Programvara för solsystemfoto

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Programvara för solsystemfoto

Post by Robert »

Jag är på väg in i en ny värld för mig med foto av solsystemet med en WO ASI120MM-S kamera.

Är helt nybörjare på detta området.

Vad skall man ha för programvara för fotograferandet?

Programvara för bildbehandling?

Tips på hur man luyckas bra med fokusering...

/Robert
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Programvara för solsystemfoto

Post by stoffe »

För att fånga bilder. Under Linux/OS X är Oacapture bra.

För Windows är Firecapture väldigt bra, därefter kommer Sharpcap. Firecapture öppnar upp en hel ny värld av funktioner som är bra att ha. T ex fokusmätning, guidening, ASCOM-stöd för t ex filterhjul och/eller fokuserare.

Autostakkert2 senaste beta versionen är idag den mest moderna stackprogramvaran som finns tillgänglig och förmodligen den bästa, de allra flesta planetfotografer använder den.

WinJupos. För planetfoto, det går att, mäta, derotera, tidsplitta, rulla ut, vrida, vända osv. Mycket bra program!

Utöver det är det bra att ha Photoshop eller senaste betaversionen av Gimp.

En del använder PIPP men jag har inte hittat något sätt i min arbetsgång som jag behövt det programmet. Registax kan även skärpa bilder med Wavelets, det är mycket kraftfullt. Dock stackar det inte lika bra som Autostakkert2 och är inte på långa vägar lika snabbt.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Programvara för solsystemfoto

Post by Robert »

Tack för tipset.

Installerade Fircapture och lekte med dummy cameran.. verkar vara ett bra program

Installerade Winjupos och Autostakkert med. Svårare att se hur de fungerar utan data än så länge :)
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Programvara för solsystemfoto

Post by stoffe »

Data får du säkert imorrn när kameran kommer med posten :good:
(åtminstone i övermorgon bör den ha kommit fram)

Autostakkert är rätt så enkelt att jobba i. Egentligen är det bara att klicka på analys, sedan ser du den skarpaste bilden i filmen. Så klickar du med musen och sätter alignpoints på skarpa detaljer. Ej i kanterna på planeter..! Sedan väljer du hur många % du vill stacka. Tryck på stack så stackar programmet filmen åt dig. Mycket praktiskt!
Sedan finns förstås en del tips och trix att jobba med för att förbättra sina resultat, men så är det alltid. Jag tycker att jag lär mig nya saker varje gång jag sitter och bildbehandlar planetbilder.

Om Firecapture krånglar så beror det i regel på att man inte har senaste versionen av Java och även ASCOM 6 (helst senaste versionen) är bra att ha, vilket man ändå har till allt annat. T ex teleskopstyrning, fokus osv osv.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Programvara för solsystemfoto

Post by Robert »

Får se om man hinner ta nån halvkass bild på Jupiter innan den försvinner....
Men jag har ju Solen och månen att öva på ett tag.

Foksera på månen solen och planeter med min gamla Canon 350D har varit mycket svårt tycker jag. Firecapture verkar ha lite focushjälp. Får se om man kan få till bra fokus.
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Programvara för solsystemfoto

Post by Miska »

PIPP + Autostakkert! + RegiStax + Astra Image + Photoshop. Är väl i den ordningen man kör med också. :D
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Programvara för solsystemfoto

Post by stoffe »

Nja, jag skulle nog sätta Firecapture först i ledet :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Post Reply