Mjukvara för efterbehandling

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Moribaz
Posts: 13
Joined: 2014-10-27 18:41:23
spamtest: JA

Mjukvara för efterbehandling

Post by Moribaz »

Hej!
Jag har äntligen börjat komma igång med lite deep sky foto och har nu börjat försöka sätta mig in lite i programvarudjungeln. :)

Hittills har jag använt DSS och Gimp men är lite sugen på att byta upp mig. Egentligen känns Photoshop som det bästa och vanligaste men jag är skeptisk till prenumerationsmodellen och tittar därför lite på Paintshop PRO X7 istället.

Har någon här erfarenhet av att använda dem och kan säga on man missar mycket genom att satsa på PSP istället för Photoshop? Finns det något annat prisvärt och bra alternativ?

/Rasmus
Sky-Watcher Evostar 80 ED Pro med 0,85x field flattener/corrector
Sky-Watcher EQ3-2 Pro Synscan
Nikon D5100
Orion mini guider scope med Orion StarShoot AutoGuider
User avatar
Frazze
Posts: 652
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Mjukvara för efterbehandling

Post by Frazze »

Jag personligen skulle rekommendera PixInsight.
Speciellt framtagen för astrofoto och väldigt kraftfullt.

Kostar ca 2500 men det är det värt i min mening. Jämför man vad man lägger ut på övrig utrustning så är det inte en jättesumma, och för- och efterbehandling är en vital del av hela processen med astrofoto.

http://pixinsight.com/

/Daniel
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Mjukvara för efterbehandling

Post by Fredrikdb »

pixinsight är bra

På The Astro Imaging Channel finns en massa nyttigt att lära ang allt du behöver veta om olika program och hur man använder sig av dem plus en massa annat matnyttigt se länk nedan

https://www.youtube.com/channel/UCiR5Am ... Q-g/videos
Moribaz
Posts: 13
Joined: 2014-10-27 18:41:23
spamtest: JA

Re: Mjukvara för efterbehandling

Post by Moribaz »

Tack för tipsen, ska kolla ikväll. Har hört mycket bra om pixinsight men "räcker" det som alternativ till PS / PSP?

Får intryck av att det mer funkar som ett komplement ihop med andra bildbehandlingsprogram? Vad jag fattat är det också utvecklat just för astrofoto så det kan sköta stackning mm. också?

/Rasmus
Sky-Watcher Evostar 80 ED Pro med 0,85x field flattener/corrector
Sky-Watcher EQ3-2 Pro Synscan
Nikon D5100
Orion mini guider scope med Orion StarShoot AutoGuider
User avatar
Frazze
Posts: 652
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Mjukvara för efterbehandling

Post by Frazze »

Moribaz wrote:Tack för tipsen, ska kolla ikväll. Har hört mycket bra om pixinsight men "räcker" det som alternativ till PS / PSP?

Får intryck av att det mer funkar som ett komplement ihop med andra bildbehandlingsprogram? Vad jag fattat är det också utvecklat just för astrofoto så det kan sköta stackning mm. också?

/Rasmus
Jag började med Photoshop innan jag hittade PixInsight, och jag har inte behövt använda Photoshop en enda gång efter övergången till PI.

Märk skillnaden också att PixInsight främst jobbar med bildbehandling medan Photoshop vanligtvis används för bildredigering.

Du kan absolut använda det för stackning och annan förbehandling. Mycket av PixInsights styrka ligger i just förbehandlingen.
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Mjukvara för efterbehandling

Post by Cristofer »

Jag kan också rekommendera pixinsight, och det räcker definitivt för att göra kompletta bilder. Dock så kan jag inte läsa mina fits-bilder som kommer direkt från kameran i pixinsight, vet inte varför, så jag stackar/kalibrerar fortfarande med DSS.

Bildexempel: dessa är helt och hållet behandlade i pixinsight (ja förutom stackningen då).

https://rymden.wordpress.com/inom-vinte ... nebulosan/
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mjukvara för efterbehandling

Post by AstroFriend »

Hej Rasmus!
Pixinsight lär ju definitivt vara bra, men tycker du det är för mycket pengar så kan du ju pröva Fitswork som är gratis. Betydligt mer kontroll i det jämfört med DSS. PS och Gimp är ju mer för efterbehandlingen.

Här har jag skrivit om Fitswork och några övningar i hur man kommer igång.

http://www.astrofriend.eu/astronomy/tut ... rials.html

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Moribaz
Posts: 13
Joined: 2014-10-27 18:41:23
spamtest: JA

Re: Mjukvara för efterbehandling

Post by Moribaz »

Hej igen,

Tack för alla tips, har laddat ned demot på Pixinsight och gränssnitt och arbetssättet tilltalar mig verkligen då jag är mer av en mattenörd än en konstnärlig själ. ;)

Håller fortfarande på och väntar in min DSUSB-kabel så jag kan köra allt från BackyardNikon.

En fråga jag har NickonHackers firmware i kameran och då syns ju alla heta pixlar väldigt tydligt. Har ju bara helt ytligt skrapat på PixInsights verktyg men funderar lite på hur man får bort de "stora" döda pixlarna?

