Unix astro information sökes

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Docerland
Posts: 74
Joined: 2013-09-15 03:22:24
spamtest: JA

Re: Unix astro information sökes

Post by Docerland »

Man behöver heller inte vara begränsad till RPi. Det går också att använda ex Odroid-xu4 som också är en microdator men bra mycket kraftfullare än RPi, dock dyrare. Den har också en 4-kärnig processor, 2 Gb ram samt använder inte sd-kort utan det mycket snabbare MMC-korten.
Erland
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Unix astro information sökes

Post by AstroFriend »

Jo jag läste om den processorn, men verkar lite krångligare också och man missar det behändiga att lätt kunna flytta över SD minnet på Windows datorn för att lägga in programmet där.

Men vem vet var det slutar?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Docerland
Posts: 74
Joined: 2013-09-15 03:22:24
spamtest: JA

Re: Unix astro information sökes

Post by Docerland »

Tilläggas att ngr användare Kstars/Ekos har kommit långt med att kompilera och köra detta i MacOS. Finns en lång tråd om detta arbete på Indilib.org/forum "Ekos on Mac OS2" för er som kör Mac. Jag tror att det inom inte allt för lång tid kan komma som dmg-fil.
Erland
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Unix astro information sökes

Post by magnuslar »

Hej!

Installera från Win: japp, du laddar ner en img-fil och sen lägger du in den på SD-kortet från windows. Fråga inte mig hur, dock - det är inte bara att kopiera utan du ska skriva in den som ett filsystem - det är en disk-kopia som du ska "återställa". Själv gör jag det i linux... Men det ska gå. Kolla Raspeberryns hemsida, måste stå där.

Ja, du måste konfa Raspberryn så du kan komma åt den med din VNC-klient. Det innebär att du måste köra nån kompatibel VNC-server på raspeberryn, med rätt inställningar - där kanske andra har bättre tips än jag (har bara kört NoMachine och där behövs minimal konfiguration). Men: du behöver plugga i en skärm och ett tangentbord och en mus och köra den ett tag. Själv använder jag TVn till sånt, eftersom det funkar så bra med HDMI där :) Jag är osäker på om du behöver installera eller åtminstone uppgradera din kstars-bleeding där också.

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Unix astro information sökes

Post by AstroFriend »

Jag såg något om Windows installation, tror det hade viss automatik som gör det du säger. Får undersöka mer.

Hur är det med SD kortet, Linux har ju ett annat filsystem än Windows, kortet borde därmed formateras med en annan standard, är det FATS32 som gäller och kan jag göra det i Windows och det blir rätt med det valet?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Docerland
Posts: 74
Joined: 2013-09-15 03:22:24
spamtest: JA

Re: Unix astro information sökes

Post by Docerland »

Det finns en videoinstruktion om hur man får över raspbian till sd-kortet på raspberrypi.org/helpvideos. Enklast via NOOBS.
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Unix astro information sökes

Post by hbar »

Har läst lite på nätet ang phd/indi mm. Verkar som många tycker att det blir långsamt med indi för guidning (omkodningen från guide-bildformat till xml och tillbaka) och tycker att man skall köra Lin_guider direkt mot guidekameran.

Ekos inbyggda guider är baserad på Lin_guider. Om man kör Ekos direkt i pi-en så vet jag inte om den då går direkt på guidekameran eller den först passerar indi porten på liknade sätt som ascom används under windows. Är detta fallet så är det bättre att köra Lin_guider som separat program om man vill ha minsta möjliga fördröjning från bild till guide kommando.

Har alla pi prylar nere i obset som jag åker ner till i morgon. Skall sätta mig o försöka få igång lite med detta under helgen så får vi se hur långt jag kommer.

/Håkan
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Unix astro information sökes

Post by magnuslar »

Hej! För långsamt? Det har jag inte sett. Men å andra sidan - hur snabbt vill du ha det, om du inte har aktiv optik? Finns väl risk att du jagar seeing? Jag kör normalt på 1,5 - 2 sek, det ger oftast bäst resultat - i rapid guide-löge så allt hanteras i raspberryn.

