Rekommendation för montering till DSLR?

Utrustning och metoder.
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Rekommendation för montering till DSLR?

Post by Martin F »

Hej!

Är total nybörjare men vill kunna ta bilder (deep sky, nebulosor och lite sånt) med min DLSR och upp till 3-400 mm objektiv.

Var först inne på en AstroTrac men funderar på om en ordentlig montering skulle vara bättre. Bra om man kan släpa utrustningen med sig en bit, men inget krav.

Jag såg att Teleskopservice hade bra pris på Celestron CG-5 (5995 kr). Är det något som rekommenderas? Alternativ i samma prisklass (eller billigare) eller måste man upp i pris? Har ingen större budget tyvärr.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Rekommendation för montering till DSLR?

Post by Jonas »

Hej Martin,

Om du inte har funderingar på att skaffa större grejer att fotografera med än vanliga objektiv, rekommenderar jag AstroTrac. Rätt inställd kan man med denna ta upp till ca. 5 minuter långa exponeringar med 300 mm brännvidd.

Om du däremot har tankar på att införskaffa teleskop för att fotografera med, är du helt riktigt inne på en större montering.
Jag känner inte till CG-5 men har inte hört något ont om den. Alternativet kan kanske vara SW EQ-3 Pro Synscan:
http://www.astrosweden.se/sky-watcher-e ... an/20711-0
Jag har själv använt en sådan (fast med stålben) och den klarar ganska mycket vikt.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Rekommendation för montering till DSLR?

Post by Martin F »

Stort tack för ditt svar! Det paketet såg prisvärt ut. Har det allt jag behöver? Polsökare etc?

Jo, AstroTracen lockar men är såpass dyr att jag tittar även på riktiga monteringar. Jag misstänker nämligen att jag i vanlig ordning inte nöjer mig när jag väl fastnat och då kanske vill komplettera även med ett mindre teleskop i framtiden :D

Sedan är det som jag förstått väldigt viktigt med stabilitet för att slippa oskärpa och frågan är då om mitt kamerastativ (Manfrotto 190X Pro) blir en svag länk med en AstroTrac.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Rekommendation för montering till DSLR?

Post by Jonas »

Hej,
Bra att
du har nytta av informationen.
Jag är lite osäker på om polsökare följer med monteringarna. På de dyrare (HEQ-5 Pro & EQ-6 Pro) följer den med men kanske inte på de mindre modellerna. Jag köpte min EQ-3 Pro begagnad och på den var polsökare monterad.

Jag använder ett Manfrotto 055B plus ett Junior Geared Head till min Astrotrac och det fungerar fint med ojektiv upp till 300/f:2,8 (tungt!)

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Rekommendation för montering till DSLR?

Post by Martin F »

Aah, nu blir jag ju mer sugen på en AstroTrac igen... att den är så portabel lockar ju. Jag fotograferar mest landskap i vanliga fall och det vore ju guld att kunna släpa med sig allt, även lite längre från bilen. Fasen att den ska vara så dyr.

Har du några exempel på bilder du tagit med AstroTrac och 300 mm? Själv har jag 300/4L IS samt en 1.4x extender/converter. Hamnar då på f/5.6 som bäst så det kräver ju lite längre tider än ditt 2.8.
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Rekommendation för montering till DSLR?

Post by stoffe »

Hej

Nu heter inte jag Jonas och inte heller fotografen som tagit denna bild.
http://www.astronet.se/view_image.php?id=2488

Är nästan bombsäker på att den är tagen med en astrotrac, tror inte det är några problem om du polställt riktigt noggrant att förlänga med både 1,4x och 1,7x konverter möjligtvis även 2x och få bra resultat med dit 300mm f/4. Ska man fota med längre brännvidder så guidning ett måste om man ska få bra resultat med sina bilder.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Rekommendation för montering till DSLR?

Post by Martin F »

Härligt! Precis den typ av bilder jag vill kunna ta! :good:

Jag har ringt och pratat med Astrosweden (bra support!) och fått en massa goda råd och det lutar nog åt att ett EQ-3 är bästa valet för mig. Det finns stor risk (chans?) att jag senare vill prova på ett enklare teleskop. Dessutom blir det något billigare och stabilare och jag planerar inte att åka ut och resa med utrustningen.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Rekommendation för montering till DSLR?

Post by Martin F »

Äh, fasen. Nu ändrade jag mig igen. Är nu 95% säker på att det blir en AstroTrac med polsökare. Har sett så många bra bilder tagna med den och har insett att jag värderar transportmöjligheterna högt. Vill gärna kunna springa upp på en bergknalle eller ut på en myr och ta lite landskapsbilder med stjärnhimmel.

Får nog ringa Astrosweden när jag kollat finanserna :D
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Rekommendation för montering till DSLR?

Post by glappkaeft »

För att försvåra för dig ytterligare så har även iOptron en smart liten skytracker. Jag har ingen av dom (jag använder en CG-5a för mitt DSLR+lins foto) men jag tittade på den Peter Rosen har köpt och den såg gedigen ut och lite smartare än Astrotracken. Polsökaren t.ex. var mycket fin.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Rekommendation för montering till DSLR?

Post by Martin F »

glappkaeft wrote:För att försvåra för dig ytterligare så har även iOptron en smart liten skytracker. Jag har ingen av dom (jag använder en CG-5a för mitt DSLR+lins foto) men jag tittade på den Peter Rosen har köpt och den såg gedigen ut och lite smartare än Astrotracken. Polsökaren t.ex. var mycket fin.
Tack för tipset! Jag har sett även denna men den har betydligt sämre lastkapacitet än AstroTracen som klarar 15 kg.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Rekommendation för montering till DSLR?

Post by Jonas »

Hej,
Jag har inte testat Ioptrons tracker men har svårt att tro att den har kapacitet att klara en medeltung dslr och ett lite tyngre objektiv.
Vad gäller polsökaren är Astrotracens polsökare utformad på ett sätt som jag önskar andra polsökare var. Förutom att ställa Polaris på rätt ställe, ska man placera två andra stjärnor på rätt ställe så att man vet att man är helt rätt. Lite trixigt men har man bara "satt dem rätt", gör monteringen resten.
Ursäkta förresten för utebliven bild. Jag har inte blivit färdig att bildbehandla de senare tagna exponeringarna så jag har inget riktigt bra exempel men exemplet som visas är nog tillräckligt bevis för vad Astrotracen klarar av.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Post Reply