De som bara är en enskild pixel tar verktygen bra, men när det exempelvis är en stark central död pixel (exempelvis grön) som blöder över färg i de 8 kringliggande pixlarna så de blir svagt gröna tar verktygen oftast bara den centrala döda pixeln som är klargrön. Några tips på detta? :D
Sky-Watcher Evostar 80 ED Pro med 0,85x field flattener/corrector
Sky-Watcher EQ3-2 Pro Synscan
Nikon D5100
Orion mini guider scope med Orion StarShoot AutoGuider
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mjukvara för efterbehandling

Post by AstroFriend »

Har du gjort dark kalibrering?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Moribaz
Posts: 13
Joined: 2014-10-27 18:41:23
spamtest: JA

Re: Mjukvara för efterbehandling

Post by Moribaz »

Ja körde med darks men de var inte temperaturmatchade särskilt bra. Får nog jobba på den fronten för att få bort dem. Tänkte bara om det fanns något smidigt verktyg som bet på detta problem. ;)

En annan förhoppning jag har är att när jag får dithering att funka så borde det hjälpa då de heta pixlarna sprids ut och borde sorteras bort i bildbehandlingen. :)
Sky-Watcher Evostar 80 ED Pro med 0,85x field flattener/corrector
Sky-Watcher EQ3-2 Pro Synscan
Nikon D5100
Orion mini guider scope med Orion StarShoot AutoGuider
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mjukvara för efterbehandling

Post by AstroFriend »

Hej Rasmus.
Det är mycket känsligt på temperaturen. Jag brukar lämna mitt kamerahus utomhus på kvällen/natten. Sedan får den gå i många timmar och ta darks, efter det har jag ett spann med temperaturer. Alternativt är att göra det i kylen/frysen. När jag upprepat detta några nätter och har tillräckligt med bilder, 50 av varje temperatur gör jag en masterdark av varje temperatur. Helst mindre än 3 grader mellan varje master dark. På Canon finns temperaturen i exif datat så det är ganska lätt och det skrivs in i filnamnet med apt. Annars kan du använda irfan view till det. Du måste ju också verkligen ha raw filer att arbeta om nu din kamera har fler lägen. På din beskriving i början lät det som kameran internt bearbetat dom och då blir det inte bra. Ett annat bra alternativ är ju att låta kameran göra denna dark subtraction direkt vilket i regel blir bättre men man förlorar hälften av obstiden. Men prova det någon så du ser hur bra det blir och ha det som referens.

Om du använder dss som du skrev så finns ett smart komplement program som sorterar upp temperaturerna i raw format och sedan automatiskt parar ihop det med rätt light. Möjligen att det bara fungerar på Canon. Äldre Nikon gick det inte att komma åt temperaturen på. Inte de äldsta Canon heller för den delen, bara de med liveview.

Jag har skrivit mer om detta i någon annan tråd.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Moribaz
Posts: 13
Joined: 2014-10-27 18:41:23
spamtest: JA

Re: Mjukvara för efterbehandling

Post by Moribaz »

Tack för tipsen, fick till det bra igår med darks vid rätt temperatur och har suttit hela dagen med pixinsight. Resultatet blev nog överbehandlat ser jag nu i efterhand, blir att göra en "snällare" version sedan men det är lätt att gå för hårt fram i början när man vill ha resultat. :D

Tyvärr kör jag Nikon D5100 så ingen sensor för temp vilket är lite surt. Har fotat i Raw hela tiden men blev stor skillnad på "riktiga" raws när jag fick in NikonHacker-firmware nämfört med det Nikon kallar "raw" i orginalfirmware. Första Deep-Sky-fotot jag fått till efter att alla bitar på plats. Väldigt svårt att få en jämn bakgrund, där är ytterligare något att jobba på glad amatör som man är. :D
Attachments
RGB_70framesDBE2x_ColorCal_NR_Hist_NR_Blurred_Done.png
RGB_70framesDBE2x_ColorCal_NR_Hist_NR_Blurred_Done.png (1.52 MiB) Viewed 5928 times
Sky-Watcher Evostar 80 ED Pro med 0,85x field flattener/corrector
Sky-Watcher EQ3-2 Pro Synscan
Nikon D5100
Orion mini guider scope med Orion StarShoot AutoGuider
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mjukvara för efterbehandling

Post by AstroFriend »

Hej Rasmus!
Intressant du hittat ett hack för din kamera, löser ju mycket problem med att använda DSLR för astrofoto. Jag har ju funderat på en Sony A7 kamera, men faller på just att de strulat till raw filerna, kanske det finns hack för Sony också, har du läst om något sådant?

Jättefin bil du fick till föresten, möjligen skulle jag inte vilja ha den fullt så svart i bakgrunden, bara just så att precis syns lite struktur. Men svårt för är skärmen felkalibrerad så blir det eftersökta inte rätt mer än kanske på sin egen skärm.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: Mjukvara för efterbehandling

Post by megmar »

Själv kör jag numera kombinationen: DSS, StarTools, Gimp

StarTools är en intressant produkt som växt med tiden för mig, hittar nya fiffiga features hela tiden. Blir sååå mycket bättre resultat än att bara köra Gimp efter DSS. Men på sikt och när ekonomin tillåter blir det nog PixInsight för mig med.
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
Moribaz
Posts: 13
Joined: 2014-10-27 18:41:23
spamtest: JA

Re: Mjukvara för efterbehandling

Post by Moribaz »

Jag har inte läst något om Sony-kameror sy tyvärr vet jag inte. För min del var det mest ren tur då jag hade en Nikon D5100 och det verkar vara just den (och Nikon D7000) som de lyckats hacka med avseende på RAW-filerna. Annars är en nackdel med de kamerorna att de inte går att ställa längre än 30 s exponeringar med vanlig USB kabel utan man måste sätta en DSUSB från fjärrkontrollkontakten (dvs både vanlig USB sladd för överföring och sen avtryckar-USB-sladd).

Jo ser att den blev väldigt svart. Gjorde nog inte optimalt med masker och så heller så det blir nog att köra bilden ett varv till i efterbehandling och se om resultatet blir bättre. :)
Sky-Watcher Evostar 80 ED Pro med 0,85x field flattener/corrector
Sky-Watcher EQ3-2 Pro Synscan
Nikon D5100
Orion mini guider scope med Orion StarShoot AutoGuider
Post Reply