Raspberry Pi som USB-server

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Raspberry Pi som USB-server

Post by AstroFriend »

Det var något nytt för mig att Canon EOS kan få Err99 vid serietagning styrt utifrån.

Jag har tagit seriesekvenser på mina äldre Canon EOS 350D, 5D och aldrig haft något sådant problem, den nya 6D har jag inte hunnit prova på det sättet. Har testat upp till 350 bilder vid timelapse, fast det kanske inte var antalet bilder som var problemet.

Vet ni fler modeller än Canon EOS 1000D som gett sådana här problem?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Raspberry Pi som USB-server

Post by Quilding »

magnuslar wrote:Hej!

En detalj om R-Pi-en: jag har också haft stora problem med att få den att fungera med wifi, men så inhandlade jag en sån här:

http://www.modmypi.com/raspberry-pi/acc ... 0wodqnIFIA

Med den fick jag upp hastigheten rejält (plus lite tweakande med min accesspoint faktiskt), men fortfarande inte i klass med ethernet förstås. Ändå, kanske värt ett försök.

Vet du hur hög hastighet du behöver, för att det ska funka?

Magnus
Aha. Vet inte riktigt vilken hastighet som behövs för att det ska fungera. Dock vet jag att jag fick 6-7 fps i liveview på skrivbordet men bara 1-2 i skarpt läge. Då gick signalen genom 3-4 betongväggar så det är förmodligen ett räckvidd-/signalkvalitetsproblem. Skulle ju kunna räcka med en repeater på vägen eller den där dongeln du rekommenderar. Nu använder jag en USB-nanoplugg och antennen på den är väl typ obefintlig :sad:

/Q
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Raspberry Pi som USB-server

Post by Quilding »

AstroFriend wrote:Det var något nytt för mig att Canon EOS kan få Err99 vid serietagning styrt utifrån.

Jag har tagit seriesekvenser på mina äldre Canon EOS 350D, 5D och aldrig haft något sådant problem, den nya 6D har jag inte hunnit prova på det sättet. Har testat upp till 350 bilder vid timelapse, fast det kanske inte var antalet bilder som var problemet.

Vet ni fler modeller än Canon EOS 1000D som gett sådana här problem?

/Lars
Det är inte specifikt för intervallometer, utan det blir bara mer påtagligt då. Error 99 är ju av kategorin "Övriga fel" och kan betyda vad som helst. I detta fall är det kameran som tappar räkningen på filnamnet och försöker skapa en fil som redan finns, t.ex. IMG_0541.JPG. Genom att öppna luckan så läser kameran in filnamnen på nytt och fortsätter på rätt ställe. Så fort man går ur fotoläge så tappar den minnet igen och börjar om på 0541. Man kan då kringgå problemet genom att inte spara bilderna på minneskortet.

Det finns en enkel procedur för att påvisa problemet men jag minns inte riktigt hur det var. Det är hursomhelst vissa inställningar i setupen som försvinner medan andra vitala inställningar som t.ex. klocka och spegellåsning består.

/Q
Post Reply