Fråga om PEC

Utrustning och metoder.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Fråga om PEC

Post by Peter R »

Hej,
Jag har beställt en iOptron ieq45-montering av ett franskt företag som mot en extraavgift utför en modifiering av drivsnäckan och garanterar en PEC på max ±8" peak to peak. Omodifierat kan den lätt ligga på det dubbla eller mera.
Här visar de upp exempel på hur det kan se ut före och efter modifieringen: http://www.m42optic.fr/pro/catalog/prod ... 3d1905a4f0 . Kurvorna verkar mycket mjuka.

Jag har nu fått en kurva skickad till mig efter modifieringen av min montering och den visar på ungefär ±7" peak to peak vilket i sig låter bra. Men den har inte samma mjukhet som den på hemsidan utan uppvisar ett högfrekvent och oregelbundet mönster.
Jag har svårt att uttala mig i brist på kunskap så jag tänkte höra med er som har mera erfarenhet vad ni bedömer.
Kan man acceptera så här tvära hopp eller kommer det att ställa till det för mig, både om jag kör med eller utan autoguidning.
Tacksam för era synpunkter

/*Peter
iEQ45_PEC-1.jpg
iEQ45_PEC-1.jpg (230.09 KiB) Viewed 6009 times
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Fråga om PEC

Post by Starsoft »

Hej

Jag tror man behöver veta hur mätningen av det periodiska felet har gått till för att kunna ha någon uppfattning, men visst ser kurvan lite ryckig ut. För dig som kan franska kanske det går att få reda på mer.

Jag skulle t.ex. vilja använda en längre kurva med rådata för analysen, felet består ju av flera komponenter, snäckhjul, snäckskruv, kugghjul i motorväxeln och ev inverkan från lager, med en riktig analys av en längre kurva bör man kunna få klarhet i varifrån ryckigheten kommer.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Fråga om PEC

Post by Peter R »

Hej Anders,
Jag tror inte att jag kan få några andra kurvor. Den här är genererad på 400 sek vilket jag tror motsvarar 11 sk. "worm cycles" (är det snäckvarv?) Han uttrycker det som "des sauts rapides cycliques, qui sont dus au train d’engrenages du motoréducteurs de l’axe RA" viket är svåröversatt men kanske: snabba regelbundna hopp orsakade av RA motorns utväxlingssnäckor. Den här monteringen har en drivrem som just ska minska PEC och backlash.
Men min fråga är lite grann om detta kan anses vara acceptabla värden eller om det kan ställa till med problem jämfört med kurvan som visas upp på deras hemsida som ser ut som en ganska mjuk och beskedlig sinusoid.

/*Peter
drivremmen
drivremmen
belt_m2.jpg (42.97 KiB) Viewed 5997 times
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Fråga om PEC

Post by Starsoft »

Hej

400s bör vara bara ett varv på snäckskruven, vitsen med en längre kurva är att man då kan se om variationerna är ungefär konstanta över tid. Nu skriver dom att den fula kurvan beror på dreven i motorutväxlingen vilket verkar rimligt och är det så behövs ingen längre kurva.

Naturligtvis kommer den PE kurva du har att vara sämre vid guidning än den kurvan som visas i reklamen, omöjligt att svara på hur mycket, oguidat däremot så har den ryckiga gången ingen betydelse.

Om den snälla fina kurvan verkligen visar en typisk ieq45 efter modifiering så har du nog fått ett måndagsexemplar när det gäller motorväxeln.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Fråga om PEC

Post by Robert »

Det känns som en hackig kurva med snabba "hopp" som ger mycket jobb för guidern och suddigare bilder oguidat.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Fråga om PEC

Post by Peter R »

Jag har inte fått leverans ännu men vill försäkra mig om att det inte blir ett måndagsex.
Så, tack för era snabba svar. Det är lite det här jag har anat att ju lugnare kurva desto mjukare kan autoguidern jobba.
Jag antar att kurvan kan bli bättre efter programeringen av permanent PEC men den kan säkert också bli mera effektiv med en lugnare sinusformad kurva och inte det här sågtandsmönstret.

