är det stor skillnad emellan autoguiders

Utrustning och metoder.
Post Reply
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

är det stor skillnad emellan autoguiders

Post by Frost »

löningen närmar sig och jag ska köpa in en autoguider och jag hade tänkt mig en st80 eq1 table top som guiderteleskop, fast när det kom till kameror så finns det många varianter och prisklasser, det jag undrar är om skillnaden är stor, blir guidningen bättre beroende på hur dyr den är, just om den kan användas som planetkamera är inte viktigt då jag ska köpa en annan kamera för det. en sak som kanske är viktigt är att jag kommer att försöka att fota på längre f längder och då så antar jag att guidingen blir allt viktigare eftersom att exponeringen blir längre.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: är det stor skillnad emellan autoguiders

Post by glappkaeft »

Det är ungefär som med vanliga kameror. Helst vill man ha en känslig kamera med stort chip samt en pixelstorlek som är anpassad till det teleskop man använder. Sedan får man anpassa sig till vad plånboken tillåter och vad som finns på marknaden.

Det som skiljer mellan olika kombinationer av guidekameror och guidetuber/off-axissystem är oftast inte hur bra det går att guida med dom utan om det går överhuvudtaget. Antingen hittar man en tillräckligt ljus stjärna i synfältet eller så gör man inte det. Kör man med tubringar så har man dock möjlighet att leta lämpliga stjärnor över ett lite större område. Sedan skiljer det sig en hel del vad som tillkommer utöver själva guidekameran. Vissa klarar sig helt själv, andra behöver en dator medan många (de flesta?) behöver både dator, specialsladd samt en dosa med extra elektronik.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: är det stor skillnad emellan autoguiders

Post by Frost »

men så skulle man klara sig på en sån här kamera
http://www.teleskop-service.se/sv/astro ... amera.html
eller ska man gå upp på känsligare kameror i 5000 prisklassen, jag tänker använda den till min eq6 och mak newton 190,
också en sak som jag undrar går det bra att guida med ett 8x50 mm sökare eller är det bättre med en 80 mm refraktor f5
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: är det stor skillnad emellan autoguiders

Post by bjorne »

Jag köpte mig en sån här som verkar fungera bra.
Och rätt vettig prislapp dessutom.
http://www.telescope.com/Telescopes/Ref ... /24770.uts
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: är det stor skillnad emellan autoguiders

Post by Frost »

jo det autoguiderpaketet är något jag har tittat på länge fast det är bara rymdbutiken som har den och jag är aldrig säker på att köpa utomlands, fast ändå priset var så mycket lägre via orions hemsida, köpte du ifrån deras sida? det ända jag kan tänka mig kostar är transporten men den är väl inte så dyr
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: är det stor skillnad emellan autoguiders

Post by thanders »

Frost wrote:jo det autoguiderpaketet är något jag har tittat på länge fast det är bara rymdbutiken som har den och jag är aldrig säker på att köpa utomlands, fast ändå priset var så mycket lägre via orions hemsida, köpte du ifrån deras sida? det ända jag kan tänka mig kostar är transporten men den är väl inte så dyr
Jag försökte köpa från Orions hemsida, men jag hittade inget sätt att få grejorna till Sverige. Sen tillkommer moms och tullavgifter.

Jag har samma guidekamera på en 9x50 finder som guider. Det fungerar ok, men det är givetvis bättre med en 80mm reflektor.
En guidekamera behöver inte vara en "superkamera". Den guidar ju på ljusa stjärnor. Det kan faktiskt vara en fördel om de är lite ur fokus också eftersom fler pixlar då kan användas för tyngdpunktsberäkningen.
/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: är det stor skillnad emellan autoguiders

Post by bjorne »

Frost wrote:jo det autoguiderpaketet är något jag har tittat på länge fast det är bara rymdbutiken som har den och jag är aldrig säker på att köpa utomlands, fast ändå priset var så mycket lägre via orions hemsida, köpte du ifrån deras sida? det ända jag kan tänka mig kostar är transporten men den är väl inte så dyr
Jag köpte den när jag var i USA från Optcorp.com.
Blir som sagt en hel del extrakostnader om man skall beställa den hem till Sverige.
/B
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: är det stor skillnad emellan autoguiders

Post by Frost »

Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: är det stor skillnad emellan autoguiders

Post by thanders »

Jag hade köpt Qcam5L.
/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: är det stor skillnad emellan autoguiders

Post by Frost »

jo den hade högre qe ungefär 10% högre, men den hade mindre pixlar på 3,75umx3,75um gentemot ALCCD5-II som hade 5,2umx5,2um fast pixelstorlek kanske inte spelar så stor roll
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: är det stor skillnad emellan autoguiders

Post by gunnar »

thanders wrote:
Jag hade köpt Qcam5L.
/Thomas

Hej.
alccd5-II verkar vara samma/lika? kamera som den nyare qhy5 II, fast i annat namn. http://www.modernastronomy.com/camerasGuider.html

Review här/ http://www.insideastronomy.com/index.ph ... er-review/

Gunnar
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: är det stor skillnad emellan autoguiders

Post by Tompa »

Hej,

om du tänker dig en fortsättning med CCD-kamera och OAG-guider skulle jag definitivt rekommendera en Starlight Express Lodestar Autoguider. När jag guidade med en 80/500mm refraktor fungerade det hyfsat med Qcam5, för det mesta hittades en guidestjärna. När jag sedan gick över till CCD med OAG så var Qcam-en alldeles för okänslig, det blev svårt att hitta något bra att guida på (SW 190MN och en QSI683-wsg).
Efter det att lodestaren monterades har det aldrig varit några problem att hitta guidestjärnor, det finns alltid ett gäng att välja på.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: är det stor skillnad emellan autoguiders

Post by Corpze »

Jag rekommenderar varmt Nex/synguider, jag är igång och guidar på bara någon minut och slipper ha med dator. I och med att jag använder guideteleskop med rejäla ställbara ringar så har jag alltid hittat en bra stjärna!

Med vänlig hälsning, Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: är det stor skillnad emellan autoguiders

Post by thanders »

gunnar wrote:
thanders wrote:
Jag hade köpt Qcam5L.
/Thomas

Hej.
alccd5-II verkar vara samma/lika? kamera som den nyare qhy5 II, fast i annat namn. http://www.modernastronomy.com/camerasGuider.html

Review här/ http://www.insideastronomy.com/index.ph ... er-review/

Gunnar
Och Orion StarShoot autoguider ser ut att vara densamma som qhy5. Det är till synes bara färgen som skiljer.

http://stargazerslounge.com/topic/17985 ... de-camera/

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
Post Reply