Magnus

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Unix astro information sökes

Post by magnuslar »

Fast du har väl a-o....

Ekos går alltid via en indiserver. Även om den är i samma fysiska maskin.

Magnus

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Unix astro information sökes

Post by AstroFriend »

Hej Magnus och Docerland,
Tack för info och länkar, skall ägna en stund åt hjälpvideona och se om jag kan lära något från de.

Har också under tiden renskrivit vad jag gjort med alla tips från er för att i slutänden försöka nå en astroserver som fristående kan hantera styrningen utan inblandning av någon header/client dator.

Så här långt kommit:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... linux.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns lite fel här och där, men rättar som vanligt under arbetets gång allteftersom kunskapen växer.

Började redan för några år sedan med att bygga en motorfokuserare med stegmotor, men så dök en färdig alternativlösning upp så det kom inte så långt mer än att samla information. Men om jag nu lyckas lösa allt detta nya som är på gång kommer det ju bli lätt att addera andra funktioner. Verkligen kul och spännande att det idag kommit så långt i Linux att alla dessa saker går att få till, ja för den som klarar av det.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Unix astro information sökes

Post by hbar »

Jo jag har ao på 12"aren (behövs med 2.4m brännvidd o meade quality drive:).

Tyvärr verkar inte Lin_guider supporta ao men jag får testa o se hur det blir. Lär få fortsätta med win maskin på den kombinationen, kör norm 0.5 sek.

/Håkan
Docerland
Posts: 74
Joined: 2013-09-15 03:22:24
spamtest: JA

Re: Unix astro information sökes

Post by Docerland »

Vad har du för ao? Kstars/Ekos stödjer Starlight Express ao.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Unix astro information sökes

Post by AstroFriend »

Kort rapport.

Det flyter på riktigt bra och en känsla infinner sig att jag förstår vad jag gör. Håller på att packa upp filer vilket tar lång tid.

För att installera image filer som skall laddas över till Raspberryn från en Windows dator har jag förstått behöver detta program:
https://www.etcher.io/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hinner nog inte göra så mycket mer ikväll så återkommer lite längre fram igen.

Adaptiv optic är spännande, kanske till och med kunde vara värdefullt i mitt system på endast 680mm fokallängd om jag lyckas fokusera riktigt skarpt. Med Drizzling teknik kan jag ju återfå den undersamplade bildens riktiga upplösning som med en 130mm lins är ungefär 0.9", samplingen är ca 2"/pixel, men det är ju en färgsensor och med Debayer blir det ju endast 4"/pixel beroende på hur man ser det. Nu andvänder jag en annan teknik med demosaic och behöver inte göra någon debayer. Beroende på seeing och guidning kan det kanske bli bättre med AO, men det är ju med teleskop som Håkans man i frsta hand funderar på sådant här. Själv har jag många andra problem att lösa först som är viktigare.

Håkan:
Hur långt har du kommit med din AO optic, har du kunnat göra tester och verifierat att du får någon förbättring?

Jag läste precis som du att Rasberryn var lite kraftlös för att köra Kstars och Ekos. Men med optimerat och bantat system verkar det ändå fungera tillräckligt bra. Det finner man i Ubuntus Mate.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Docerland
Posts: 74
Joined: 2013-09-15 03:22:24
spamtest: JA

Re: Unix astro information sökes

Post by Docerland »

Här finns en mkt bra länk för hur man ordnar vnc på Raspbian.
https://learn.adafruit.com/adafruit-ras ... c/overview" onclick="window.open(this.href);return false;
Erland
Docerland
Posts: 74
Joined: 2013-09-15 03:22:24
spamtest: JA

Re: Unix astro information sökes

Post by Docerland »

Ytterligare länkar som visaar hur mycket program det finns för linux.
https://sourceforge.net/projects/ubuntu-astronomy-16-04" onclick="window.open(this.href);return false;
https://groups.google.com/forum/#!forum ... -astronomy" onclick="window.open(this.href);return false;
Erland
Post Reply