/*Peter R
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Fråga om PEC

Post by Starsoft »

Hej

Det där med PEC är ju ytterligare något att tänka på, om kurvan ser ut som den gör på grund av dreven i motorväxeln så lär inte PEC kunna hjälpa något nämnvärt eftersom PEC bara hanterar fel orsakade av snäckskruven. Här hade det varit bra med en längre kurva för att reda ut begreppen.

Jag undrar också om Robert verkligen har rätt när han anser att det oguidade resultatet skulle påverkas av hur kurvan ser ut, det gör det nog bara om man försöker använda PEC.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Fråga om PEC

Post by Timo »

De borde ha skickat dig en kurva baserad på minst 6-7 varv.
Kan du fråga om de kan ersätta snäckskruven med en högpresterande från Ovision istället och vad det skulle kosta ?
Ovision snäckskruvar tillverkas i Frankrike och de borde kunna göra en till din montering också.
PE-fel fråm växellåda, kopplingar m.m. brukar man kunna fininställa bort själv med lite tålamod. Lager kan bytas ut
om det skulle behövas till en rimlig kostnad.
Som det ser ut nu är kurvan lite väl ryckig.
Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar Anders men visst påverkar ryckigheten bildresultatet. Krispighet och skärpa blir sämre för allt suddas ut en aning men kan förbättras om man lyckas med en bra PEC-korrigering av denna kurva. Men som helhet ser kurvan inte alls bra ut. Guidern måste korrigera hela tiden om man inte kan dämpa det med längre exp. tid m.fl. inställningar.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Fråga om PEC

Post by Peter R »

Det där med PEC är ju ytterligare något att tänka på, om kurvan ser ut som den gör på grund av dreven i motorväxeln så lär inte PEC kunna hjälpa något nämnvärt eftersom PEC bara hanterar fel orsakade av snäckskruven. Här hade det varit bra med en längre kurva för att reda ut begreppen.
Tack Anders för denna input. Jag har vidarebefordrat frågan.
De borde ha skickat dig en kurva baserad på minst 6-7 varv.
Kan du fråga om de kan ersätta snäckskruven med en högpresterande från Ovision istället och vad det skulle kosta ?
Ovision snäckskruvar tillverkas i Frankrike och de borde kunna göra en till din montering också.
PE-fel fråm växellåda, kopplingar m.m. brukar man kunna fininställa bort själv med lite tålamod. Lager kan bytas ut
om det skulle behövas till en rimlig kostnad.
Som det ser ut nu är kurvan lite väl ryckig.
Snäckskruven är ersatt av en högpresterande tillverkad i Frankrike, dock tror jag inte av Ovision. Det periodiska felet för denna montering brukar ligga på ±15"-25" peak to peak. Efter snäckbytet ligger det på c:a ±7,5".
Det är just ryckigheten i kurvan som eventuellt oroar mig för jag vill helst fortsätta köra oguidat. Inifrån Stockholm finns det ändå nästan aldrig möjlighet att exponera mera än 2-3 minuter innan allting blir slöjat.
Med autoguidning borde det väl fungera bra ändå. Svängningarna motsvarar som mest 5-7" under en 10 sekunders period. Men det finns även partier i kurvan där avvikelsen bara är 3" under 90 sekunder och det låter förträffligt. :-)

/*Peter R
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Fråga om PEC

Post by Timo »

Det fina med Pempro är att det kan mäta var felet finns på en Losmandy. (Som jag har)
Därför har jag kunnat rätta till allt som inte har med snäckskruven att göra.
Losmandy har också ett "högprecisions snäckdrev" som jag köpte men det är inte bättre än +-7 det heller.
Efter det är Pempro som gäller och jag har kommit ner till +-3 bågsekunder
Bara Ovision tillverkar med bättre precision.
Peter, jag tänkte inte på vilken brännvidd du kommer att använda. Är det en kortare variant så fungerar det nog ändå.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Fråga om PEC

