Synguider inställnignar

Utrustning och metoder.
Post Reply
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Synguider inställnignar

Post by Corpze »

Hej, har precis fått min synguider och mitt SW st 102 guideteleskop, hann göra i ordning fokus och ett par-focalokular... men jag har lite funderingar kring inställningarna på teleskopet, skall man ha 1.0 i guidespeed på monteringen (neq6 pro synscan) hur noga är det att man ställer in alignment på synguidernså "stardriften" följer antingen RA eller DEC-axeln på hårkorset på displayen?

Har ni som använt synguidern (nexguide?) märkt av att den ställer in noise-leveln själv? bugg troligtvis?

Vad kör ni för inställningar i övrigt på guidern? eller är alla stjärnor så pass olika? Brightness skall ligga så nära 10 som möjligt vad jag förstod, med så kort exponeringstid som möjligt och med så högt värde på noise-leveln som möjligt också?

Tackar på förhand :D
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Synguider inställnignar

Post by Corpze »

igår provade jag på nytt med mycket lyckad utgång, eftersom det fortfarande är relativt ljust nu så var mars ett bra försöksobjekt, så mars rattades in (utan polinställning öht.) så den försvann ut ur bild ganska fort när jag skulle ställa in synguidern så "stjärnan" (i det här fallet en planet) driftar längs med valfri axel på hårkorset på displayen (antar för att underlätta styrningen av monteringen), den låste fint på mars med 15-22 i brightness, läge 7 på noise,8 i exp. och jag tog en provbild på iso 100 i 5 minuter och bilden blev knivskarp :D (om man bortser från sjukt överexponerad mars då förståss)

så nu är den alltså up and running, så om man funderar på att köpa en sådan kan jag rekomendera denna, men man måste följa anvisnignarna i manualen till pricka tror jag, men jag blev imponerad över hur exakt den styrde trots avsaknaden av polinställning (för ljust för att se polaris).
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Synguider inställnignar

Post by Corpze »

Nu har jag stött på patrull igen, jag nåt fokus och har fått igång guidningen så jag vet att jag fått prylarna att fungera, dock är det mkt svårt att finna en stjärna att guida på, är detta pga av att chippet är så pass litet i den kameran? Går det på något vis att nå "field of wiev" på hela chippet eller blir det problem med fokus då? Använder ST102 som guideteleskop
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Synguider inställnignar

Post by stoffe »

Du kanske behöver ha en fokalreducerare?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Balboa
Posts: 10
Joined: 2012-10-17 14:30:02
spamtest: JA

Re: Synguider inställnignar

Post by Balboa »

hur ser man när det är fokus på displayen,
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Synguider inställnignar

Post by Corpze »

Finns det fokalreducerare till st102?

För att få fokus gör man såhär; Ställ in en stjärna exakt mitt i synfältet med ett vanligt okular, ta ur okularet, sätt i guidern, nu skall du försöka få stjärnan så liten som möjligt i displayen (om du hittar den i displayen då chippet är väldigt litet som sagt var), när stjärnan är så liten du kan få den i displayen så skall du zooma in till iaf steg 3 på guidern, och få stjärnan så liten det bara går nu också, nu skall du inte röra fokusratten öht. utan stoppa i okularet och nå fokus genom att föra okularet in och ut i diagonalen tills du hittar fokus, när du gjort det skall du låsa fast en "parfocal"-ring där den har fokus, på så sätt slipper man fokuserna med guidern i, utan det räcker att hitta en stjärna med det redan injusterade okularet.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply