barn door tracker

Utrustning och metoder.
Post Reply
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

barn door tracker

Post by tqila »

tänkte bygga mig en barn door tracker men har inte lyckats hitta någon bra information på internet om hur den skall byggas och vad jag behöver för att bygga den.

så skulle vara tacksam om någon kunde tipsa mig om någon bra sida eller bra ritningar osv.
gärna på svenska!


eller det kanske t.om är så att någon inte längre använder sin barn door tracker och kan tänkas sälja den? :)
Nexstar 127 SLT
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: barn door tracker

Post by Peter R »

Hej Marcus,

Min tracker är enkelarm och absolut av enklaste snitt.
Just nu ligger den i en låda på vinden så jag har lite svårt att gräva fram den.
Alla barndoors fungerar enligt en väldigt enkel princip. Sedan kan man komplicera konstruktionen i det oändliga för att uppnå högra precision.
Men om du väljer att som jag bygga en enkel modell så räcker det för flera minuters exponering med en normaloptik och är klar på en eftermiddag och dessutom till en väldigt låg kostnad:

Jag har förberett en skiss som förklarar (hoppas jag) grundprincipen. Det är allt jag hinner med just nu.

Jorden roterar runt sin polaxel på 23 timmar 56 minuter men det är lättare att räkna och utföra om man rundar av till 24 timmar, som vårt normala soldygn. (skiss 1).
Man bygger då en konstruktion som också roterar runt polaxeln på 24 timmar men i motsatt riktning för att upphäva den synliga rotationen och få punktformiga stjärnor (skiss 2). Den axeln ska i stort sett peka mot polstjärnan.
Sedd uppifrån blir det en platta som kan snurra ett varv på 24 timmar vinkelrätt mot polaxeln. På den fäster man en kamera som kan orienteras mot valfritt område på stjärnhimmeln, t.ex med hjälp av en liten fotografisk kulled (skiss 3)
Eftersom det är onödigt att bygga en stor platta som kan snurra ett helt varv, nöjer man sig med ett segment som klarar några minuter. (skiss 4).

Drivningen kan vara en gängad bult som skjuter på en arm på vilken kulleden med kameran är fastsatt.

Det enklaste är att utgå från att bulten ska rotera med 1 varv per minut. Då kan man sätta fast en vev i bulten och vrida den i takt med sekundvisaren på en vanlig klocka.
Om gängans stegring är 1mm så betyder det att varje varv kommer armen att skjutas fram 1 mm och vi kan utgå från det i räkneexemplet:

Då gör man en beräkning på avståndet mellan polaxeln och punkten där bulten skjuter på armen.
På 24 timmar ska den göra ett helt varv, dvs 360°.
På 1 timme ska den rotera 360 / 24 = 15°
På en minut ska den rotera 15 / 60 = 0,25° och det ska motsvara 1mm.
De trigonometriska funktionerna säger att sinus för vinkeln = motstående katet delat med hypotenusan eller att hypotenusan = motstående katet delat med sinus för vinkeln.
I vårt räkneexempel är hypotenusan lika med avståndet mellan polaxeln och punkten där bulten skjuter på armen.
Kateten är lika med 1mm och vinkeln är 0,25°.

Hypotenusan = 1 / sin 0,25° = 1 / 0,0043633… = 229 mm eller ungefär 23 cm

Där har du altså avståndet mellan polaxeln och punkten där bulten trycker på armen. (skiss 5)
Om bulten skulle ha en gänga med en stegring på 1,5 mm i stället så blir avståndet också multiplicerat med 1,5 dvs 344 mm osv.

Det här är naturligtvis en approximation eftersom bulten drar rakt, tangentiellt mot rotationen. Den drar altså korrekt i några minuter men sedan blir felet större och större.
Det är väl också därför du hittar väldigt komplicerade lösningar på nätet som ska motverka detta fel.
Jag tycker att det är onödigt för idén med en barndoor tracker är enligt mig att den ska vara enkel och precisionen är tillräcklig för att få vackra bilder av natthimmeln.

Jag ska nämna också att jag har gjort alla uträkningar här och nu så jag hoppas att jag har räknat rätt. Skolmatten börjar bli lite avlägsen.
Jag hoppas att detta kan hjälpa dig på traven att komma igång. Kan jag gräva fram min ytterst enkla konstruktion så tar jag en bild och skickar till dig.

Jag bifogar en bild som jag tog på komet Hale-Bopp 1997 med min barndoor tracker. Jag tog flera olika exponeringar men denna tror jag var en 4 minuters med 300 mm teleobjektiv.
Stjärnorna har blivit aningen utdragna men kometen ser fin ut. Det kan bero på lite dålig polinställning eller helt enkelt på den långa exponeringstiden. Det motsvara ju trotts allt 24 minuter med en 50 mm normaloptik.
Bilden är tagen på diafilm och sedan inskannad

Lycka till

/*Peter R
Barn door tracker-02.jpg
Barn door tracker-02.jpg (209.08 KiB) Viewed 4708 times
Barn door tracker-03.jpg
Barn door tracker-03.jpg (67.6 KiB) Viewed 4708 times
Hale Bopp.jpg
Hale Bopp.jpg (457.73 KiB) Viewed 4708 times
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: barn door tracker

Post by Peter R »

En snabbskiss ur minnet av hur min konstruktion ser ut.
Under bottenplattan har jag satt en stativgänga så att det går att sätta hela konstruktionen på ett stativ alternativt ställer man den på ett stadigt horisontellt underlag, exempelvis ett bord.
Jag glömde skriva på skissen att när man är klar med fotandet så låser man upp fönsterspärrarna och fäller ihop hela konstruktionen till ett platt paket som inte tar så mycket plats i ryggsäcken.

/*Peter R
Barndoor skiss L.jpg
Barndoor skiss L.jpg (89.04 KiB) Viewed 4693 times
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: barn door tracker

Post by tqila »

tack peter för all din hjälp!

nu skall här byggas och fotas :)

och tack bjorne för alla länkar
Nexstar 127 SLT
Post Reply