Pixinsight - Exportera bearbetade bilder

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Pixinsight - Exportera bearbetade bilder

Post by Datarolf »

Jag har återupptagit vårens projekt att försöka behärska elementa i programmet Pixinsight, vilket inte är det lättaste. Tack vare goda råd tidigare i detta forum kan jag kalibrera, stacka och hjälpligt bearbeta mina bilder. Men jag hittar inget vettigt sätt att spara det erhållna resultatet som jpg-filer.

Som bekant bearbetar Pixinsight bilderna som xsif-filer och kan även spara dessa som jpg-filer. Men vid sparandet så sparas bilden så att den "uppljusning" som man åstadkommer med visningsfunktionen ScreenTransferFunction i Pixinsight går förlorad. Som det nu är bearbetar jag mina bilder i Pixinsight, gör dem synliga med ScreenTransferFunction och sedan måste jag använda Windows skärmklipp för att spara en jpg-fil med synliga stjärnor. Visst måste det finnas en funktion någonstans för att exportera den bild som "syns på skärmen" till en jpg? Förslag uppskattas!

Vänliga hälsningar
Rolf J
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Pixinsight - Exportera bearbetade bilder

Post by Martin F »

Screentransferfunction gör ingenting med din bild, den ljusar bara upp det på skärmen för att man ska kunna studera datat bättre. Bilden har alltså inte stretchats "på riktigt". Om du vill göra det så öppnar du HistogramTransformation och sedan drar du trekanten i nedre vänstra hörnet på Screentransferfunction till bottenlisten på Histogramtransformation. Välj sedan Apply Global eller vad det heter (fyrkanten) i Histogramtransformation så tillämpas det. Då får du samma stretch på din bild. Stäng sedan Screentransferfunction så ser du att det ändå är som du ville ha det.

Sedan är det bara att spara :)
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Pixinsight - Exportera bearbetade bilder

Post by Datarolf »

Hej!

Tack för bra svar! Jag visste att ScreenTransferFunction bara påverkade skärmvisningen och inte bildfilen, men hade inte kläm på att man kunde överföra dess inställningar till bilden med hjälp av att flytta en processinstansikon till modulen Histogram Transformation. Men nu vet jag även detta.

Ett annat spår jag följde tidigare var att spara resultatet från PixInsight som en fits-fil och sedan öppna denna i Nebulosity, ljusa upp bilden där och därifrån spara som en jpeg. Men även jag insåg ju att detta var en nödlösning.

Generellt skulle jag behöva en "Pixinsight for dummies" som behandlar sådana elementära saker som arbetsflödet, hur man öppnar bilder och som ovan hur man sparar dem. Jag har tittat på de länkar som Pixinsight själva hänvisar till (Harrys astroshed mm) men där utgår man förstås från att man har de här allra elementäraste grunderna klara för sig. Om någon har någon vägledning av den här grundläggande typen att hänvisa till så läser jag den med stort intresse!

Vänliga hälsningar
Rolf J
User avatar
Frazze
Posts: 652
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Pixinsight - Exportera bearbetade bilder

Post by Frazze »

Hej.

Denna instruktion kan vara bra att läsa igenom (om du inte redan gjort det)
http://www.pixinsight.com.ar/en/info/ar ... sight.html

Här är också en video hur man ställer in JPEG-settings
http://www.pixinsight.com.ar/en/docs/16 ... tings.html

Sen rekommenderar jag att kolla in dokumentationen här, där det finns korta videosnuttar som förklarar centrala delar och processer i gränssnittet.
http://www.pixinsight.com.ar/en/docs/

Med vänlig hälsning,
Daniel
Post Reply