Råd om autoguidning

Utrustning och metoder.
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Råd om autoguidning

Post by gunnar »

Hej
Jag har också en förlängning på mitt guideteleskop för att nå fokus med guide kameran. Jag skruvade ur barlowlinsen från den billiga barlow som medföljde teleskopet och använder den tomma barlowen utan lins som förlängningsadapter.

Mvh
Gunnar
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: Råd om autoguidning

Post by HanssonJ »

Tompa wrote:Hej,
du når inte fokus om du sätter in kameran direkt i teleskopet. Jag har ett likadant guideteleskop och en sån här adapter mellan teleskopet och min kamera (Qcam5):
http://www.teleskop-service.se/sv/tillb ... -35mm.html

Med denna adapter når jag fokus, med lite marginal.

Mvh,
Tomas W
Kör också med samma grejer. Du behöver ha en förlängningshylsa för att nå fokus. Sedan är det inga problem.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
Lekis
Posts: 50
Joined: 2011-10-23 09:48:33
spamtest: JA
Location: Enköping

Re: Råd om autoguidning

Post by Lekis »

Tack för tipsen med förlängningshylsa. Jag har testat lite till i dagsljus. Det verkar som om det blir kontrastrikare med en diagonal monterad, än med kameran direkt i "röret". Jag har nu lyckats se några trädgrenar 100-150 meter bort, men kontrasten är ju inte så bra så man ser egentligen bara svaga konturer. Jag förmodar att det är normalt?

Det börjar bli dags att ställa ut grejorna :D

Hoppas att jag får till det ikväll. Hm, jag menar guidningen förstås. :)

/Kåre
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Råd om autoguidning

Post by Lazze »

Hej, det borde gå att få skarpare än bara grenkonturer även om det är svårt att få det riktigt helskarpt. En refraktor och en diagonal brukar funka men det finns en liten riskt att det blir för mycket förlängning också.

Men en fördel med fullmånen är att det går att prova sig fram även kvällstid, så om du fortsätter prova med låg gain och kort exponeringstid på den så kanske det går lättare.

Mvh
Lasse
Lekis
Posts: 50
Joined: 2011-10-23 09:48:33
spamtest: JA
Location: Enköping

Re: Råd om autoguidning

Post by Lekis »

Inne igen efter två timmar i kylan (man är inte van).

Lyckades med att få fokus med en diagonal monterad. Är dock lite fundersam eftersom jag tyckte att stjärnorna föreföll vara ljusstarka till att börja med, för att sedan bli mer matta och svåra att se på skärmen. Lite knepigt så här i början eftersom man inte riktigt vet hur det skall se ut när det är rätt. Blev också lite förvirrad och hade svårt att "känna igen mig" på stjärnhimlen genom kameran. Blev inte riktigt klok på hur kameran skall vridas för att "det skall gå åt rätt håll" :)

Nåja, en liten bit till på vägen blev det ikväll innan tårna frös till is. Passade på att prova de egentillverkade värmebanden också. En hel del frost hann det bli på grejorna, men vad jag kunde se höll värmebanden rent på linsen och spegeln.

Ha en bra kväll!

/Kåre
Post Reply