Pixinsight - Integrera bilder mm

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Pixinsight - Integrera bilder mm

Post by Datarolf »

Hej!

Jag skulle vara tacksam för lite synpunkter på programmet Pixinsight för en amatör som mig. Jag har sedan något år tagit en hel del astrofoto med min DSLR, både med enbart kamera och följanordningen Astrotrac och med ett Celestron-teleskop med alt-azimut-montering. För att bearbeta bilderna har jag hitintills använt programmet Nebulosity, men tänkte prova det dyrare Pixinsight. Jag har laddat ner Pixinsight på en försökslicens, gått igenom en del videotutorials (Harrys astroshed) och experimenterat så att jag greppar lite av programmet.

Jag har en del besvär med att stacka bilder i Pixinsight, antagligen eftersom följningen och precisionen med mitt teleskop är måttligt bra. I Nebulosity finns funktioner som skalar, vrider och anpassar bilderna i en stack så att de passar hyfsat (för att inte säga riktigt) bra med varandra. Finns något motsvartande i Pixinsight? Eller är det så att för att ha någon glädje av stackningen i Pixinsight så måste jag skaffa en wedge och åstadkomma en ekvatoriell montering? Alltså i korthet - hur använder man Pixinsight om man bara har en alt-azimut-montering till teleskopet?

Med nybörjarhälsningar från
Rolf J i Huddinge
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Pixinsight - Integrera bilder mm

Post by Cristofer »

Det borde gå använda "Star alignment". Välj en referensbild i översta rutan, och applicera på de övriga bilderna, alternativt add files i target images-rutan, välj alla bilder och sedan ok.
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Pixinsight - Integrera bilder mm

Post by Datarolf »

Hej!

Stort tack för det tipset Christopher. Med lite trixande med parametrarna gick det att få även mina bilder att stackas med "Star alignment". Ska titta vidare på vad jag kan få fram på det sättet.

Vänligen
Rolf J
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Pixinsight - Integrera bilder mm

Post by Datarolf »

En följdfråga som kanske också någon har ett svar på: Med "Star alignment" och efterföljande "Image integration" går det bra att stacka mina bilder. Men hur får jag in mina darks och flats i processen? Det finns ju ett "Batch pre-processing" script som är tänkt för den saken. När jag försöker använda detta script så haverar registreringen/alignment konsekvent. Inte heller verkar det finnas mycket inställningar i scriptet för att justera parametrarna vid registreringen.

Finns det någon manuell process för kalibrering av enstaka bilder i Pixinsight?

Hälsningar

Rolf J
User avatar
Frazze
Posts: 652
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Pixinsight - Integrera bilder mm

Post by Frazze »

Hej.

Javisst finns det en modul för kalibrering. Den heter ImageCalibration.

Här finns en bra genomgång hur man går tillväga för att skapa och kalibrera med darks, flats och bias.
http://pixinsight.com/tutorials/master- ... index.html

Med vänlig hälsning,
Daniel
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Pixinsight - Integrera bilder mm

Post by Datarolf »

Jag tackar för detta tips! Nu har jag både lyckats kalibrera, registrera och integrera mina original med hjälp av Pixinsight. Vad gjorde man utan goda råd på nätet!

Hälsningar

Rolf J
Post Reply