekameran. Välj inte en stor blaffig stjärna utan tag en av dom lite mindre om du kan och se om det blir bättre. Berätta hur det går!

Gunnar
Magnus_Dahlgren
Posts: 44
Joined: 2012-01-27 21:35:17
spamtest: JA
Location: Onsala

Re: Autoguider vill inte funka

Post by Magnus_Dahlgren »

phd.png
phd.png (221.27 KiB) Viewed 4630 times
Hej igen,
Fick det aldrig att funka igår, kanske berodde det på en dålig polinställning hade en del drift? Jag tror jag valde alternativet "Ascom late Camera" Men jag tänker försöka under dagen inomhus med en "simulerad" stjärna bakom ett kameraobjektiv. Jag kör OAG så jag har 1000 mm brännvidd . Så här såg skärmen ut igår. Det gick bra under kalibreringen tills stjärnan nådde kanten på den gröna rektangeln, sedan sa den "star saturated" i nästan varje frame och stjärnan drev ner åt vänster.

Edit: stjärnan jag försökte guida på ligger strax nedanför den gröna rektangelns nedre vänstra hörn. Fokus är nog inte exakt och jag såg att det var mycket koma, ligger ute i periferin på strålgången. Borde det gått att guida på denna tror ni?
Magnus_Dahlgren
Posts: 44
Joined: 2012-01-27 21:35:17
spamtest: JA
Location: Onsala

Re: Autoguider vill inte funka

Post by Magnus_Dahlgren »

Nu funkar det :D ..
Tror det var en lite för stor stjärna sist. Den jag hittade idag gick klockrent genom kalibrering och nu har den trackat i några minuter. tog en exponering , men såg knappt något på skärmen, tittade upp och såg att höga moln börjat svepa in. Suck är det alltid så här med astronomi?
:D

Tack för tipsen..

/Magnus
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Autoguider vill inte funka

Post by glappkaeft »

Hej jag såg dit meddelande igår men han inte svara på det på en gång (har bara obsat eller sovit sedan dess).

Ett inte använda saturerade stjärnor är en central del i hur PHD (och många andra guideprogram) fungerar. För att kunna mäta stjärnans centrum med bättre noggranhet än en pixel så måste den kunna matcha nån typ av en Gausskurva till guidestjärnan, integrara över stjärnan eller dyl. för att hitta stjärnans centroidpunkt. Om stjärnan är saturerad så går inte det och PHD tycker då att man ska ta en annan stjärna i.s.t.
Den jag hittade idag gick klockrent genom kalibrering och nu har den trackat i några minuter. tog en exponering , men såg knappt något på skärmen, tittade upp och såg att höga moln börjat svepa in. Suck är det alltid så här med astronomi?
Ja, förvånansvärt ofta.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Post Reply