Post by Starsoft »

Hej
Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar Anders men visst påverkar ryckigheten bildresultatet.
Jag menar att när man guidar så gör ryckigheten att det blir svårare att få ett bra resultat, men om man kör oguidat så bör ryckigheten inte påverka slutresultatet då är bara felets storlek av betydelse.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Fråga om PEC

Post by Timo »

Jag menar att när man guidar så gör ryckigheten att det blir svårare att få ett bra resultat, men om man kör oguidat så bör ryckigheten inte påverka slutresultatet då är bara felets storlek av betydelse.
Visst men i praktiken blir bilden sämre i alla fall.
Men man använder ju inte det resultatet som snäckskruven visar nu "out of the box" utan det får man förbättra med ex. Pempro.
Då jämnar man ut dessa dessa ryck, delvis åtminstone.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Fråga om PEC

Post by Lazze »

Hej Peter,

Även om svängningarna är som mest på 0,5-0,7"/s så är det många tvära och långa kast. Guideexponeringarna bör vara mycket korta med risk för att man jagar seeing och mekaniken i monteringen måste också kunna svara mycket snabbt, dvs teleskopet du använder bör inte vara för tungt och eller ha lång brännvidd. Guidning svarar ju reaktivt och inte proaktivt så spontant tror jag det blir svårt att guida bra med långa brännvidder, men jag vet heller inte om det är det du ska använda.

I och med att kurvan har så tvära kast och är så långt från en sinuskurva så har jag svårt att se hur PEC ska kunna reducera PE drastiskt. Kanske en halvering?

Även om monteringen håller sig inom specen så tycker jag det är värt att fråga de som trimmat den om det inte går att få det bättre.
Du har ju låtit dom utföra jobbet efter att ha sett deras länkar med före/efter resultat och de kan ju knappast neka till att det du fått inte alls ser ut som i deras reklam.

/Lasse
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Fråga om PEC

Post by Peter R »

Hej Peter,

Även om svängningarna är som mest på 0,5-0,7"/s så är det många tvära och långa kast. Guideexponeringarna bör vara mycket korta med risk för att man jagar seeing och mekaniken i monteringen måste också kunna svara mycket snabbt, dvs teleskopet du använder bör inte vara för tungt och eller ha lång brännvidd. Guidning svarar ju reaktivt och inte proaktivt så spontant tror jag det blir svårt att guida bra med långa brännvidder, men jag vet heller inte om det är det du ska använda.

I och med att kurvan har så tvära kast och är så långt från en sinuskurva så har jag svårt att se hur PEC ska kunna reducera PE drastiskt. Kanske en halvering?

Även om monteringen håller sig inom specen så tycker jag det är värt att fråga de som trimmat den om det inte går att få det bättre.
Du har ju låtit dom utföra jobbet efter att ha sett deras länkar med före/efter resultat och de kan ju knappast neka till att det du fått inte alls ser ut som i deras reklam.
Tack alla för er input.
Jag har sammanställt och fört fram alla synpunkter som jag har fått. Han tänker nu byta plats på RA och DEC motorerna. Om DEC-växellådan beter sig bättre så hoppas han komma ner till ± 4" i bästa fall och även erhålla en bättre sinuskurva så just nu avvaktar jag klart väder över Paris för att han ska kunna utföra de nya mätningarna.
Jag vill naturligtvis även kunna använda min OO CT-10 som väger runt 17 kg om det visar sig möjligt. Monteringen ska klara 20 kg men det är nog lite överoptimistiskt vid långtidsfoto. För planeter, Solen och Månen är det nog däremot inga problem.

/*Peter R
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Fråga om PEC

Post by Timo »

Peter,har du tittat på denna från SkyWatcher, AZ-EQ6GT, som lär kunna bära upp till 25 kg.
Dess PE sägs ligga på cirka +-4 och jag vet att danskarna har fått ner PE på föregångaren till denna till under +-4 och med betydligt mjukare kurva.
Ligger i samma prisklass också.
Bara en tanke ....
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Post Reply