PHD - välja mount

Utrustning och metoder.
Post Reply
User avatar
Danjel
Posts: 49
Joined: 2013-04-16 19:42:57
spamtest: JA
Location: Landvetter

PHD - välja mount

Post by Danjel »

Hej!
Jag har just köpt ett Orion Starshoot autoguider paket och har installerat PHD. Under fliken "mount" har jag sex val. (ASCOM, GPUSB, GPINT 3BC, GPINT 378, GPINT 278 och On-Camera). Jag lyckas connecta till mitt mount med alla utom ASCOM. Mitt mount är ett EQ-5 pro. Vilket mount ska jag välja i PHD för att det ska bli rätt? Tacksam för hjälp. Vill helst inte ha problem när det äntligen verkar bli klara skyar ikväll. :)

Mvh, Danjel
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: PHD - välja mount

Post by Init4theimaging »

Hej.

Inte helt bekant med din montering...
Antar att din montering har st-4 autoguide port.
Usb mellan dator och guidekamera. Den platta patchkabeln mellan guidekamera och monteringens autoguideport. Välj On-Camera.

Mvh,
Daniel
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: PHD - välja mount

Post by Corpze »

Har su laddat ner Ascom-plattformen samt tex. Eqmod för att styta din montering utan phd?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: PHD - välja mount

Post by stoffe »

Har kameran installerats korrekt?

http://www.optcorp.com/or-52064-starsho ... uider.html
Klicka på "supporting docs" för att få tillgång till drivrutiner.

Här laddar du hem ASCOM-plattformen som krävs för att du ska kunna ansluta till din kamera och alla dina andra tillbehör. T ex EQMOD när du lessnat på din handkontroll :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Danjel
Posts: 49
Joined: 2013-04-16 19:42:57
spamtest: JA
Location: Landvetter

Re: PHD - välja mount

Post by Danjel »

Tack för era svar. Jag valde "On-Camera" under fliken "mount" i PHD. Än så länge klarar jag mig med handkontrollen. Jag känner att det viktigaste är att kunna connecta kameran till laptopen och att PHD kan kommunicera med mitt mount. Enligt PHD har kameran iaf kontakt med mountet, men om själva guidningen funkar visar sig väl ikväll när jag kör på riktigt. Nu har jag bara spejat på grannhuset för att få till focus på kameran.
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: PHD - välja mount

Post by stoffe »

Nu var det några år sedan som jag använde PHD men du kan ju kolla om du kan köra monteringen via pilknapparna i PHD? För visst finns det några pilknappar där? Du ska kunna köra teleskopet med guidefart. Annars finns det i Maxim DL. Demoversionen går ju alltid att tanka hem och prova.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PHD - välja mount

Post by AstroFriend »

Hej Danjel.
Om du nu börjar från scratch varför inte välja phd2 ?

Du skall inte autoguida monteringen via eqmod direkt utan koppla kamerans guideutgång till monteringen om jag förstått rätt, eller?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply